Rijtest: BMW i8 Coupe vs 7-Reeks LimousineWat vraag je aan Sinterklaas, de futuristische (en milieuvriendelijke) BMW i8 Coupé of toch de luxueuze (en hoogtechnologische) 7-Reeks limousine?

Terwijl de Sieben sinds mensenheugenis het vlaggenschip is van de Duitse premiumconstructeur uit München krijgt deze sinds kort enige interne concurrentie van de blitse i8 Coupé. Dat was het tweede wapenfeit van het elektrische BMW i subgamma, behalve een zeer futuristisch lijnenspel en een hightech hybride-aandrijflijn kreeg de i8 ook heel wat rijhulpsystemen en gadgets mee die normaliter eerst in de 7-Reeks het daglicht zouden zien.


Rijtest: BMW i8 Coupe vs 7-Reeks Limousine
Rijtest: BMW i8 Coupe vs 7-Reeks LimousineRijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

De BMW 7-Reeks heeft gelukkig niets te vrezen van deze interne strijd, hij opereert namelijk in een volledig ander segment inclusief een hondstrouw cliënteel. Die zijn overigens veelal voldoende vermogend om een exemplaar van beiden in hun garage te parkeren, in het geval van de i8 levert dat zelfs een behoorlijk interessant fiscaal voordeel op.

Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDriveRijtest: BMW i8 Coupe vs 7-Reeks Limousine

Terwijl de nieuwe Zeven (te?) hard vasthoudt aan een eerder conservatief voorkomen en daardoor ietwat neigt naar een 3-Reeks of 5-Reeks Berline kan de i8 uitpakken met een heerlijk exotische lijnenspel dat meer weg heeft van een conceptmodel dan van een moderne Bimmer. De BMW i8 is overigens niet enkel extreem vormgegeven om de aandacht te claimen met zijn hippe vleugeldeuren aan de discotheek golfclub, het Streamflow design optimaliseert tevens de luchtstroom met een optimale aerodynamica (= zuinig!) als resultaat. De personalisatiecatalogus van de 7-Reeks mag dan oneindig ver gaan, geen enkele uitvoering zal de aandacht kunnen afleiden van de i8 die slechts met een beperkt aantal koetswerkkleuren/velgen te verkrijgen is.

Rijtest: BMW i8 Coupe vs 7-Reeks LimousineRijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

Ook voor het interieur van de i8 koos BMW voor exotische lichtgewicht materialen waarbij het blauwe accentkleur mooi contrasteert met de beige (sobere) bekleding. De instap vraagt enige gewaarwording net zoals bagage meenemen, de achterbank leent zich daar bijvoorbeeld een pak beter voor dan wanneer je er hoogstens (stoute?) kinderen zou laten plaatsnemen… Dat doet de 7-Reeks een pak beter met zijn royale binnenruimte, zoals het staatshoofden en regeringsleiders beaamt neem je uiteraard het liefst achterin plaats. Qua afwerking gaat de limousine nog een pak verder dan zijn collega, opnieuw zijn er hier een pak meer mogelijkheden qua materiaalkeuze en uitvoeringen.

Rijtest: BMW i8 Coupe vs 7-Reeks LimousineRijtest: BMW i8 Coupe vs 7-Reeks Limousine
Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDriveRijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

Onder de langgerekte motorkap van de BMW 7-Reeks heb je de keuze uit diverse mogelijkheden à la 740i-krachtig, 750d-krachtiger (4 turbo’s!) en kolossaal krachtig met de M760Li als absolute topper omdat ze in München maar geen “volwaardige M7” willen bouwen. Aan instapzijde is er intussen zelfs een 725d viercilinder én een 740e iPerformance plug-in hybride met 45 g/km CO2.

Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDriveRijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

De BMW i8 is enkel te verkrijgen als plug-in hybride waarbij een 1.5-liter benzinedriecilinder (231 pk) de achterwielen aandrijft en een 131 pk elektromotor hetzelfde doet met de vooras. Wanneer beide motoren (feilloos) samenwerken heb je 362 pk en 570 Nm ter beschikking, vooral dat laatste zorgt voor een behoorlijk snelle acceleratie (0-100 in 4,4 seconden) en stevige topsnelheid (250 km/u). Met een volle batterij geraak je ongeveer 30 km al verbaasde de i8 met zijn doordachte energierecuperatie om zo slim/snel extra elektrisch rijbereik te scoren. Drie uur aan een Wallbox of snelle laadpaal en je kan er weer volledig tegenaan, wie verzaakt te laden kan gebruik maken van de benzinemotor. Tezamen met de introductie van de langverwachte i8 Roadster krijgt de i8 Coupé een update met een groter elektrisch rijbereik en een krachtigere batterij als belangrijkste nieuwigheden.

Rijtest: BMW i8 Coupe vs 7-Reeks LimousineRijtest: BMW i8 Coupe vs 7-Reeks Limousine

Zowel de i8 als 7-Reeks slagen er beiden in om een comfortabele en vlotte rij-ervaring te bieden al doen ze dat elk op hun eigenste manier. Bij de limousine gaat – aan elke snelheid – steevast sereen en in alle rust, andere weggebruikers gaan ook zonder al te veel poespas aan de kant voor dit Duits staatshoofd. Dat in tegenstelling tot de i8 waarbij je elke keer opnieuw getrakteerd wordt op een stevige portie aandacht, verbaasde blikken én heel wat selfies/instagrams/snapchats.

Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDriveRijtest: BMW i8 Coupe vs 7-Reeks Limousine

Wanneer je het volledig prestatiepotentieel aanspreekt – Driving Dynamics Control in Sport – is het hek volledig van de dam want terwijl jij een sportieve (fake) soundtrack hoort weerklinken binnenin blijft het buiten vrij rustig. Behalve de obligatoire showmomenten verkiest de i8 een rustige rijstijl, bij voorkeur in een stedelijke omgeving waar zijn hybride aandrijflijn – in eDrive of Comfort – het best tot zijn recht komt. De sturing is zeer direct en in combinatie met het lage zwaartepunt benadert de i8 de gezwindheid van een MINI kart, de unieke vormgeving is wel ergens nefast voor een goede zichtbaarheid rondom.

Rijtest: BMW i8 Coupe vs 7-Reeks Limousine

Met beiden een hoge positionering binnenin het BMW gamma kunnen ze terugvallen op een hightech innerlijk qua connectiviteit, navigatie en multimedia. Gadgets horen daar natuurlijk bij zoals de slimme sleutel van de i8 waarmee je direct rijgegevens (toestand, rijbereik, …) kan raadplegen en zelfs de wagen kan parkeren, intussen is dat systeem uiteraard te verkrijgen op de 7-Reeks die op zijn beurt kan stoefen met de Gesture Controls.

Rijtest: BMW i8 Coupe vs 7-Reeks Limousine
Rijtest BMW 7-Reeks 2015 750d xDrive

Naast goed uitgerust zijn de BMW 7-Reeks (vanaf €96.300) en BMW i8 (vanaf €141.000) tevens behoorlijk prijzig, zeker omdat je weet dat naast de genoemde vanafprijzen je best nog wat extra budget voorziet om al die leuke gadgets, personalisatie en hulpmiddelen te bekostigen. De fiscale aantrekkingskracht van de 740e iPerformance zorgde voor torenhoge verkoopcijfers, ook de i8 is met een extreem lage CO2 uitstoot een logisch alternatief binnen het conventionele sportwagengamma zoals de Porsche 911 Carrera, Mercedes-AMG GT, Jaguar F-Type of Audi R8. De 7 is dan weer de eeuwige concurrent van de Mercedes S-Klasse, Audi A8 en in mindere mate de luxelimousines van Porsche, Maserati, Jaguar en Lexus.

Conclusie
Na een meer rationele/functionele i3 kwam de BMW i8 een pak dichter bij de blauw-witte kernwaarden zoals sportiviteit, exlcusiviteit en rijdynamiek, dit in een bijzonder vooruitstrevende jasje. De strakke vormgeving en vleugeldeuren mogen dan wel dé eyecatchers zijn, de technische basis van de i8 is de échte elektrische vooruitgang die we lang niet zagen in autoland. Toch is hij met het peperdure prijskaartje en de beperkte bruikbaarheid veroordeeld tot een bijrol in de schaduw van de majestueuze BMW 7-Reeks limousine. Maar zoals het een echte pionier beaamt is de  opgedane kennis en technologie intussen doorgesijpeld tot de 740e, X5 xDrive40e, 530e, 225xe en 330e bolides! De 7-Reeks is en blijft dus het ongenaakbare vlaggenschip van BMW. Een eervolle positie die hij in de nabije toekomst (opnieuw) zal moeten verdedigen tegen de aankomende X7 SUV

Rijtest: BMW i8 Coupe vs 7-Reeks Limousine
Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Sam Janssens, Ruben Janssens en Benjamin Van Maldergem