Kort Getest: Isuzu D-Max 1.9 pick-up (2017)De Isuzu D-Max ruilt zijn 2.5-liter turbodiesel in voor een gloednieuwe, doch even krachtige 1.9-liter. Daarnaast verwelkomt hij ook nieuwe uitrusting op vlak van veiligheid en gebruiksgemak!

Om alle avonturiers, redders, boswachters, aannemers en dergelijke te kunnen voorzien van een gepaste partner in crime heeft Isuzu sinds mensenheugenis een D-Max pick-up in de catalogus staan. Het is geen schande als de naam Isuzu je niets zegt, toch speelt de Japanse constructeur in dit praktische segment mee met enkele honderden verkochte exemplaren op jaarbasis. Op het Autosalon van Brussel werd de derde generatie D-Max gepresenteerd met als grootste nieuwigheid de downsizing van de viercilinder turbodiesel.

Kort Getest: Isuzu D-Max 1.9 pick-up (2017)

Naast de ingrijpende wijziging onder de motorkap onderging de D-Max ook een visuele transformatie met onder meer een volledig hertekende voorzijde, achterlichtblokken en LED dagrijverlichting. Op vlak van personalisatie is er nog steeds keuze uit diverse velgen en negen koetswerkkleuren, Obisdan Gray is gloednieuw! Ondanks de mindere interesse voor de Single Cab en Extended Cab blijft de D-Max in deze uitvoeringen beschikbaar. De Double Cab is gezien zijn meest praktische vorm ook de best verkopende. Inzake de laadbak/bodem/klep zijn er diverse uitvoeringen beschikbaar.

Kort Getest: Isuzu D-Max 1.9 pick-up (2017)Kort Getest: Isuzu D-Max 1.9 pick-up (2017)

Binnenin vinden we een hertekend dashboard met een nieuwe tellerpartij met schakelindicator voor de manuele versies. Met betere materialen, dito afwerking en meer doordachte ergonomie moeten de inzittenden een aangename tijd beleven binnenin de D-Max. Achterin zitten zelfs de grote(re) volwassenen bijzonder ruim. Het aftermarket infotainmentsysteem is mooi ingewerkt en krijgt zelfs handige functietoetsen mee. Tevens heeft de D-Max (afhankelijk van de gekozen uitvoering) nu recht op keyless entry, meerdere USB poorten en een start/stopknop.

Kort Getest: Isuzu D-Max 1.9 pick-up (2017)

Kort Getest: Isuzu D-Max 1.9 pick-up (2017)Kort Getest: Isuzu D-Max 1.9 pick-up (2017)

De oude 2.5-liter dieselmotor maakt in de new D-Max 1.9L plaats voor een gloednieuwe 1.9-liter viercilinder, goed voor 164 pk en 360 Nm. Het nieuwe motorblok voldoet aan de strenge EURO6 norm zonder hulp van het Ad Blue-additief en is 60 kg lichter dan zijn voorganger. Dankzij moderne hulpmiddelen en technieken zoals een automatische riemspanner, ecologische oliefilter, beschermende cilindercoating en hydraulische klepstoters met brede rollagers moet de nieuwe motor niet enkel zuiniger zijn, ook qua duurzaamheid, het rendement en geluidscomfort ging hij er op vooruit.

Kort Getest: Isuzu D-Max 1.9 pick-up (2017)Kort Getest: Isuzu D-Max 1.9 pick-up (2017)

De nieuwe D-Max wordt gekoppeld aan twee nieuwe transmissies. Zo krijgt de soepel schakelende handbak met zes verzetten een kortere eerste versnelling, dit voor een optimaal trekgemak en het beschermen van de aandrijving. De oude automaat met vijf verzetten is ook op pensioen, in ruil komt er een vlotter 6-traps exemplaar van Aisan. Al de nieuwigheden van de D-Max hebben gelukkig geen invloed op zijn werkwilligheid, nog steeds trekt die 3,5 ton zonder verpinken én kan er in de laadbak nog eens 1 ton. Onverhard terrein is nog steeds geen problemen voor deze Isuzu. Naast een bodemvrijheid van 23,5 cm is hij behoorlijk capabel om bergop of -af te geraken. Dat gaat nu gemakkelijker dan ooit dankzij de introductie van Hill Descent Control en Hill Start Assist.

Kort Getest: Isuzu D-Max 1.9 pick-up (2017)

Kort Getest: Isuzu D-Max 1.9 pick-up (2017)Kort Getest: Isuzu D-Max 1.9 pick-up (2017)

De nieuwe Isuzu D-Max 1.9L is de jouwe vanaf €19.800 (exclusief btw), naast de L basisuitrusting is er hogerop een LS (comfort) en LSX (luxe) uitvoering te verkrijgen. Jouw ideale D-Max maakt de lokale Isuzu dealer het liefst op maat, niet onlogisch gezien de vele verschillen qua aandrijving (4×2 of 4×4), transmissie (MT of AT), koetswerkvorm (Single Cab, Extended Cab of Double Cab), uitrustingsniveau én afwerking.. Gelukkig zijn er hier eveneens speciale series die een voordelige configuratie bieden. In België zijn er een zestigtal verdeelpunten van Isuzu die zich grotendeels situeren nabij hun cliënteel, in centrum Gent, Brussel of Antwerpen hoef je dus niet te gaan zoeken. Elke nieuwe D-Max geniet van een knappe garantie van 5 jaar met wegbijstand. Die wordt trouwens verhoogd van 150.000 naar 200.000 km. De wagen wordt altijd als fiscaalvriendelijke bedrijfswagen ingeschreven.

Kort Getest: Isuzu D-Max 1.9 pick-up (2017)Kort Getest: Isuzu D-Max 1.9 pick-up (2017)

Kort Getest: Isuzu D-Max 1.9 pick-up (2017)

Nu de Volkswagen Amarok zijn viercilinders vaarwel zegt en enkel rekent op de 3.0-liter V6 valt de Duitser af als concurrent van de D-Max. De Ford Ranger, Ssangyong Actyon Sports, Nissan Navara, Fiat Fullback, Mitsubishi L200 en Toyota Hilux zijn dat nog steeds. Ook deze legden recent de focus een pak meer op gebruikscomfort en dagdagelijkse bruikbaarheid.

Conclusie
De D-Max mag dan een kleinere motor herbergen, als gerenommeerde pick-up-specialist is Isuzu er op het eerste zicht in geslaagd om de bruikbaarheid, prestaties, het design en comfort van de D-Max gevoelig te verbeteren. De D-Max 1.9L is nog steeds een werkpaard pur sang en doet niets liever dan het avontuur opzoeken. Hoe je dat avontuur wil inkleden moet je uiteraard zelf uitmaken, zelfs op verharde wegen (en in het dorp) blijft de Japanner inzetbaar dankzij zijn ruime interieur en comfortabele innerlijk. Maar vergis je niet, de Isuzu D-Max is en blijft een no-nonsens utilitair voertuig en daar betaal je een Spartaanse prijs voor!

Overzicht:
+ Noeste werkkracht (trekkracht, laadvermogen, robuustheid, …)
+ Gebruiksgemak (keyless go, infotainment, …)
+ Comfort
+ Vlot(ler)schakelende automaat
+ Ruim interieur
+ Veelbelovende garantievoorwaarden (duurzaamheid)

– Relatief onbekend merk/dealernet
– Schakelintensiteit (manuele versnellingsbak)
– Luidruchtig (automaat)

Kort Getest: Isuzu D-Max 1.9 pick-up (2017)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Pieter Ameye