Rijtest: Toyota Hilux 2.4d (2015)Met het Salon van Lichte Bedrijfsvoertuigen in aantocht leek het ons een goed idee om nog eens op pad te gaan met enkele protagonisten. Deze week de Toyota Hilux!

Of het nu door zijn legendarische passage in Top Gear was of vanwege zijn status als uitverkoren dienstvoertuig van ISIS en/of ander tuig naar keuze, de Toyota Hilux heeft zijn status van onverwoestbaar werkpaard niet gestolen. Met maar liefst 49 jaar trouwe dienstjaren heeft de Japanse pickup reeds tal van evoluties doorgaan, maar de meest recente en 8e generatie brengt hoofdzakelijk nieuwe technologie en comfort dankzij extra geluidsisolatie.

Rijtest: Toyota Hilux 2.4d (2015)

Zo vinden we voor het eerst centraal een touchscreen waardoor het dashboard meteen stukken moderner oogt dan voorheen het geval was. Hoewel het niet meteen de meest snelle of gebruiksvriendelijke unit is, doet het zijn werk op zich prima. Ook al mag je van de Japanse constructeur op zich meer en beter verwachten. De Hilux doet het ophangingsgewijs – in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nissan Navara – nog steeds met klassieke bladveren achteraan, maar weet zelfs ongeladen verrassend comfortabel te zijn. Tevens is de stuurservo aan de verrassend lichte kant wat altijd meegenomen is.

Rijtest: Toyota Hilux 2.4d (2015)Rijtest: Toyota Hilux 2.4d (2015)

De Hilux blijft nu eenmaal een echt werkpaard met een ladderchassis dat volgens Toyota tot 20% stijver werd en een laadvermogen van 1 ton bovenop een trekcapaciteit van 3,5 ton. Zeg maar de norm voor dit segment pick-ups. Klein bier voor de gloednieuwe 2.4 D-4D dieselmotor die in België meteen ook de enige krachtbron is die beschikbaar is. De viercilinder-zestienklepper met dubbele bovenliggende nokkenas is uitgerust met een turbo met variabele geometrie en een intercooler en genereert 110 kW bij 3.400 t/min met een maximumkoppel van 400 Nm tussen 1.600 en 2.000 t/min.

Rijtest: Toyota Hilux 2.4d (2015)

De nieuwe motor start nog steeds met het klassieke startergeluid dat je vast wel kent van Land Cruisers en andere heavy duty Toyota’s, maar is stiller geworden dan voorheen het geval was. Nog lang niet op het niveau van een reguliere gezinswagen maar terug een stap in de juiste richting. Hoewel Toyota hard heeft gewerkt op het verminderen van NVH-waarden (noise, vibration, harshness) viel ons toch op dat de vorm van de spiegels voor een hinderende fluittoon zorgen bij een snelheid vanaf 50 km/h. Vreemd voor een constructeur van dit kaliber. Of lag het misschien aan de specifieke chromen exemplaren van ons ‘Lounge’ model?

Rijtest: Toyota Hilux 2.4d (2015)Rijtest: Toyota Hilux 2.4d (2015)

Dankzij de efficiëntere motor en de verhoogde aerodynamische efficiëntie moet de nieuwe Hilux volgens Toyota 10% zuiniger zijn. Zelfs kwamen we op een gemiddelde van om en bij de 9 l/100 km. Lang niet slecht voor een mastodont van bijna 2,5 ton. Ook het vermelden waard is de kofferklep met hydraulische stangen waardoor de klep niet naar beneden valt bij het openen. En ook qua betreft actieve en passieve veiligheidssystemen is de nieuwe Hilux bij de beste van de klas. Zo komt iedere Hilux standaard met Toyota Safety Sense, inclusief PCS met voetgangersdetectie, rijstrookassistentie, verkeersbordendetectie en een compleet remcontrolesysteem met onder andere Trailer Sway Control, Downhill Assist Control en Hill-start Assist Control.

Rijtest: Toyota Hilux 2.4d (2015)

Over de offroadcapaciteiten van de Hilux kunnen we kort zijn: je zal flink je best moeten doen om hem in de problemen te brengen. Behalve de standaard tweewielaandrijving kan je nog kiezen uit permanente vierwielaandrijving of permanente vierwielaandrijving met lage versnelling en/of geblokkeerd achterdifferentieel. Ondanks zijn stevige trek- en offroadcredenties scoort de Hilux punten met zijn rijgedrag op de weg. Utulitaire rakkers als deze zullen nooit het rij- en veercomfort van traditionele auto’s/suv’s evenaren of zelfs maar benaderen, maar het verschil met vroeger wordt als maar kleiner. Toch blijft de regel dat je dit soort voertuigen best gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn. Anders komen ze niet tot hun recht en ervaar je meer na- dan voordelen.

Rijtest: Toyota Hilux 2.4d (2015)Rijtest: Toyota Hilux 2.4d (2015)

De nieuwe Hilux is in België beschikbaar in drie formaten zijnde Enkele Cabine (vanaf 30.350 euro), Extra Cabine (vanaf 32.890 euro) en de door ons geteste Dubbele Cabine (vanaf 34.480 euro) die bij ons traditioneel de meest populaire variant is. De nieuwe en 150 pk sterke 2.4 dieselmotor is de enige beschikbare motorisatie maar klaart de klus met vlag en wimpel. Wel kan je nog kiezen uit een handgeschakelde zesbak of een zestrapsautomaat die de C02-uitstoot wel wat hoger brengt, of van 179 naar 189 gr/km om precies te zijn.

Conclusie
De Toyota Hilux is Europa’s meest verkochte pick-up en heeft duidelijk een tandje bijgestoken. Extra rijcomfort, beschikbare technologie en een lichte besturing zijn zijn sterkste troeven bovenop zijn legendarische betrouwbaarheid en een ijzersterk imago. Maar het segment van de pick-ups wint aan populariteit. De Hilux krijgt dan ook heel wat weerwerk van traditionele pickupbouwers zoals Isuzu, Nissan, Mitsubishi, SsangYong en Ford, maar sinds kort ook Volkswagen, FIAT en binnenkort ook Renault en Mercedes. We zijn dan ook benieuwd wie op het nakende Salon de meeste zieltjes overtuigd krijgt.

Overzicht:
+ IJzersterk imago
+ Weggedrag off- en onroad
+ Lichte besturing/controle-elementen
+ Bouwkwaliteit/functionaliteit

– Touchscreen reageert traag
– Stevige concurrentie
– Design zijspiegels/windgeluiden

Tekst: Pieter Ameye