Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013
Kan Ssangyong het minder roemrijk verleden achter zich laten met de vernieuwde Actyon Sports? 

Waar andere Koreaanse autoconstructeurs meer en meer succesvol worden op ons Europees halfrond, blijft Ssangyong al enkele jaren verweesd achter. Het designteam deed dan ook dingen die niemand voor waarheid kon aannemen en er was zelfs gejuich toen ze even failliet gingen. Enkele maanden later zag Ssangyong terug het levenslicht en kregen we de Korando, in alle opzichten een positiever verhaal dan het volledige gamma ervoor. De grote Rexton W kreeg eveneens een grote remake, de Actyon Sports bespreken we momenteel en binnenkort ondergaat de Rodius hopelijk dezelfde metamorfose. Of dit genoeg is om de veeleisende Europeaan te overtuigen kan enkel de toekomst uitwijzen, al kunnen overtuigen de nieuwe modellen elk best op hun eigen manier.

Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013

Mocht je een oude Actyon naast het vernieuwde exemplaar zetten zou je de (nieuwe) designer direct feliciteren met z’n werk, we krijgen namelijk een strakke snoet die vrij lang doorloopt over de flanken. De Actyon Sports staat hoog op z’n poten wat hem een goede bodemvrijheid meegeeft als je ermee in het bos of het veld wilt. Qua configuratie is er maar 1 optie mogelijk: een Double Cab met laadbak achteraan. Die kan je desgewenst laten afdekken, open laten of een hardtop (+€1.999) laten installeren. De grote lichtblokken zorgen ook voor een stoere blik en de mist- en dagrijlichten komen standaard mee met de Ssangyong Actyon Sports.

Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013 Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013

Qua koetswerkkleur kregen wij een Space Black exemplaar mee, maar voor de meer creatieve personen onder ons zijn er nog 6 andere opties (+€500) mogelijk waaronder het leuke Indian Red of het frivole Fijian Blue. De laadbak is gecoat en kan daardoor tegen een stootje of twee, terwijl je voor de banden enkel keuze krijgt uit 16″ exemplaren met behoorlijk veel ademruimte rondom. De grote zijspiegels zijn elektrisch bedien- én verwarmbaar.

Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013 Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013

Het positieve elan van de semi-Westerse buitenzijde gaat wat verloren als we binnenin plaatsnemen. Een flashback naar lang vervlogen tijden komt ongeveer in de buurt met de 2 grote oldschool wijzerplaten, een groot stuurwiel met reusachtige bedieningselementen en een sober driver oriented middenconsole. Het ontbreken van een volwaardig navigatie- en multimediasysteem lost Ssangyong op door het aanbieden van een MP3 connector, terwijl je in de optielijst een 6,1″ Navigatiesysteem kan terugvinden.

Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013

Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013 Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013

Alles functioneert naar behoren, maar de Koreanen van Ssangyong zijn het zichzelf verplicht om tegen de facelift toch met een aangenamer interieur voor de dag te komen. Het lederen stuurwiel – enkel verstelbaar in de hoogte – kan er nog net mee door, de koolstofvezelaccenten op de versnellingspook zijn teveel van het goede. Gelukkig zitten de zetels wel vrij comfortabel op een Amerikaanse manier en desgewenst kan je zelfs opteren voor Actyon Sports opschriften. De achterbank is in tegenstelling tot de voorste zetelrij niet verwarmbaar, toch werd de beste hellingshoek gekozen om ergonomische redenen. Een elektrisch bedienbaar zonnedak kan je ook nog terugvinden in de catalogus, ondanks de meerprijs (+€1.000) is dat toch nog steeds een geanimeerde toevoeging voor de achterste inzittenden, om nog maar te zwijgen van de verlichte binnenruimte.

Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013 Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013

Waar de vorige Ssangyong modellen nog beroep deden op een – ondertussen achterhaalde – Mercedes krachtbron verschijnt voor de nieuwe Actyon Sports terug de 2.0-liter grote e-XDi dieselkrachtbron van eigen makelij. Hiermee zien er 155 pk en 190 Nm het levenslicht waarmee je zonder al te veel problemen doorheen je dagagenda kunt ploegen. Qua overbrenging krijg je gelukkig iets meer keuze: zo kan je kiezen om zelf te schakelen met de nieuwe versnellingsbak met 6 verzetten. Hiermee verbruik je 7,4 liter diesel en stoot je 196 g CO2 uit, terwijl de topsnelheid op 171 km/u ligt. De 6-traps automaat (+€2.000) leent zich iets beter voor het ruige terrein, al stijgt het verbruik dan tot 8 liter terwijl ook de CO2 uitstoot toeneemt tot 212 g. De topsnelheid ligt iets lager op 170 km/u. Sprintcijfers moeten we je niet meegeven, maar de brandstoftank is 75 liter groot waardoor je toch heel wat kilometers kan afleggen met 1 volle tank.

Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013

Met deze Ssangyong Actyon Sports moet je de stad of het circuit links laten liggen en voluit de natuur ingaan. De sturing is net te vaag om scherp te kunnen insturen bij de betere bochtenwerkwegen. De demping is dan weer goed op de slechtere Belgische wegen al kraakt en piept de wagen dan net iets teveel, al zal de avonturier daar weinig last van hebben. Qua actieve- en passieve veiligheidssytemen is Ssangyong wat karig geweest, zo moet je bijbetalen voor het ESP systeem bij de basisuitvoering (+€1.000). Om problemen in de bergen te vermijden kreeg de Actyon Sports een Hill Start Assist systeem mee, enkel de voorste zitrij krijgen airbags mocht het dan toch misgaan.

Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013 Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013

De Ssangyong Actyon Sports is een rasechte SUV en komt dus met vierwielaandrijving, al kan je optioneel toch nog kiezen voor een achterwielaangedreven met handbank. Dankzij een schakelaar kan je handmatig kiezen welke rijmodus volgens jou het beste bij de situatie past. Hierdoor kan je bijvoorbeeld vrij zuinig snelwegkilometers malen. Daarbij kan ook de cruise control van pas komen, al is die enkel beschikbaar (+€450) bij de automatische versnellingsbak. De laadbak heeft een oppervlakte van twee vierkante meter en daarmee kan je vrij grote objecten zonder problemen meenemen. Dankzij een trekvermogen van 2,3 ton is de Ssangyong Actyon Sports ook aantrekkelijk voor diegene die vaak een trailer meenemen. Olympisch medaillewinnaar Evi Van Acker behoort ook tot die groep en is best tevreden met haar Actyon Sports!

Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013

Met een basisprijs van slechts €19.999 (Crystal) kan geen enkele SUV de Ssangyong Actyon Sports verslaan, of je wijkt uit naar modellen zoals de Dacia Duster waarmee je liever niet door bergachtige gebieden of modderpoelen trekt. Het Quartz niveau kost je minstens €4.500 meer maar is onze kooptip dankzij de ruimere basisuitrusting. Mocht je daarna nog geld willen uitgeven kan je voor €28.480 een Actyon Sports in Sapphire trim kopen. De recent geteste Mitsubishi L200 komt misschien wel het dichtst in de buurt, al mag je de duurdere Toyota Hilux (2.5 D-4D S – 154 pk – €28.970) , Nissan Navara (2.5 dCI – 144 pk – 28.890) en Ford Ranger (2.2 TDCi – 150 pk – €26.935) en Volkswagen Amorak (2.0 TDI – 163 pk – 33.590) zeker ook niet vergeten.

Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013 Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013

Conclusie

Waarom zou je als verwende Westerling nu kiezen voor die Aziatische Actyon Sports? Het interieur is niet bepaald bij de tijd, aan het merkimago is nog wel wat werk en echt fancy kan je die Ssangyong nu ook niet noemen. Maar als je jezelf kan overwinnen en met een positief gedachtegoed plaatsneemt in de ruime zetels zullen zijn praktische kant, trekvermogen en terreinprestaties wel de kop opsteken. En dan hebben we het nog niet eens over de waanzinnig lage prijs gehad..

Overzicht:

+ Prijskraker
+ Terreinwaardig
+ Praktisch

– Interieur
– Optiebeleid
– Merkimago & dealernetwerk

Rijtest: SsangYong Actyon Sports 2013

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem