Rijtest: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 (2016)

Rijtest: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6Tezamen met een lichte opfrisbeurt en moderne interieursnufjes krijgt de Volkswagen Amarok pick-up een potente 3.0-liter zescilinder TDI ingelepeld.

De (ijzersterke) term Volkswagen associeer je direct met de Polo, Golf en Passat terwijl autoliefhebbers ook zeker de Beetle, Transporter en misschien zelfs de Scirocco zullen vermelden. De Amarok, een functionele pick-up, mag dan minder gekend zijn bij het grote publiek, bij de actieve(re) medemens of professionele gebruikers zal deze stoere Duitser ongetwijfeld een belletje doen rinkelen.

Rijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 facelift

Met de recente vernieuwing van bijna het volledige pick-up segment kon Volkswagen – meer specifiek Volkswagen Commercial Vehicles – uiteraard niet achterblijven. Grootste wijziging van de vernieuwde Amarok vinden we onder de strakke motorkap. Daar verdwijnt namelijk de 2.0-liter viercilinder ten voordele van een V6 turbodiesel van de nieuwste generatie. Om de lancering feestelijk in te zetten voorziet VW een speciale Aventura uitvoering met een aangedikte basisuitrusting.

Rijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 faceliftRijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 facelift

Tezamen met deze ingrijpende wijziging op motorisch vlak werd de Amarok eveneens stilistisch wat bijgewerkt. De grille vooraan – inclusief V6 badge – sluit mooi aan bij de rest van VW gamma terwijl je in de optielijst nieuwe items zoals 20″ velgen, sidebars mét verlichting, mooie chroomaccenten en de exclusieve Ravenna Blue lakkleur kan terugvinden. Praktisch is de Amarok ten alle tijden dankzij het stevige laadvermogen (1.000 kg) en sleepvermogen (3.500 kg), daarnaast zijn er diverse uitvoeringen te verkrijgen van de laadbak voor specifieke doelgroepen. Maar vergis je niet, dit is en blijft een volwaardig werkpaard met stevige buitenafmetingen.. Zelfs met voldoende sensoren en een Park Pilot achteruitrijcamera blijft manoeuvreren elke keer een stevige klus, op de autosnelweg heb je dan weer minder last van lastige leaserijders medeweggebruikers die je willen onder druk zetten.

Rijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 faceliftRijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 facelift

Net zoals bij de concurrentie eveneens het geval is neigt het interieur van de Volkswagen Amarok pick-up sterk naar dat van de gemiddelde hatchback. Dat digitale dashboard is voor een volgende versie nog nergens te bespeuren maar de traditionele layout, het 6.3″ Discover Media infotaimentsysteem (inclusief DAB, App Connect en Car Net connectiviteit) en de frameloze binnenspiegel herkennen we direct. Daarnaast is de indeling en ergonomie een pak beter dan voordien en zitten de 14-voudig verstelbare ergoComfort-voorzetels bijzonder aangenaam. De veeleisende consument kan kiezen voor Nappa lederen zetelbekleding, contrasterende stiknaden en de optionele zetelverwarming vooraan. De afwerkingskwaliteit staat op punt en net op het moment dat we wouden beginnen te jammeren over bepaalde kunststoffen beseften dat we hier te maken hebben met een premium werkpaard … en niet met een luxelimousine!

Rijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 facelift

Rijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 faceliftRijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 facelift

De nieuwe 3.0-liter V6 kennen we ondermeer uit de topmodellen van Audi en is in de nieuwe Volkswagen Amarok te verkrijgen met 163 pk / 450 Nm, 204 pk / 500 Nm of 224 pk / 550 Nm. De basisversie komt met achterwielaandrijving en een manuele versnellingsbak, toch lijkt deze Amarok op zijn best met de permanente 4MOTION vierwielaandrijving en de 8-traps automaat.

Rijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 facelift

Rijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 faceliftRijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 facelift

Wij trokken met de 204 pk sterke Amarok de wijde wereld in, zowel op verharde als onverharde wegen. Op asfalt voelt hij desondanks zijn hoge zitpositie en stevig gewicht (2.073 kg) vrij vlot aan, wat de 0-100 km/u chrono van 9 seconden ook moge beweren. Bij 184 km/u bereik je overigens de topsnelheid. Dankzij een enorme brandstoftank van 80 liter en een praktijkverbruik van 8 à 9 liter diesel verkrijg je een behoorlijk rijbereik, de CO2 uitstoot van 204 g/km is een natuurlijk kwaad van deze potente zescilinder die toch voldoet aan de EURO6 norm.

Rijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 facelift

Het bleef bijzonder vreemd om de Blauwe Vriendelijke Reus zo te zien stralen op de Colruyt parking of in het straatbeeld tussen de modale middenklassers, toch waren we na meer dan 900 testkilometers ietwat droevig bij de teruggave van de sleutels. Eens je kan wennen aan de immense massa gaat het allemaal gemakkelijk dan ooit. En comfortabeler op alle ondergronden, dit terwijl het onderstel niet aangepast werd. De nieuwe Amarok krijgt wel de Servotronic besturing mee en die verhoogt het gebruiksgemak tezamen met de soepele automaat. Onder stevige belasting weerklinkt er een stevige dieselsoundtrack die het geheel nog wat mannelijker/ruiger maakt, dankzij de verhoogde bodemvrijheid, afdaalhulp, offroad-mode en de diff-lock zou je tamelijk extreem moeten kunnen gaan. Maar daarvoor moet je het stedelijke Vlaanderen ongetwijfeld verlaten..

Rijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 faceliftRijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 facelift

Rijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 facelift

De nieuwe Volkswagen Amarok staat intussen bij de lokale verdeler te pronken als Comfortline, Highline en de Aventura special edition voor respectievelijk €33.730, €35.850 en €44.283 exclusief btw. Met de reeds vermelde aangedikte catalogus kan je daar zonder al te veel problemen een mooie Up! (of Polo) aan opties bijrekenen. Welkom in het premium pick-up segment!

Rijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 faceliftRijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 facelift

Dat segment is tot de nakende marktlancering van de Mercedes X-Klasse volledig voor de Volkswagen Amarok, toch zijn er nog een resem pick-ups die hun (stevig) gewicht maar al te graag in de strijd gooien. Zo is de Ford Ranger nog steeds de onbetwiste leider in het pick-up segment na avonturiers zoals de iconische Toyota Hilux, Nissan Navara, Mitsubishi L200, Fiat Fullback, Isuzu D-Max, SsangYong Actyon Sports en aankomende Renault Alaskan.

Conclusie
Dankzij enkele beperkte visuele ingrepen oogt de vernieuwde Volkswagen Amarok zowel vanbinnen als vanbuiten per direct een pak frisser en moderner, ideaal om de – tevens vernieuwde – concurrentie nog steeds het hoofd te kunnen bieden. Daarvoor gooit Wolfsburg het befaamde idee van downsizing overboord tezamen met de viercilinder, de nieuwe Amarok doet het vanaf heden met een krachtige 3.0-liter V6 TDI. Zowel diep in het bos/veld als op de autosnelweg kan deze breedgeschouderde Duitser overtuigen met een comfortabel weggedrag en stuurgevoel. En wie wil kan het echt gezellig maken met allerhande comfortitems die tot voor kort voorbehouden waren aan de Polo, Golf, Passat en consorten.

Toch vergeet je best de échte roeping van de Volkswagen Amarok niet, namelijk steeds de trouwe, praktische en onverwoestbare partner zijn voor een avontuurlijk – of veeleisend – publiek! En dat doet ‘ie beter dan ooit..

Overzicht:
+ King of the road
+ Functioneel
+ 3.0 TDI V6 (werkwillig, vlot, soepel, …)
+ Sleepvermogen
+ Luxe en comfort

– Kolossale afmetingen (parkeren, manoeuvreren, …)
– Stevige prijs
– Blijft een werkpaard ipv luxueuze SUV

Rijtest Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 facelift

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...