Rijtest: Renault Alaskan 2.3 dCi 190 (2017)

Rijtest: Renault Alaskan 2.3 dCi 190 (2017)Met dank aan de Oosterse vrienden kan Renault met de Alaskan aantreden in het segment van de avontuurlijke pick-ups.

SUV’s en crossovers mogen er dan nog zo stoer uitzien, wie van plan is om het écht bont te maken zoekt beter een volwaardige avonturier dan zo’n schattige stadsmus op hoge poten. Een pick-up mét ladderchassis leent zich een pak beter voor avonturen op onverharde grond, ook inzake trekkracht en sleepvermogen ben je hier aan het juiste adres. Sinds 2010 zit de verkoop van pick-ups stevig in de lift dankzij het toegenomen gebruiksgemak, niet verwonderlijk dus dat (bijna) elke autoconstructeur een pick-up in de catalogus heeft staan anno 2018.

Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)

Renault moest het tot voor kort zonder pick-up stellen maar hoefde gelukkig niet lang te treuren. Concerngenoot – en trouwe partner – Nissan heeft met de Navara een beproeft product in de aanbieding en zo zag de technisch gerelateerde Renault Alaskan relatief snel het levenslicht. En dat moet een intens gebeuren geweest voor deze kolossale Fransman van 5,4 meter lang en bijna 1,9 meter breed. De immense grille met prominente Renault merkruit en Full LED koplampen schenken de Alaskan de nodige King of the Road presence, naast 16″ velgen voor het basismodel krijgt elke variant 18″ lichtmetaal mee. In de kleurboek staan er dan weer zeven mogelijkheden.

Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)

De Renault Alaskan komt steevast in Double Cab configuratie waarmee je binnenin vlot 4 volwassenen laat plaatsnemen, achteraan heb je wel te maken met een nogal rechte/harde zitbank. Inzake laadbak zijn er meerdere uitvoeringen voorhanden, gaande van een hardtop tot een open geheel met al dan niet een vergrendelbare rolafdekking, kist en/of scheidingsplaat. Met de optionele verchroomde stylingstangen kan je de krachtige looks extra benadrukken.

Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)
Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)

De Renault Alaskan mag dan een fulltime avonturier zijn, binnenin zit er gelukkig ook een stevige portie comfort. Denk aan keyless go, lederen zetelbekleding, functioneel stuurwiel, zetelverwarming, cruise control, automatische airco en een 7″ infotainmentsysteem. Dat laatste mag dan lijken op een oldschool aftermarket variant, het geheel werkt perfect en kan overweg met moderne technologie. Wanneer je echter plaatsneemt in de nieuwe Navara wordt wel direct duidelijk dat het Nissan is die deze pluim op haar hoed mag steken, op het Renault logo na oogt de Franse input zo goed als onbestaande.

Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)

De Renault Alaskan komt met een 2.3-liter dCi turbodieselmotor in twee smaken. Enerzijds is er de dCi 160 met 160 pk / 403 Nm (167 g/km CO2) en een manuele zesbak, de 190 pk / 450 Nm (183 g/km CO2) sterke dCi 190 is daarnaast tevens te verkrijgen met een 7-traps automaat. Die topversie vraagt ongeveer 11 seconden voor de 0-100 sprint en geniet van 180 km/u als topsnelheid. Afhankelijk van je rijstijl/parcours schommelt het verbruik tussen de 8 à 10 liter diesel per 100 km, met behulp van een 73 liter grote brandstoftank krijg je een werkbaar rijbereik.

Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)
Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)

Bij koudstart of onder stevige belasting laat de viercilinder zijn rauwe klanken duidelijk weerklinken, bij een reguliere werking is hij opvallend stil voor zo’n onverwoestbare werkkracht. Want werkwillig zijn is één van de specialiteiten van de Renault Alaskan, dit op eender welke ondergrond. Daarvoor is hij gezegend met een een nuttig laadvermogen (1.000 kg), stevig sleepvermogen (3.500 kg), genereuze bodemvrijheid en een inschakelbare rijmodus. Achterwielaandrijving voor de dagdagelijkse ritten op asfalt (zuinig!) of vierwielaandrijving bij mogelijks verlies van tractie. De vierwielaandrijving biedt in functie van de grip de keuze uit lange en korte verhoudingen. Door een meerarmige achterwielophanging te voorzien denkt Renault wederom aan het comfortgehalte van de Alaskan, iets dat we zeker en vast konden appreciëren na heel wat testkilometers op Franse wegen. Chauvinistisch als ze bij onze Zuiderburen zijn werd de nieuwe Alaskan ginds een graag geziene gast bij elke publieke passage.

Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)

Naast comfort levert de Renault Alaskan ook heel wat veiligheid met een handige Hill Descent Control afdaalhulp en vertrekhulp voor wanneer je de de berg liever op gaat. De 360° camera en geleidingslijnen zorgen voor net ietwat minder stress bij (stedelijke) parkeermanoeuvres! En voor wanneer het dan toch zou mislopen staat er een actief noodremhulpsysteem (naast ABS en ESC) paraat tezamen met zeven airbags.

Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)
Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)

De Renault Alaskan is te verkrijgen in vier uitvoeringen (Hayes, Hunter, Foraker en Denali) met een vanafprijs die schommelt tussen 35.775 euro en 43.749 euro. Met enkel een meerprijs voor de nertsbruine metaalkleur (€600) en het sperdifferentieel (€750) was ons testmodel 46.250 euro waard.

Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)

De Alaskan deelt niet enkel een (zeer) innige band met de Nissan Navara, ook de gloednieuwe Mercedes X-Klasse is gebaseerd op de Japanse pick-up. Fiat en Mitsubishi delen dan weer hun kennis onderdelenbak voor respectievelijk de Fullback en L200. Daarnaast is er ook nog de marktleider binnen het pick-up segment, de Ford Ranger terwijl we de Volkswagen Amarok, Toyota Hilux en Isuzu D-Max ook niet mogen vergeten.

Conclusie
Renault mag dan – op de karaktervolle grille na – weinig moeite gestoken hebben in een Franse versie van de Nissan Navara, de Alaskan pick-up mag er best wezen. Hij komt (relatief) comfortabel voor de dag en levert veelzijdigheid en gebruiksgemak in een modern jasje. Maar vergeet niet, dit is een robuust werkpaard pur sang met riante – kolossale! – afmetingen en een onverwoestbare overlevingsdrang in elke situatie! Bij voorkeur ergens ver weg van de stad.

Overzicht:
+ King of the Road
+ Avonturier
+ Aangenaam weggedrag
+ Comfort(items)

– Weinig “Renault” te bespeuren
– Blijft utilitair voertuig (reusachtig groot, stevig verbruik / uitstoot, plastics in interieur, …)

Rijtest: Renault Alaskan pick-up 2.3 dCi 190 pk 4WD Denali Aut (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...