Rijtest: Audi RS7

Audi RS7 rijtest
Anoniem van nul naar honderd sprinten in amper 3,9 seconden? Het kan met een Audi RS7.

’t Is maar wat je anoniem noemt natuurlijk. Autokenners zullen in één oogopslag zien dat die Audi A7 met z’n ovalen uitlaten, luide grom en eigenaardige badge in de grille wel een RS7 moet zijn. Het optionele “Quattro”-opschrift in de grille neemt vervolgens elke mogelijke twijfel weg. Het is misschien ‘a bit cocky’, maar zal Audi-puristen ongetwijfeld plezieren. De meerderheid van de bevolking is echter een autoleek en zal die mooie Audi – is het nu weer een A6, A7 of A8 – niet sneller inschatten dan een Lamborghini LP560-4 Spyder. Maar dat is deze wolf in schaapskleren wel degelijk, want hij pietst een tiende van de 4 seconden sprinttijd die deze dakloze Lambo nodig heeft. En dus is het mogelijk om anoniem met de Audi RS7 rond te rijden en tegelijkertijd toch een heel leger paarden aan te sturen via het rechterpedaal.

Audi RS7 test

Audi RS7 test Audi RS7 test

Die paarden aansturen kan terwijl je als bestuurder in heerlijke lederen sportkuipjes zit met RS7-opschrift. Ze geven voldoende zijdelingse steun en da’s ook nodig, want de RS7 gaat als een gek. Vanuit de sportstoelen krijg je een mooi overzicht op de cockpit van de RS7 die behoorlijk bestuurder-georiënteerd is. Het centrale scherm is goed afleesbaar en laat je gemakkelijk toe om te kiezen tussen rijstanden “Comfort”, “Dynamic”, “Auto” en “Individual”, maar daarover later meer. Het kan bovendien wegvouwen in het dashboard, kwestie van je ogen tijdens het rijden op de weg te kunnen richten. En in dat opzicht is het HUD (Head-Up Display) dat Audi aanbiedt geen overbodige luxe. Het systeem projecteert (voor een éénmalige som van €1.645) je huidige snelheid én je toegelaten snelheid op de voorruit, wat in een RS7 al eens tot pijnlijke vaststellingen kan leiden. Over pijnlijke vaststellingen gesproken, door de koolstofvezel accenten in het interieur verliest de RS7 behoorlijk wat van zijn klasse. Al is het al dan niet smaakvol vinden van koolstof natuurlijk iets persoonlijk, voor ondergetekende was het een kleine smet op een anders vlekkeloos blazoen. Hebben we overigens al vermeld dat de B&O tweeters er niet alleen prachtig uitzien, maar tegelijkertijd ook een glashelder geluid voortbrengen? Het interieur van de RS7 weet alleszins te overtuigen!

Audi RS7 test

Audi RS7 test Audi RS7 test

Dat de RS7 van nul naar honderd knalt in minder dan vier seconden heeft hij te danken aan een geniale aandrijflijn. Een 4.0 liter grote V8 geeft 560 paarden door naar alle vier de wielen via een achttraps automaat. Dankzij de aanwezigheid van 700 Nm is bovendien elke herneming een eitje, ongeacht tegen welke snelheid je rijdt. Wie ongeveer 90 km/u rijdt, zal merken dat de achtcilinder rustig 2.000 toeren draait. Om vervolgens bliksemsnel terug te schakelen, de naald van de toerenteller in de rode te duwen en ervandoor gaan als een pijl uit een boog. En dat alles gaat dan nog eens gepaard met een grom van jewelste, zeker als je de versnellingsbak in z’n sportstand geduwd hebt. Dan weerklinken er occasionele plofjes alsof het een lieve lust is. Met het optiepakket ‘Dynamic Plus RS7’ zegt Audi “Nein, danke” aan de gentlemen’s agreement om topmodellen slechts 250 km/u te laten aantikken. Dus stopt deze RS7 pas als de snelheidsmeter 305 km/u aanwijst.

Audi RS7 test

Audi RS7 test

Nog in dat ‘Dynamic Plus RS7 pack vinden we een Quattro sportdifferentieel, een sportchassis, keramische remmen en een dynamische stuurinrichting. Dat is, gezien het kostenplaatje van €15.400 voor het pakket, het minste dat ze bij Audi konden doen om deze optie de moeite waard te maken. Het pakket is zeker en vast een aanrader. Dankzij het dynamisch instelbaar chassis kan je namelijk kiezen hoe de RS7 moet aanvoelen. In de comfortstand worden er nog enkele oneffenheden uit het wegdek weggefilterd en voelt de wagen relatief relaxed aan. In de sporstand is het chassis dan weer beenhard. Ideaal voor het betere bochtenwerk op een vlakke laag asfalt. Want daar is niet enkel het onderstel van de RS7 geniaal, maar is ook het stuurgevoel subliem en messcherp. Op de snelweg is deze “Dynamic”-stand dan weer teveel van het goede en begint de RS7 springerig aan te voelen. Een geruststelling is dat, mocht het mislopen, er nog steeds gigantische keramische remklauwen op deze Duitser zitten. Als ze het koud hebben zijn ze eerder aan de afstandelijke kant, maar éénmaal opgewarmd bijten ze harder dan een pitbull. Dankzij de Quattro vierwielaandrijving voelt de RS7 ten allen tijde veilig aan en kan je tegelijkertijd op het scherpst van de snee rijden. Wie echt gek doet, krijgt zelfs een bescheiden vierwieldrift voorgeschoteld van dit RennSport product.

Audi RS7 test

Audi RS7 test Audi RS7 test

Pleasure has its price. En dat is bij de RS7 ook het geval. €116.000 om precies te zijn. En dan heb je een relatief goed aangekleed basismodel, maar het mag uiteraard altijd wat meer zijn. En in het geval van onze testwagen was dat een kleine €50.000 meer. Het gros van die exuberante som aan opties spruit voort uit het Dynamic Plus RS7 pakket, dat 15.400 euro kost. Verder dikken het Carbon-pakket (€5.400), het B&O geluidsysteem (€6.000) en Audi’s rij-assistentiepakket (€3.600) de kostprijs van opties al snel aan. Al is dat bij de concurrentie natuurlijk niet anders. In vergelijking met de BMW M6 Gran Coupé is deze RS7 bovendien zelfs een koopje, de vanafprijs van de BMW ligt met z’n €134.100 exact de waarde van het optiepakket “Dynamic Plus RS7” hoger. En dat kan geen toeval zijn, want dankzij dat pakket verslaat Audi de M6 in zowel sprinttijd als topsnelheid. Al kan de M6 – mits de nodige opties – ook 305 km/u aantikken en voelt hij door zijn achterwielaandrijving ongetwijfeld speelser aan. U leest het al, de twee zijn aan elkaar gewaagd!

Audi RS7 test

Conclusie

Wie een RS7 koopt, krijgt “The whole package”. Een relatief discrete luxewagen waar vier personen comfortabel in kunnen zitten met voldoende kofferruimte en ongeveer elk mogelijk gadget dat de autowereld vandaag kent. En dat in combinatie met een dijk van een motor die van Audi’s RennSport-afdeling een uiterst explosieve afstelling kreeg. Al wordt de RS7 nooit dodelijk explosief, dankzij de Quattro vierwielaandrijving die erin slaagt zeer veel rijplezier toe te laten, maar tegelijkertijd de wagen strak op de baan houdt. Ook de keramische remschijven op ons testmodel zorgen voor een blusmiddel ten tijde van hoge explosiviteit.

Audi RS7 test

Overzicht

+ Uiterst krachtig
+ Tonnen grip
+ Rijgevoel
+ Afwerking

– Prijs
– Springerig op de snelweg

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...