Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk (2022)Frisse looks, moderne uitrusting, comfortabel rijgedrag en best veel binnenruimte, de nieuwe Skoda Fabia heeft heel wat te bieden.

Aan een bijzonder vlot tempo blijven autobouwers nieuwe SUV’s en EV’s introduceren. Niet geheel onlogisch gezien de nakende switch van veel autoconstructeurs richting een zuiver elektrische gammafolder. Gelukkig is er nog steeds een ruime keuze inzake (compacte) wagens met een klassieke verbrandingsmotor. Zo heeft Skoda sinds midden 2021 een gloednieuwe Fabia (generatie nummer 4) in de aanbieding!

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk (2022)

Neen, er volgt geen nieuwe Fabia RS speelvogel noch een praktische Fabia Combi koetswerkvorm. Wel hebben de Tsjechische designers prima werk geleverd met een fris, hedendaags en zelfs ietwat volwassen lijnspel. Hier zien we een ietwat generiek ogende Moon White exemplaar, in een meer kleurrijke uitvoering oogt het snel beter. Tevens zijn er diverse alternatieven beschikbaar voor deze 16” Proxima Aero velgen. De Fabia Monte Carlo topversie krijgt zelfs de nodige sportieve details mee waaronder 18” (!) lichtmetalen velgen.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk (2022)

De nieuwe Skoda Fabia is een compact ruimtewonder

Zowel in de lengte als breedte kwamen er enkele centimeters bij waardoor er best wel wat binnenruimte voorhanden is. De Skoda Fabia blijft uiteraard opereren in het B-segment maar voelt ruim aan. In de koffer krijg je zowaar 380 liter bagage wat evenveel is als een Volkswagen Golf (C-segment)! Met een neergeklapte achterbank (40:60) kan er maximaal 1.190 liter bagage mee.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk (2022)

De nieuwe Fabia komt met een merkbare progressie inzake afwerking en materiaalkeuze. Ja, het is en blijft overwegend veel kunststof (al dan niet glimmend) maar met diverse kleurrijke/contrasterende accenten oogt het véél beter dan je initieel zou verwachten van “slechts” een Skoda. Een duidelijke plus zijn ook de fysieke bedieningstoetsen voor allerhande essentiële functies, bij hoger gepositioneerde modellen moet je daarvoor eindeloos gaan zoeken/swipen/klikken.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk (2022)

Simply clever. Maar ook goed gedigitaliseerd!

Airco, LED sfeerverlichting, regen/lichtsensor, panoramisch glazen dak, verwarmde zetels, getinte ruiten, keyless entry/go, opgewaardeerd Skoda Surround audiosysteem en zelfs elektrische verstelbare (verwarmde!) zijspiegels. Wie de instapversie links laat liggen kan zowaar terugvallen op een hedendaagse uitrusting in de nieuwe Fabia. Als onderdeel van het befaamde Simply Clever pack krijg je onder meer een paraplu, omkeerbare koffertapijt (rubber/stof) en handige opbergvakken.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk (2022)

Desgewenst prijkt er achter het fijne stuurwiel een digitaal dashboard (10,25”, Virtual Cockpit genaamd) met allerhande weergavemogelijkheden. De Amundsen topversie (9,2”) van het infotainmentsysteem maakt dan weer indruk met zijn hedendaagse functionaliteit zoals DAB, achteruitrijcamera, navigatie, draadloze Apple CarPlay / Android Auto en spraakcommando’s.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk (2022)

Klassiek motorengamma

De Skoda Fabia mag dan nog op diverse vlakken zijn B-segment collega’s overklassen, qua beschikbare motoren blijft het zeer conservatief. Van een zuiver elektrische Fabia iV is geen sprake net zoals een Fabia met dieselmotor of G-TEC (CNG). Iets vreemder is het ontbreken van een klassieke (of zelfs maar mild) hybride variant!

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk (2022)

Naast een te mijden atmosferische 1.0 MPI instapper (65 pk of 80 pk) draait het hier grotendeels om de moderne 1.0 TSI (95 pk of 110 pk) en 1.5 TSI (150 pk) turbobenzinemotoren. Die laatste komt sowieso met de 7-traps DSG automaat, voor de Fabia 110 pk is het een optie.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk (2022)

De geteste 1.0-liter TSI driecilinder met 95 pk / 175 Nm (116 g/km CO2) en handgeschakelde 5-versnellingsbak heeft na 10,6 seconden eindelijk de 100 km/u mijlpaal bereikt. De topsnelheid ligt op 195 km/u. Interessanter is vermoedelijk het verbruik dat zowel in theorie als praktijk rond de 5 à 5,5 liter benzine per 100 km schommelt. Een snelle rekensom leert ons dat een volle benzinetank (40 liter) je zo 700+ km ver moet brengen.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk (2022)

Zowel een enthousiaste schakelindicator als een start/stop systeem bieden een helpende hand om zo zuinig mogelijk te rijden. Aldus Skoda dragen diverse aerodynamische aanpassingen ook hun steentje bij aan de efficiënte (lees: zuinige) stroomlijn.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk (2022)

Rijgedrag nieuwe Skoda Fabia

Hopelijk verwacht je geen sensationele of flitsende prestaties. Wel zit de geteste 1.0 TSI 95 pk als gegoten in deze compacte stadswagen met prima prestatiecijfers, vlotte loopcurve en een strak schakelende handbak. Het stuurgevoel is relatief licht wat voornamelijk in stedelijke gebieden zijn meerwaarde bewijst. De moderne dempers en aangename zetels zorgen voor het nodige comfort. Blijft dus maar weg van de optionele sportophanging.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk (2022)

De handige Travel Assist is vanaf nu beschikbaar op de Fabia. Dan werken de adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en Traffic Jam Assist mooi/innig samen en kan je zowaar semi-autonoom rijden. Toch zeker op de snelweg! Wel jammer dat je voor de bediening ervan beroep moet doen op minuscule knopjes.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk (2022)

Nog meer ondersteuning is er in de vorm van de volautomatische parkeerhulp, verkeersbordenherkenning, dynamische Full LED lichtblokken, vermoeidheidsdetectie en de achteruitrijcamera. Mocht het toch nog mislopen kan je terugvallen op Front Assist noodremhulp en de negen airbags.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk (2022)

Prijzen en concurrentie

Met een geafficheerde vanafprijs van slechts 17.210 euro (1.0 MPI 65 pk Active) oogt de nieuwe Fabia best aantrekkelijk. Toch zouden we richting de moderne 1.0 TSI met 95 pk gaan, daarvoor moet je minstens 19.380 euro ophoesten. Eindelijk heb je niet veel meer nodig dan de Clever(+) uitvoering, al dan niet aangevuld met enkele persoonlijke extra’s. En zo valt het prijskaartje toch een pak steviger uit dan de eerder vermelde zeventienduizend. De testwagen was uiteindelijk 26.254 euro euro.

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk (2022)

De Fabia deelt nog steeds zijn technische basis (VAG MQB A0) met de Volkswagen Polo (vanaf 23.915 euro), Seat Ibiza (vanaf 17.960 euro) en hun (talrijke) crossover varianten. Nog iets groter is de Skoda Scala (vanaf 22 605 euro). Externe concurrentie is er in de vorm van de Renault Clio, Peugeot 208, Ford Fiesta, Hyundai i20, Toyota Yaris en Nissan Micra. En opnieuw hun (talrijke) crossover varianten die waanzinnig populair blijven…

Conclusie

Ruimer dan je zou verwachten. Beter afgewerkt dan je zou verwachten. Modernere rijhulp/ondersteuning dan je zou verwachten. Aangenamer dan je zou verwachten. De nieuwe Skoda Fabia komt écht overtuigend voor de dag, iets dat hij (zij?) ook laat zien met de frisse en zelfverzekerde vormgeving. Een ietwat geëlektrificeerde aandrijflijn (pakweg mild hybrid) had het Tsjechische totaalpakket zeker nog kunnen aansterken. De handgeschakelde 1.0 TSI weet anderzijds gelukkig ook te overtuigen, zowel in de stad als op de snelweg. Toch schuilt hét grote gevaar voor deze Fabia in de talrijke (interne) concurrentie, al dan niet voorzien van de populaire crossover koetswerkvorm!

Overzicht:
+ Frisse looks
+ Relatief ruim/praktisch
+ Comfortabel
+ Volwassen weggedrag
+ Aangename 1.0 TSI benzinemotor (stil, zuinig, soepel, vlot)
+ Progressie inzake materiaalgebruik en bouwkwaliteit
+ Hedendaagse rijhulp, veiligheid en connectiviteit

– Prijs loopt vlot op
– Beperkt aanbod motoren (zonder enige elektrificatie)
– Onhandige bediening cruise control
– Interne concurrentie

Rijtest: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk (2022)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie skoda.be!