Kort Getest: Nissan Navara NP300Met de nieuwe generatie Navara loodst Nissan zijn stoere pick-up de 21e eeuw in. Wij zochten op het zonnige Mallorca uit of het werkpaard daarmee terug mee kan met de beste leerlingen van de klas.

Hoewel de pick-up nog vaak met taferelen uit de VS geassocieerd wordt wint het type lichte vracht ook bij ons aan populariteit. Daar zit enerzijds zijn gunstig fiscaal tarief voor tussen (vrijgesteld van BIV, 100% aftrekbaar, etc), maar anderzijds ook zijn vrijetijdskarakter dat beetje bij beetje tot de identiteit van dit soort voertuigen is gaan behoren. Aangezien de huidige generatie Navara al van 2005 dateert was het daarom tijd voor flinke update. De nieuwe Navara zet daarbij op drie peilers: minder NVH (Noise, Vibration & Harshness), meer comfort, en dus cross-overeigenschappen, en een flinke hoeveelheid minder CO2-uitstoot – zonder daarbij aan offroad- en werkcapaciteiten te moeten inboeten. Dat spreekt voor zich.

Kort Getest: Nissan Navara NP300

Meest opvallende nieuwigheid is de multilinkachterophanging die nu standaard siert op de Double Cab-variant. Geen onafhankelijke achterophanging welteverstaan, maar nog steeds een starre achteras die nu wordt bijgestaan door klassieke veren en dempers. Intussen onderging het ladderchassis nog een kleine upgrade voor dat extra tikkeltje rigiditeit. De iets kleinere King Cab stelt het echter nog steeds met klassieke bladveren, maar aangezien Nissan verwacht dat deze eerder als be- en geladen werkpaard zullen worden ingezet, achten de Japanners de ingreep bij deze minder nodig en bovendien nog kostenbesparend ook.

Kort Getest: Nissan Navara NP300Kort Getest: Nissan Navara NP300

Kort Getest: Nissan Navara NP300

Het uiterlijk van de Navara mag dan wel een flinke update gekregen hebben, binnenin breekt de pick-up pas echt met zijn voorganger die toch alweer in 2005 het levenslicht zag. Het dashboard en de stoelen sluiten nu meer aan bij de rest van gamma terwijl een geïntegreerd navigatie- en infotainmentsysteem nu deel uitmaken van de lijst met features. En ook motorisch veranderde er heel wat. De 4,0 liter V6 benzine en 2,5/3,0 liter diesel zijn vervangen door een moderne 2.3-liter liter dCi diesel met 160 pk/403 Nm (enkele turbo), dan wel 190 pk/450 Nm (twin-turbo) en worden standaard gekoppeld aan een manuele zesbak. Daarmee voldoet de Navara aan de meest recente Euro 5 B Plus-norm. Optioneel is er voor het eerst ook een klassieke automaat met zeven verzetten die dan weer enkel aan de 190 pk sterke variant kan worden gelinkt. Het opgegeven gemiddeld verbruik zit daarmee op 6,4 l/100km (of 169 g/km CO2) en 7,0 l/100km (of 183 g/km CO2) voor de Double Cab-versie met automaat.

Kort Getest: Nissan Navara NP300

Kort Getest: Nissan Navara NP300Kort Getest: Nissan Navara NP300

Hoe zich dit naar de reële wereld vertaalt? Zowel de King Cab als Double Cab hebben een duidelijke sprong voorwaarts gemaakt wat betreft geluidsisolatie en raffinement. Lange ritten op de snelweg vormen daarbij nu echt geen probleem meer. Niettegenstaande blijft de Navara eerst en vooral een utilitair voertuig. Dat merk je enerzijds aan het hoog zwaartepunt en een flinke (leeg)gewicht van maar liefst 3 ton, maar anderzijds ook aan de bediening; het stuurservo is immers aan de zware kant en ook de handgeschakelde zesbak vergt daadkracht. Daardoor beviel ons de versie met automatische zevenbak misschien nog wel het best; Dankzij het extra verzet en de twin-turbo setup is de krachtigste Navara hiermee duidelijk het meest in zijn element.

Kort Getest: Nissan Navara NP300Kort Getest: Nissan Navara NP300

De extra pk’s en Nm’s komen bovendien van pas voor wie van plan is het laad- (1 ton) en sleepgewicht (tot 3,5 ton) ten volle te gebruiken. De multilink achterophanging van de Double Cab maakt bovendien indruk met een hoog veercomfort tegenover de klassieke bladveer. En ook offroad staat de Navara nog steeds zijn mannetje met indrukwekkende terreincapaciteiten mede te danken aan het stugge ladderchassis, te vergrendelen differentialen en een elektronisch gecontroleerde extra kleine eindoverbrenging voor het serieuze terreinwerk. Omgekeerd komt de Navara nu ook met Hill Descent Control en Hill Start Assist.

Conclusie

Kom echter niet tot de conclusie dat de nieuwe Navara daarmee een SUV geworden is met vergaande offroadcapaciteiten. In essentie blijft ook deze Navara een echt werkpaard dat bovenal gebruikt moet worden voor stevig werk. Wel is Nissan er in geslaagd het comfort gevoelig te verhogen waardoor deze Navara een stuk aangenamer is om dagelijks te gebruiken. En ook een occasionele snelwegrit hoeft geen straf meer te zijn, al was het maar dankzij nieuwe (optionele) snufjes zoals stoelverwarming, navigatie en Bluetooth. Maar ook een handige achteruitrijcamera met surround view behoort tot de mogelijkheden. Echte die-hards kunnen tenslotte nog steeds hun gading vinden bij de basisversies die, inclusief typische stalen velgen en kunststof koetswerkbescherming, optisch dichter aanleunen bij de voorgaande variant. En voor wie zijn Navara liever in de opsmuk steekt zijn er maar liefst 125 accessoires beschikbaar – inclusief een ‘boot box’ met geïntegreerde centrale vergrendeling. Een optie waarvoor maar liefst 80% van de kopers opteert, aldus Nissan.

Kort Getest: Nissan Navara NP300Kort Getest: Nissan Navara NP300

Hoewel nog niet 100% officieel zijn de prijzen voor de nieuwe Navara min of meer gelijk gebleven met de oude. Zo is de King Cab er vanaf 28.350 euro terwijl de Double Cab minstens 30.350 euro moet kosten. Dankzij de nieuwe Navara hoopt Nissan terug tot de koplopers binnen het segment te behoren. Dat wordt immers momenteel gedomineerd door o.a. de Ford Ranger, Toyota Hilux, Mitsubishi L200, Isuzu D-Max, en Volkswagen Amarok. Deze wezen gewaarschuwd, want op vlak van comfort/raffinement in combinatie met offroadcapaciteiten moet de nieuwe Navara niet meer onderdoen, integendeel zelfs.

Overzicht:

+ Raffinement
+ Offroadcapaciteiten
+ Echt werkpaard
+ Fiscaal interessant
+ Infotainmentopties

– Blijft in de eerste plaats een utilitair voertuig
– Automaat enkel op Double Cab
– Multilinkachterophanging enkel op Double Cab

Kort Getest: Nissan Navara NP300

Tekst: Pieter Ameye