Rijtest: Volvo XC90 SUV B5 AWD Mild Hybrid 235 pk Geartronic Ultimate (2023)Zelfs met een zuiver elektrische EX90 evenknie wordt de Volvo XC90 opgewaardeerd waardoor hij een aantrekkelijke SUV blijft!

Mits alles goed loopt heeft Volvo tegen 2030 een zuiver elektrisch gamma. Momenteel draait het voornamelijk rond de XC40 Recharge – en zijn lifestyle C40 Recharge evenknie – maar tegen eind 2023 krijgen deze Gentse SUV’s het gezelschap van de EX90 EV in de showroom.

De Volvo EX90 is een gloednieuwe en vooral zuiver elektrische XC90 generatie. Opnieuw met veel binnenruimte (tot 7 zitplaatsen of 1.910 liter bagage), befaamd Scandinavisch design en een breed arsenaal aan actieve en passieve veiligheidssystemen.

Volvo XC90 MY23 update

Omdat nog niet iedereen staat te springen voor de EV (inclusief bijhorende voor- en nadelen) werd de bestaande XC90 SUV ook nogmaals opgefrist. Op visueel vlak is daar weinig tot niets aan te merken, enkel de echte kenners zullen het verschil in bumpers en extra lakkleuren opmerken. Het lijnenspel draait al sinds 2015 mee en lijkt de tijdsgeest dus prima te weerstaan, mede dankzij een beperkte facelift in 2019. Een mooi compliment voor designer Thomas Ingenlath dus … die intussen opgeklommen is tot CEO Polestar!

Rijtest: Volvo XC90 SUV B5 AWD Mild Hybrid 235 pk Geartronic Ultimate (2023)

Riant formaat = riant gebruiksgemak

Zoals het een waardig vlaggenschip betaamt komt de Volvo XC90 met bijzonder kloeke buitenafmetingen (4,54 op 2,01 op 1,77 meter). Dat kan enige manoeuvreer-/parkeerstress veroorzaken in de stad of op de Ikea parking… Op de snelweg gaan de linkerbaanvakplakkers net wat vlotter aan de kant, zeker in het donker dankzij de imposante Thor LED lichtsignatuur. De verhoogde SUV koetswerkvorm zorgt uiteraard voor een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom.

Door het stevige formaat is er binnenin véél ruimte voorhanden, gevoelsmatig kan je dit eenvoudig nog versterken met het glazen panoramadak. De XC90 biedt plaats aan zeven zitplaatsen, zoals steeds zijn de twee op de derde zetelrij minder vlot te bereiken. Maar eens je er geraakt, is er wel weinig reden tot klagen … toch voor passagiers van maximaal 1m70 aldus Volvo. Het laadvolume schommelt tussen 316 liter, 680 liter en 1.856 liter bagage.

Rijtest: Volvo XC90 SUV B5 AWD Mild Hybrid 235 pk Geartronic Ultimate (2023)

Aangenaam en modern(er) interieur

De nieuwigheid van de vernieuwde XC90 is de technologie-injectie binnenin. Zo is er het digitale instrumentarium (12”) dat haarscherp en duidelijk afleesbaar is. Jammer genoeg wel niet zo verregaand personaliseerbaar/informatief als bij sommige concurrenten.

Rijtest: Volvo XC90 SUV B5 AWD Mild Hybrid 235 pk Geartronic Ultimate (2023)

Centraal prijkt er nog steeds een 9” infotainmentsysteem, wel draait het nu – net zoals de XC40 Recharge modellen – op Android Automotive. Dat resulteert in de aanwezigheid van hedendaagse Google toepassingen zoals Google Assistant, Google Maps en de Play Store winkel waar je nieuwe apps/functionaliteiten kan terugvinden. Wel duurt het het even tot wanneer je blindelings de weg vindt doorheen de vele (sub)menu’s met alle instellingen inzake connectiviteit, veiligheid en rijhulp. Android omgeving of niet, uiteraard kan je jouw iPhone (CarPlay) gebruiken.

De lay-out oogt herkenbaar en de materialen voelen heerlijk Scandinavisch (lees: strak/minimalistisch) aan. Waar de Duitse premiumconcullega’s zich (te) sterk laten gaan inzake bombastische schermpraal en gekke materialen heerst er een aangename en huiselijke sfeer in de Volvo XC90. De afwerking staat op punt met ook hier talrijke personalisatiemogelijkheden.

Rijtest: Volvo XC90 SUV B5 AWD Mild Hybrid 235 pk Geartronic Ultimate (2023)

Motorengamma

De komende jaren zal de XC90 met verbrandingsmotor stilaan uitgefaseerd worden. Maar “zolang de consument erachter vraagt” zal Volvo een alternatief voor de EX90 aanbieden, momenteel in de vorm van twee B5 AWD mild hybride motorisaties. Kies maar tussen een 2.0-liter viercilinder benzine (250 pk / 350 Nm) of 2.0-liter viercilinder diesel (235 pk / 480 Nm). Beiden zijn voorzien van een 8-traps Geartronic automaat en halen maximaal 180 km/u.

Na meer dan 1.000 km met de XC90 B5 AWD in dieselvorm lag ons praktijkverbruik net boven 10 liter, wel met (ijs)koude temperaturen. Volvo denkt dat 6,8 liter haalbaar is, een volle brandstoftank (71 liter) zorgt in theorie voor meer dan duizend km rijbereik! Daar kan de EX90 enkel maar van dromen.

Rijtest: Volvo XC90 SUV B5 AWD Mild Hybrid 235 pk Geartronic Ultimate (2023)

Met een rustige rijstijl is de XC90 sowieso op zijn best, zeker met het leeggewicht van 2.100 kg in het achterhoofd. Gezien het lichte stuurgevoel wordt ook snel alle vorm van sportiviteit gemeden. Laat die Polestar Engineered upgrade dus maar achterwege. Beter investeer je in de actieve luchtvering die het comfortniveau sterk verhoogt. Over comfort gesproken, de ruime zetels zitten voortreffelijk!

De Volvo XC90 Recharge plug-in hybride gaat er extra op vooruit

De populaire XC90 Recharge T8 AWD plug-in hybride motorisatie werd nog wat meer versterkt. Intussen is deze al goed voor 455 pk / 709 Nm (28 g/km CO2) waarmee een 0-100 km/u sprint in 5,4 seconden lukt. Ook hier ligt de topsnelheid op 180 km/u.

Het beste nieuws is de grotere batterij die nu 18,8 kWh (ipv 11,6 kWh) groot is. Daarmee haal je een zuiver elektrisch rijbereik van 70 km. Het laden gaat ook sneller dankzij de interne 6,4 kW boordlader (ipv 3,7 kW). Reken op een volle batterij in ongeveer 3 uur. Mits frequente laadsessies kan dat dus voor zeer scherpe verbruikscijfers zorgen. Naast een fluisterstille en zeer rustgevende loopcurve natuurlijk.

De goedkopere XC90 Recharge T6 motorisatie (350 pk) is niet meer te verkrijgen.

Rijtest: Volvo XC90 SUV B5 AWD Mild Hybrid 235 pk Geartronic Ultimate (2023)

Prijzen

Ook de Volvo XC90 is verkrijgbaar in de Core, Plus en Ultimate uitrustingsniveau’s. Gezien het hogere prijssegment zijn ze allemaal reeds voorzien van een degelijke basisuitrusting. Zeker op vlak van veiligheid en rijhulp toont Volvo zich van haar meest genereuze kant.

De optielijst omvat diverse velgen (19” à 22”), lakkleuren, interieurafwerkingen en packs. Voor de liefhebbers van zéér heldere klanken is het Bowers & Wilkins High Fidelity audiosysteem (1.410 Watt) nog steeds een aanrader. Tevens kan je desgewenst bijbetalen voor de 360° camera, massagezetels en verduisterde zijruiten.

Rijtest: Volvo XC90 SUV B5 AWD Mild Hybrid 235 pk Geartronic Ultimate (2023)

De Belgische Volvo XC90 (MY24) vanafprijzen lopen momenteel van 78.190 euro (Core B5 AWD diesel) tot 101.440 euro (Ultimate Recharge T8 AWD PHEV). De Ultimate B5 AWD testconfiguratie in de knappe Silver Dawn tint met 21” lichtmetalen velgen was 98.340 euro waard.

Concurrentie Volvo XC90

Met de XC90 mikt Volvo op de populaire Duitse premium SUV’s zoals de Mercedes GLE, BMW X5 en Audi Q7. Gezien het formaat (en aantal zitplaatsen) kijken we ook richting de Mercedes GLS, BMW X7, Land Rover Discovery en zelf de Range Rover. Wie minder budget ter beschikking heeft kan misschien opteren voor een Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Volkswagen Touareg of Toyota Highlander?

Conclusie

Terwijl de aandacht vanaf nu vooral naar de EX90 EV zal gaan hoeft de (nogmaals) opgefriste Volvo XC90 SUV zich eigenlijk nergens voor te schamen. Zeker niet met het comfortabele rijgedrag, veelzijdige/ruime interieur en moderne uitrusting. Ook het tijdloze design is een troefkaart.

Overzicht:
+ King of the Road
+ Tijdloze vormgeving
+ Ruim/praktisch/functioneel
+ Vlotte prestaties
+ Goede zichtbaarheid rondom / gemakkelijke instap
+ Afwerking en materiaalkeuze
+ Heerlijk comfortabel
+ Hedendaagse rijhulp, veiligheid en connectiviteit

? Ergonomie infotainment

– Licht stuurgevoel
– Verbruik
– Beperkte informatieweergave (digitaal dashboard, infotainment…)
– Stevig formaat/gewicht
– Prijs

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volvocars.com!