Kort Getest: Fiat Fullback (2016)Met de Fiat Fullback zet Fiat Professional zijn eerste stappen in de populaire pick-upmarkt.

Dat ze bij Fiat niet bepaald vies zijn van leentjebuur spelen mag intussen duidelijk zijn. Of het nu een Mazda MX-5 in Italiaanse kostuum betreft (Fiat 124 Spider) of een Renault Trafic met Fiat badges (Fiat Talento), wanneer er via technisch interessante constructies bespaard kan worden zijn de Italianen er als de kippen bij. Meer van hetzelfde bij de deze Fullback. De naam mag dan wel refereren naar een verdediger uit het (Amerikaans) voetbal, onderhuids is de Fullback eerst een vooral een Mitsubishi L200. Op een nieuwe neuspartij en setje wielen na bleef de Fullback identiek aan zijn Japanse donor. Badge engineering heet dat dan.

Kort Getest: Fiat Fullback (2016)

Al bij al geen slechte zet. Zeker omdat de L200 intussen zijn pluimen verdiend heeft en het aantal Mitsubishi verdeelpunten intussen op één hand te tellen is. Bovendien ziet de Fullback er dankzij zijn kleine facelift ook een tikkeltje ‘Europeser’ uit dan zijn Oosterse neef. Technisch bleef alles bij hetzelfde. De Fullback is 1.780 mm hoog 1.815 mm breed met een wielbasis van 3.000 mm, 5.285 mm lang en heeft een laadbak-lengte van 1.520 mm. Voor de aandrijving zorgt een 2.4-liter turbodiesel met intercooler die goed is voor 180 pk, 430 Nm koppel en klassieke bladveren achteraan waarmee de Fullback tot 1.100 kg laadvermogen heeft en tot 3.100 kg sleepgewicht. Daarmee hinkt de Fullback ietwat achterop op de concurrentie die meestal tot 3.500 kg trekken mag. Opvallender is echter een duidelijk turbogat onder de 1.500 tpm waardoor je soms noodgedwongen terug moet naar zijn eerste. Een kleine smet op het blazoen van een voorts prima en vooral bewezen aandrijving.

Kort Getest: Fiat Fullback (2016)Kort Getest: Fiat Fullback (2016)

Kort Getest: Fiat Fullback (2016)

Op zijn lancering nabij Turijn kozen we gelijk voor de meest krachtige Double Cab versie die tegelijk ook de enige is die bij ons in Belgie gecommercialiseerd wordt. Optioneel kan je dan nog kiezen uit een manuele zesbak of een vijftrapsautomaat met koppelomvormer. Maar kwestie van in lijn te blijven met zijn utilitaire karakter kozen we voor de handbak. Met een lege laadbak en over een gevarieerd parcours trok de Fullback zich aardig uit de slag. Ook al hou je in optimale omstandigheden beter wat gewicht op de achteras. Achter het stuur weinig of geen verrassingen met een voorspelbaar rijgedrag op zowel on- als offroad omstandigheden.

Kort Getest: Fiat Fullback (2016)

Fiat was zo vriendelijk om ons op een stuk van het parcours door de Italiaans bossen te sturen. Echt extreem werd het nooit. Getuige daarvan de draaiknop voor de vierwielaandrijving die gewoon in de tweewielaangedreven stand kon blijven staan. Maar dat de Fullback tot veel meer in staat is staat buiten kijf. Belgische Fullback’s komen bovendien standaard met het anders optionele vergrendelbare middendifferentieel dat in samenwerking met diens elektronisch brein en vier verschillende standen (2H, 4H, 4HLC en 4LLC) voor optimale tractie moet zorgen onder alle omstandigheden.

Kort Getest: Fiat Fullback (2016)

Kort Getest: Fiat Fullback (2016)Kort Getest: Fiat Fullback (2016)

Maar net zoals zijn concullega’s wil de Fullback meer zijn dan een werkpaard in de week maar ook een volwaardige metgezel tijdens het weekend. Daarvoor rekent de pick-up op zijn interieur dat dankzij eigenschappen zoals een tweekleurige boordplank en lederen zetels, maar ook met features die optioneel gebundeld zijn een pack Lusso met onder andere detailafwerking in chroom, donker getinte ruiten achteraan, Keyless Go, bi-zone airconditioning, xenon-lichten, 17’’ alu velgen en infotainmentsysteem met 7” aanraakscherm. Ook dat laatste werd rechtstreeks overgenomen van de L200 maar toont zijn ouderdom tegenover Fiat’s eigen en nochtans erg handige UConnect.

Kort Getest: Fiat Fullback (2016)Kort Getest: Fiat Fullback (2016)

Kort Getest: Fiat Fullback (2016)

Dankzij de samenwerking met de Japanners weet Fiat Professional de Fullback 2.4 LX 4×4 S&S op de Belgische markt te zetten voor een vanafprijs van 31.000 euro zonder btw. Daarmee positioneert de Fullback zich niet als de goedkoopste van de klas – die eer is weggelegd voor de Isuzu D-Max. Maar daar tegenover staat dan wel een interieur dat net iets kwalitatiever oogt en tevens ook beter doet dan bijvoorbeeld bij de Ssangyong Actyon Sports of Toyota Hilux het geval is. Andere spelers zoals de Ford Ranger, VW Amarok of Nissan Navara zijn met gelijke uitrusting dan weer duurder maar wel nog iets meer gesofisticeerd. Zo is die laatste er met een onafhankelijk multilink achterophanging, kwestie van het veercomfort gevoelig te verbeteren. De Fiat nestelt zich daar in ieder geval goed tussen en kan rekenen op een hoop accessoires dankzij de MOPAR-afdeling die instaat voor de meest gekke conversies. Zo kregen we zelfs een Fullback met takelwagenconversie te zien.

Conclusie
Wat er ook moge van zijn. De Fullback is in ieder geval een belangrijke peiler in Fiat’s Professional gamma dat dankzij klassiekers zoals de Ducato, Fiorino en Doblo, en meer recentelijk Talento, nu vijf grote peilers telt. Hoewel de Fullback in sé min of meer identiek is aan de L200 rekenen de Italianen in grote mate op hun uitgebreide dealernetwerk en een Total Cost of Ownership (TCO) die dankzij voordelige financiële constructies mogelijk extra interessant zou kunnen zijn.

Overzicht:
+ Ruim en praktisch
+ Allround capaciteiten
+ Optiepolitiek
+ Grote standaarduitrusting

+/- Mitsubishi L200 met Fiat badges

– Gedateerd infotainmentsysteem
– Turbogat onder 1.500 tpm

Kort Getest: Fiat Fullback (2016)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye