Rijtest: Isuzu D-Max LSX

Rijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain TopDe kans dat de Isuzu D-Max jullie iets zegt is nihil, toch speelt deze Japanese autoconstructeur enige rol van betekenis in het segment van de (pick-up) trucks!

I-su-zu, het klinkt bijna zo vreselijk als het onbekend lijkt. Toch kan je bij een tachtigtal dealers in de Benelux terecht voor een stevige brok ervaring inzake zware en middelzware bedrijfsvoertuigen. Hippe crossovers of schattige stadswagens moet je daar niet verwachten, Isuzu bouwt al sinds 1916 pick-ups, trucks en vrachtwagens. Daarnaast zijn ze ook de grootste dieselmotor constructeur ter wereld! In België hebben ze de N-Series modellen, maar voornamelijk de D-Max doet het hier goed. De bedoeling van deze ruige SUV was om een wagen te bouwen die de eigenschappen van een gewone auto combineerde met de functionaliteit van een truck.

Rijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain Top

Zestig jaar later staat de teller op maar liefst 6 miljoen geproduceerde exemplaren, 33% daarvan zag het levenslicht tussen 2002 en 2012. Toen kregen we een nieuwe generatie die wederom in diverse uitvoeringen beschikbaar is. Gezien het beperkte bereik van Isuzu werd het platform ook ter beschikking gesteld van externe partners, diverse grote General Motors (GM) en Chevrolet modellen werden op de D-Max gebaseerd. Voor de productie rekenen de Japanners op drie faciliteiten in Azië (Thailand, Maleisië en de Filipijnen), al werden de modellen zeer goed afgestemd op de bestemmingsregio. Zo doet Europa het begrijpelijk met enkel 1 krachtige dieselmotor. Terreinwagens en het milieu gaan vaak niet al te goed samen, maar Isuzu doet toch zijn best en levert verregaande inspanningen op het gebied van een milieusparende productie.

Rijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain TopRijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain Top

Toen we de sleutels toegeworpen kregen van ons testexemplaar brak het zweet ons toch even op. Hoe moe(s)ten we nu een week overleven in een stedelijke omgeving met zo’n reusachtige Isuzu. Met de stevige bodemvrijheid (23 cm), imposante grill uit chroom en een groene Tundra Green koetswerkkleur (€495) lijkt de D-Max te smeken om een stevig avontuur, terwijl je voor de velgen kan kiezen uit diverse 15″ tot 18″ varianten. Structureel zijn er drie uitvoeringen: Single Cab (één zitrij en maximale laadruimte), Extended Cab (één zitrij, beperkte ruimte erachter plus een stevige laadruimte) en een Double Cab (twee zitrijen plus laadbak). Die laadruimte achteraan is op zijn beurt nog eens beschikbaar als Bedliner (open vorm), een Mountain Top (zoals het geteste model) met een aluminium deksel, een soortgelijke Sports Top maar dan uit plastic, Style Cover (met stoere bullbars) of gewoon een Hardtop. Elk heeft zo zijn voor- en nadelen, maar indien je in dit segment thuis bent, zal het je ongetwijfeld duidelijk zijn welke uitvoeringsvorm het beste inspeelt op jouw noden. In de sterkste configuratie krijgt de D-Max een laadvermogen van 1.050 kg én een sleepvermogen van 3.500 kg, we hebben hier dus overduidelijk te maken met een werkpaard!

Rijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain Top

Rijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain TopRijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain Top

Dat laatste bemerkt je ook in het interieur. Alles is vrij sober en robuust afgewerkt, maar het werkt wel prima. De goedzittende zetels zijn voorzien op de iets-meer-corpulente Amerikaan, de bedieningselementen zijn (groot en) eenvoudig te bedienen en de telemetrie schenkt op een duidelijke manier de rij-informatie. De digitale boordcomputer is op zijn beurt afkomstig uit de vorige eeuw. Onze testwagen kreeg het optionele navigatie- en multimediasysteem mee (€1.517), terwijl voornamelijk de achteruitrijcamera zijn nut bij het achterwaarts parkeren wist te bewijzen. Voor de zetelbekleding zijn er drie mogelijkheden (L, LS en LSX) die zichzelf ook vertalen in andere visuele tweaks. In onze Double Cab configuratie genoot de achterbank van bijzonder royale beenruimte, sinds lang werd er niet meer gevochten onder de passagiers om de voorste zitplaats. Geheel onverwacht kreeg de D-Max ook enkele comfortverhogende gadgets items mee zoals elektrisch bedienbare ramen, automatische airco, cruise control, een surround sound system, bedieningselementen op het stuurwiel en zetelverwarming.

Rijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain Top

Rijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain TopRijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain Top

Gezien de jarenlange ervaring op gebied van krachtige doch zuinige dieselmotoren is de Isuzu D-Max enkel verkrijgbaar met deze brandstofsoort. Wij zijn verplicht te kiezen voor een 163 pk sterke 2.5-liter twin turbo diesel, in de rest van de wereld is er ook nog een 116 pk variant en een 3.0-liter met 177 pk. Voornamelijk met het koppel 400 Nm kan de D-Max overtuigen, vanaf 1.400 tr/min is het al beschikbaar! Officieel zou je voldoende hebben met 7,4 liter per 100 km, al deden wij een goede liter beter. Met een brandstoftank van 69 liter krijg je wel een stevig rijbereik van meer dan 800 km! Sprintcijfers en topsnelheid zijn niet van belang bij een wagen van dit kaliber, een CO2 uitstoot van 194 g/km is misschien wel interessant om te weten!

Rijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain TopRijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain Top

Indien je zelf liever schakelarm rijdt, kan je voor een beperkte meerprijs (€1.450) opteren voor een vijftraps automaat, in ruil moet je wel wat reactievermogen inleveren. Wanneer de viercilinder onder druk komt te staan, weerklinkt de wagen wel luid en duidelijk desondanks een prima isolatie, niet enkel qua functionaliteit komt hij dus in de buurt van een tractor. Toch laat deze Isuzu D-Max zich met het grootste gemak berijden, zo krijg je een zeer comfortabele besturing en opmerkelijk kleine draaicirkel. De enige plaats waar je met deze mastodont beter niet vertoeft is in de stad, daar valt pas hoe groot de Isuzu in praktijk is. Dankzij de hoge zitpositie krijg je wel een perfect zicht rondom.

Rijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain TopRijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain Top

Wanneer je vaak offroad vertoeft opteer je best voor de vierwielaandrijving, met een keuzeknop in de middenconsole wissel je zonder problemen tussen voorwiel- en vierwielaandrijving. Met een stevige aanloop- en vertrekhoek zou je niet al te veel problemen moeten tegenkomen wanneer het menens dreigt te worden tijdens het avontuur! Om te voorkomen dat het faliekant misloopt kan je rekenen op diverse airbags, een kooistructuur voor de cabine en een energie-absorberende zijdeuren én motorkap. Met behulp van een EPS- (elektronische stabiliteitscontrole) en TCS-systeem (tractiecontrole) zorgt de D-Max dat het gelukkig nooit zo ver hoeft te komen, een geavanceerde ABS mét remassistentie helpt je om de bijna twee ton zware Japanner in alle veiligheid tot stilstand te brengen. Die remmanoeuvres vragen bovendien heel wat gewenning in het begin, een pick-up blijft natuurlijk een pick-up.

Rijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain TopRijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain Top

Prijsmatig start de Isuzu D-Max bij €21.690 (Single Cab) terwijl je €26.840 zult moeten neerleggen voor Extented Cab. De Double Cab vraagt nog een extra investering en komt neer €28.140, allemaal inclusief btw natuurlijk. De opties zijn beperkt aanwezig voor een redelijke prijs, met diverse speciale reeksen (@Use, Experience, Generation, …) combineer je diverse items voor een interessante(re) basisprijs. Onze stevig uitgeruste en vrij luxueuze D-Max 4WD – LSX is de jouwe voor net geen €40.000 en gelukkig krijg je voor die som geld ook nog 5 jaar garantie en assistentie!

Rijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain TopRijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain Top

Wie pick-ups zegt, zegt natuurlijk de onverwoestbare Toyota Hilux. Toch heb je heel wat meer keuze, zo is er ook nog de Ford Ranger, Ssangyong Actyon Sports, Mitsubishi L200, Volkswagen Amarok of Nissan Navara. Allen voorzien van een grote portie mannelijkheid en waarschijnlijk aan elkaar gewaagd, de uiteindelijke beslissing zal afhangen van externe factoren. Het beperkte dealernet van Isuzu speelt de D-Max daarin wel wat parten, maar om dat wat te counteren pakken maar al graag uit met hun ervaring in doorgedreven personalisatie. Verwacht hier geen duizenden kleurtjes en interieurmotiefjes, de D-Max wordt op aanvraag geleverd met een sneeuwschop, lichtbakken, dakframe voor ladders, materiaalbakken of een fietsenrek in de koffer, …

Conclusie

Onbekend is onbemind, zeker in autoland. Toch zullen de huidige Isuzu D-Max eigenaars hun werkpaarden volmondig aanbevelen aan diegene die nood hebben aan een no-nonsens voertuig dat je nooit in de steek laat met stevige offroadcapaciteiten, een groot laadvermogen en de mogelijkheid om zware vracht te trekken. De keerzijde van de medaille is bij de Isuzu de aanwezige tractorsoundtrack en het sobere interieur, al voelen we er ons bijzonder snel (comfortabel) in thuis. Met diverse uitvoeringen en laadbakvormen kan elke zware ondernemer wel een gepaste D-Max weten te vinden, in het andere geval bouw je gewoon iets op maat.

Overzicht:

+ 100% werkwillig (trekkracht, laadvermogen, robuustheid, …)
+ Avontuurlijke/imposante verschijning
+ Comfortabel en ruim interieur
+ Duurzaam/betrouwbaar

– Beperkt dealernet
– Rauwklinkende krachtbron
– Vage remmen
– Reactietijd automaat

Rijtest: Isuzu D-Max LSX 2.5D 2013 Mountain Top

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...