Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)Voorzien van een strakke koetswerkvorm, alle moderne luxe en een potente 4.0-liter V8 rolt de vernieuwde Mercedes S560 Coupé héérlijk door het leven. Tot groot jolijt van de (vermogende) liefhebber!

Met de prestigieuze S-Klasse als vlaggenschip wist Mercedes zich sinds jaar en dag in de kijker te zetten bij menig staatshoofd, regeringsleider en/of CEO. Die hebben de keuze uit diverse motorisaties, gaande van een heerlijke zes-in-lijn diesel en een milieuvriendelijke plug-in hybride tot een krachtige twaalfcilinder. Wie (nog meer) belang hecht aan extreme luxe kan terecht bij de Maybach versies terwijl in de AMG catalogus ook enkele S-Klasse’s staan te pronken met stevige prestatiecijfers. Voor wie het iets frivoler mag is er ook nog een S-Klasse Coupé (ex CL) en de dakloze S-Klasse Cabrio. Na de reguliere S-Klasse facelift genieten deze lifestylevarianten uiteraard van een deugddoende opfrisbeurt.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)

Wie een vernieuwde S Coupé op het zicht kan aanwijzen in het straatbeeld is ofwel gelieerd aan de Duitse premiumconstructeur of een grote fanboy/girl, de visuele verschillen zijn namelijk eerder beperkt. Zoals steeds is het geheel wat scherper en moderner vormgegeven, achteraan zitten er nu optioneel OLED lichtblokken. Inzake personalisatie koos Mercedes België in dit geval voor een Magnetite Black lakkleur, AMG styling, chroom accenten rondom en 20″ lichtmetalen velgen.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)

Plaatsnemen – lees: neerdalen – in de Mercedes S560 Coupé komt (vermoedelijk) vrij dicht in de buurt van wat Koning Filip, Minister Michel of Marc Coucke dagdagelijks ervaren. Zoals het een premium Duitser betaamt is de afwerkingskwaliteit onberispelijk en overtreffen ze zichzelf opnieuw inzake materiaalkeuze, mede dankzij de hoogstaande designo uitvoering waarbij de beige lederen bekleding mooi contrasteert met de houten accenten. Wanneer de nacht valt creëert de S560 Coupé een feeërieke sfeer dankzij de LED sfeerverlichting en parfumisering die je naar eigen wens kan instellen.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)
Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)

Voor diegenen die het merendeel van de tijd slechts met twee inzittenden op stap zijn is de Mercedes S-Klasse Coupé logischerwijs de perfect metgezel gezien hetzelfde aantal (grote!) deuren, plaatsnemen op de tweedelige achterbank vraagt toch enige moeite en is af te raden voor volwassenen gezien de beperkte been/hoofdruimte. Ietwat contradictorisch met de immense lengte van 5,02 meter die deze S-Klasse laat opmeten. De koffer is op zijn beurt in staat om 400 liter te herbergen.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)
Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)

Het comfortgehalte van de S-Klasse Coupé is recht evenredig met zijn royale uitstraling. Net zoals bij de S-Klasse Cabrio kan je genieten van het AIRSCRAFT systeem dat warme lucht in je nek blaast, daarnaast zijn de zetels fauteuils optioneel voorzien van verwarming/koeling! De diverse massageprogramma’s nemen dan weer de happy ending voor hun rekening. Qua infotainment krijgen we hier hetzelfde setup als bij de reguliere S-Klasse en E-Klasse met twee reusachtige (en haarscherpe) schermen die visueel één geheel vormen.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)

De geteste Mercedes S560 Coupé 4Matic is voorzien van de nieuwe 4.0-liter V8, de 9-traps 9G-TRONIC automaat en vierwielaandrijving, goed voor 469 pk en 700 Nm (228 g/km CO2). Daarmee is de S560 capabel om de 0-100 sprint te voltooien in 4,6 seconden en geniet je van een (gelimiteerde) topsnelheid van 250 km/u. Geloof daarnaast niets van het opgegeven verbruik, in de praktijk zal dat – zelfs met cilinderuitschakeling – vermoedelijk rond de 12 liter per 100 km uitkomen. Met een rustige rijstijl wel te verstaan, anders mag je daar gerust nog een stevige scheut benzine bijrekenen.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)
Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)

Naast de intrede van de S560 Coupé (die de oude S500 Coupé vervangt) is er nog een S63 (612 pk) en S65 AMG (630 pk) beschikbaar. De voormalige S400 Coupé instapversie is anno 2018 nergens meer te bespeuren, net zoals een diesel of plug-in hybride versie. De combinatie 4MATIC en MAGIC BODY CONTROL is jammer genoeg niet mogelijk waardoor het slimme systeem met verstelbare dempers enkel voorbehouden blijft tot de AMG versies.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)

Desondanks de strakke vormgeving en de potente achtcilinder in het vooronder legt de Mercedes S560 Coupé het allerliefst zijn gracieuze accenten op het comfortniveau, dit aan gelijk welke snelheid. Zo zijn er ondermeer dynamische zetels die extra steun bieden wanneer je net wat scherper de bocht omgaat. De DYNAMIC SELECT (vermogensopbouw, gasrespons, stuurgevoel, …) blijft bij de S-Klasse Coupé vermoedelijk dan ook het meeste van de tijd in Comfort staan, voor wie belang hecht aan een krachtige (bijna vulgaire) soundtrack moet richting Sport+ voor het nodige vuurwerk achteraan. Tevens een eervolle vermelding voor de alerte automaat die met zijn doordachte handelingen bijdraagt aan het solide rijgedrag. Sportief zal de S-Klasse Coupé wel nooit worden, deels te danken aan het leeggewicht van 1.975 kg.

Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)
Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)

Mercedes vraagt minimaal 134.915 euro voor een S-Klasse Coupé wat 17.000 euro meer is dan een soortgelijke S-Klasse limousine. Gezien de eindeloze optielijst kan je ver gaan inzake personalisatie, onze blitse testwagen was met de nodige toeters en bellen 164.000 euro waard. Iets wat we in afwachting van de aankomende BMW 8-Reeks niet kunnen vergelijken aangezien er geen Audi A8 Coupé, Jaguar XJ Coupé, Maserati Quattroporte Coupé of Lexus LS600h Coupé is. De Bentley Continental GT en Aston Martin DB11 spelen dan weer liever met de S63 AMG Coupé.

Conclusie
Ook in lichtelijk vernieuwde vorm (oa grille, lichtblokken, stuurwiel, infotainmentsysteem, …) blijft de Mercedes S-Klasse Coupé trouw aan zijn initiële roots, namelijk het allerbeste comfort leveren op elk moment van de dag/nacht. En dit in het allerhoogste segment, desgewenst voorzien van een stevige hoeveelheid AMG proteïnen. De knappe vormgeving vraagt (nog steeds) een serieuze opoffering qua gebruiksgemak en functionaliteit maar zorgt wel voor een uniek karakter, iets dat de S560 Coupé voluit kan uitspelen wegens het ontbreken van een échte concurrent. Mercedes ziet duidelijk geen graten in meer toegankelijke (diesel)motoren voor de S-Klasse Coupé, het stevige prijskaartje én peperdure optiebeleid lijkt dan weer geen probleem voor het enthousiaste cliënteel. Die voelt zich namelijk als een koning ter rijk in de S560 Coupé met een luxueus sfeertje, hoogstaande afwerking en hightech gadgets!

Overzicht:
+ Stijlvolle, klassieke looks met sportieve/moderne touch
+ Hoogstaande luxe, torenhoge bouwkwaliteit en premium materialen
+ Krachtige motorisaties
+ Soundtrack onder belasting (in Sport+)
+ Comfortabel weggedrag
+ Rustgevende eigenheid
+ Aanwezige technologie, veiligheidssystemen, gadgets, …

– Stevige prijs/optiebeleid (instapversie ontbreekt)
– Beperkte visuele verschillen tov voorganger
– Riant gewicht / verbruik
– Bruikbaarheid achterbank
– Combinatie 4MATIC + Magic Body Control niet mogelijk
– Interne concurrentie S63 AMG

Rijtest: Mercedes S-Klasse S560 Coupe facelift (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem