Rijtest: Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI 150 pk (2023)De knappe Skoda Fabia Monte Carlo mag dan nog “een sportieve levensstijl belichamen” aldus de marketingdienst, hij moet het wel zonder een écht sportieve krachtbron doen.

In 2021 lanceerde Skoda de vierde generatie Fabia stadswagen. Eentje die zelfverzekerd voor de dag komt met zijn strakke looks, volwassen rijgedrag en moderne uitrusting. De praktische(re) Fabia Combi koetswerkvariant werd jammer genoeg geschrapt en ook een hete Fabia RS is er niet meer bij. Wel voorziet Skoda een sportief aangedikte Fabia Monte Carlo uitvoering.

Rijtest: Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI 150 pk (2023)

Rijkelijke rally geschiedenis

Je verwacht het misschien niet van de eerder rationele autoconstructeur maar Skoda kan terugvallen op 100+ jaar motorsport engagement. Met diverse uitschieters tijdens de iconische Rally van Monte Carlo (WRC). Zo pakte de Skoda 130 RS in 1977 de dubbelzege, een topprestatie die de Fabia Rally2 40 jaar later nog eens overdeed. Voor de marketingdienst dé kans om sportieve uitvoeringen van hun compacte modellen te lanceren. Zo passeerde er sinds 2011 een Monte Carlo uitvoering van de Citigo, Yeti, Rapid, Scala en Kamiq naast uiteraard de Fabia Monte Carlo trendsetter.

Rijtest: Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI 150 pk (2023)

Fabia Monte Carlo

De derde generatie Skoda Fabia Monte Carlo (op basis van de vierde generatie Fabia) komt met een zwarte grille, zwarte buitenspiegels en aangepaste bumpers. Desgewenst met eveneens een contrasterend zwart dak! Rondom prijken er 16”, 17” of 18” lichtmetalen velgen waarvan de Proxima en Procyn varianten exclusief voor de Fabia Monte Carlo voorbehouden zijn. Krachtige LED koplampen behoren tot de basisuitrusting net zoals de fiere Monte Carlo badges op de flanken.

Rijtest: Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI 150 pk (2023)

Binnenin vinden we sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, pedaalkappen in roestvrij staal, een driespakig multifunctioneel stuurwiel en sportieve (“dynamische”) achtergrond voor het digitale instrumentarium (10,25”). Ook hier is zwart de themakleur met contrasterende rode accenten. Skoda voorziet tevens een “carbonlook” afwerking voor de armsteunen en het onderste deel van het dashboard.

Ook met sportieve opsmuk is de Fabia nog steeds zéér simply clever

Neen, de gebruikte materialen zouden we niet direct als premium omschrijven. Wel zit alles prima in elkaar en heerst er een aangename interieursfeer. Ondanks de compacte buitenafmetingen is er binnenin relatief veel ruimte voorhanden, zeker met het enorme panoramisch glazen dak (optioneel)! In de koffer past er 380 à 1.190 liter bagage.

Rijtest: Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI 150 pk (2023)

Het centrale infotainmentsysteem (max 9,2”) biedt allerhande hedendaagse functionaliteit zoals realtime navigatie, DAB radio, achteruitrijcamera en draadloze Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning. Op vlak van rijhulp profiteer je van onder meer Travel Assist (adaptieve cruise control + Lane Assist), verkeersbordenherkenning, Park Assist, noodremhulp, licht/regensensor, automatisch grootlichten en negen airbags.

Minstens even interessant zijn de spitsvondige Simply Clever items die we ook terugvinden in de Fabia Monte Carlo. Zo is er onder meer de ijskrabber (en bandenprofieldieptemeter) in de brandstofklep, omkeerbaar tapijt in de koffer en paraplu in de bestuurdersdeur!

Rijtest: Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI 150 pk (2023)

95 pk, 110 pk of 150 pk?

Ondanks de vele sportieve accenten … is er geen écht sportieve aandrijflijn aanwezig. De nieuwe Fabia Monte Carlo is verkrijgbaar met de klassieke 1.0-liter TSI (95 pk of 110 pk) en 1.5-liter TSI (150 pk) benzinemotoren. Allemaal nog steeds zonder enige vorm van elektrificatie! De driecilinder is er met een handgeschakelde versnellingsbak of DSG automaat, de krachtigste motorisatie is er enkel met DSG.

Rijtest: Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI 150 pk (2023)

Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG

Net zoals in talrijke VAG producten produceert de 1.5-liter TSI benzinemotor 150 pk / 250 Nm waardoor de geteste Fabia Monte Carlo 7,9 seconden nodig heeft om 100 km/u te behalen. En bij 222 km/u is de topsnelheid bereikt. Vreemd genoeg komt de 7-traps automaat met dubbele koppeling hier zonder schakelflippers. Wel kan je wat meer enthousiasme verkrijgen met de automaat in zijn S stand.

Rijtest: Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI 150 pk (2023)

Met een rustige rijstijl is het normverbruik van 5,6 liter per 100 km (WLTP) perfect te benaderen in de praktijk. In combinatie met de grotere benzinetank (50 ipv 40 liter) stijgt de actieradius daardoor richting 850+ km!

Rijgedrag

Wat de sportieve Monte Carlo saus ook probeert te verkondigen, deze Fabia is geen hedendaags alternatief voor de Fabia RS van weleer. Zelfs niet met de Sport rijmodus actief! Daarvoor mist hij wat levendigheid in de aandrijflijn net zoals specifieke hardware. Rijplezier pur sang blijft hier dus grotendeels achterwege. Opteren voor het 15 mm verlaagd sportonderstel (inclusief stevige veren) lijkt dan ook tevergeefse moeite, zeker gezien deze het comfortgehalte ietwat fnuiken. Vermoedelijk volstaat ook de 110 pk variant die met een soortgelijke rijdynamiek voor de dag komt.

Rijtest: Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI 150 pk (2023)

Prijzen en concurrentie Fabia Monte Carlo

De goedkoopste meest toegankelijk geprijsde Skoda Fabia is de 1.0 MPI 80 pk in het Active uitrustingsniveau aan minstens 19.570 euro. De Belgische prijzen van de Fabia Monte Carlo startten pas bij 24.855 euro (1.0 TSI) terwijl de geteste full option configuratie met de Velvet Red koetswerkkleur uiteindelijk afklopte op 36.907 euro.

Rijtest: Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI 150 pk (2023)

Volwaardige compacte speelvogels (hot hatches genaamd) worden steeds zeldzamer in autoland. Zo zijn de Peugeot 208 GTI, Renault Clio RS en Ford Fiesta ST klassebakken reeds richting de eeuwige jachtvelden vertrokken, van de Hyundai i20 N nieuwkomer is intussen ook al geen spoor meer. Wel is er nog een Suzuki Swift Sport Hybrid (129 pk, vanaf 28.899 euro) en Volkswagen Polo GTI (207 pk, vanaf 37.160 euro). Die laatste staat eveneens op het MQB A0 platform van de Fabia waardoor een volwaardige Fabia RS technisch gezien toch geen probleem zou mogen vormen?

Zit je trouwens liever wat hoger en ruimer? De lokale Skoda verdeler heeft ook een Kamiq Monte Carlo crossover (vanaf 38.700 euro) beschikbaar.

Conclusie

Zelfs zonder enige vorm van elektrificatie maakt de compacte Skoda Fabia indruk. Zo is er binnenin de nodige ruimte beschikbaar, is de afwerking/materiaalgebruik prima en staat er (optioneel) allerhande moderne rijhulp/veiligheid en connectiviteit paraat. Rijden doet deze ambitieuze Tsjech ook beter dan ooit tevoren!

De Fabia Monte Carlo topversie is een mooi eerbetoon aan eerdere (lees: lang vervlogen) successen in de rallywereld. Toch op visueel vlak, want sportiever, speelser of dynamischer is de Fabia er niet op geworden. Je mag deze Monte Carlo uitvoering dus vooral als een aangedikt uitrustingsniveau met sportieve details zien. De geteste 1.5 TSI DSG motorisatie levert gezonde prestaties maar dat doet de 2.200 euro goedkopere 1.0 TSI DSG vermoedelijk ook.

Overzicht:
+ Sportieve(re) looks
+ Afwerking
+ Opmerkelijk ruim
+ Volwassen rijgedrag
+ Zuinig
+ Hedendaagse rijhulp, veiligheid en connectiviteit

? All show but no go
? Geen schakelflippers

– Prijs
– Interne concurrentie

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie skoda.be!