Officieel: Renault Alaskan pick-up (2016)Renault profiteert van de schaalvoordelen van het grote concern en heeft met de Alaskan eindelijk een pick-up in het gamma!

Stoere, werkwillige pick-ups blijven het goed doen. Enkel en alleen al in de laatste 12 maanden werden bijna alle topspelers grondig vernieuwd of voorzien van een deugddoende facelift. Renault had tot voor kort geen dergelijke pick-up maar kan dankzij de innige band met Nissan (Navara!) daar nu komaf mee maken. Vorig jaar zagen we het Alaskan Concept met behoorlijk futuristische invloeden, het Alaskan productiemodel ziet er iets beschaafder uit al sluit deze stoere Fransman behoorlijk goed aan bij de rest van grote Renault familie.

Aan de buitenzijde mocht huisdesigner Laurens van der Akker (NL) dan ook volledig z’n ding doen met de grote grille, de gekende full LED dagrijlichten in een C-vormige lichtsignatuur, blitse velgen (16″ of 18″) de hoge bodemvrijheid (23 cm) en een hoop chroom. Binnenin probeert Renault het Navara gevoel te ontlopen met enkel een eigen stuurwiel en heel wat reguliere gadgets (elektrisch (verwarmbaar) verstelbare zetels, automatisch airco, keyless go, 360° camera, …). Handig is het laadvermogen achterin van 1.000 kg én een sleepvermogen van 3.500 kg!

Onder de motorkap blijft Renault rekenen op de 2.3-liter dCi twinturbo diesel met 160 pk of 190 pk, te verkrijgen met zowel achterwiel- als vierwielaandrijving én met een handgeschakelde zesbak of zeventraps automaat!

Renault wil serieus gaan meespelen met de Alaskan op wereldvlak en voorziet daarom productie op drie locaties, namelijk in Mexico, Argentinië en Barcelona! De Zuid-Amerikaanse regio – met Colombia als 1e keus – zal als eerste kunnen genieten van deze pick-up, later voorziet Renault een wereldwijde lancering. Wanneer Europa aan de beurt is valt momenteel nog niet geweten.