Rijtest: Hyundai Santa Fe Hybrid 230 pk SUV (2021)De aantrekkingskracht van Hyundai’s grootste SUV, de Santa Fe, wordt vergroot met een zuinige en 230 pk sterke Hybrid motorisatie.

In Europa (en zeker in Vlaanderen) draait het bij Hyundai voornamelijk om de Bayon, Kona en Tucson. Daarboven vinden we nog altijd hun SUV vlaggenschip, de Santa Fe. Die draait al mee sinds 2000 en richt zich op een specifiek doelpubliek dat nood heeft aan véél ruimte en véél luxe/comfort maar niet persé voor zo’n (peperduur) premiummerk wil kiezen.


Rijtest: Hyundai Santa Fe Hybrid HEV 230 pk SUV (2021)

Opgefrist maar tegelijk ook gloednieuw

Ietwat complexer wordt het als je weet dat de vierde generatie Hyundai Santa Fe officieel in 2018 werd voorgesteld, het jaar erop kwam die bij ons op de markt. In 2020 volgende reeds een opfrisbeurt, hetzij eentje van ingrijpende aard want zowel de looks, technologie als het platform (N3) werd gewisseld. Dit voornamelijk met het oog op geëlektrificeerde aandrijflijnen en moderne rijhulp/veiligheid.

Rijtest: Hyundai Santa Fe Hybrid HEV 230 pk SUV (2021)

Of dit nu een gloednieuwe of eerder (grondig) opgefrist exemplaar is, de nieuwe Hyundai Santa Fe maakt indruk. Sowieso met zijn riant formaat (4,79 meter lang!) maar misschien nog meer met die prominente (agressieve?) grille. Rondom prijken er sowieso 17” lichtmetalen velgen, via de personalisatiegids kan je voor 19” exemplaren gaan. De Taiga Brown lakkleur is gratis, voor andere metaalkleuren (hier zie je Lagoon Blue) betaal je 800 euro méér.

Rijtest: Hyundai Santa Fe Hybrid HEV 230 pk SUV (2021)

Santa Fe Hybrid met vijf of zeven zitplaatsen

Bij de voorgaande generatie(s) was er een Grand Santa Fe zevenzitter koetswerkvorm. Dat is nu niet meer het geval. Wel biedt Hyundai de keuze tussen een configuratie met vijf of zeven zitplaatsen (+ 2.500 euro). In het geval van de 3e zetelrij is de been/hoofdruimte niet bijzonder royaal te noemen, wel voldoende om volwassenen te laten plaatsnemen. In de koffer past er 634 à 1.680 liter bagage.

Rijtest: Hyundai Santa Fe Hybrid HEV 230 pk SUV (2021)

Binnenin herkennen we het interieurdesign van uit de populaire Tucson. Zowel inzake materiaalgebruik als afwerkingskwaliteit gaat de vierde generatie Santa Fe er sterk op vooruit. De middenconsole is stevig bezaaid met fysieke bedieningselementen in alle geuren en kleuren. Tezamen met het multifunctioneel stuurwiel bijzonder handig om zo véél functies blindelings te bedienen. Met een hogere koetswerkbouw en de grote glaspartij geniet je van een gemakkelijke instap en goede zichtbaarheid rondom.

Rijtest: Hyundai Santa Fe Hybrid HEV 230 pk SUV (2021)

De digitale en haarscherpe Supervision LCD Cluster tellerpartij is 12,3” groot en biedt diverse weergavemogelijkheden. Het infotainmentsysteem meet 10,25” en omvat moderne functionaliteit zoals realtime navigatie, DAB+ radio, geconnecteerde diensten, WiFi hotspot en uiteraard Apple CarPlay / Android Auto ondersteuning. Extra gadgets zijn er in de vorm van verwarmde/geventileerde zetels, draadloze telefoonlader, head-up display en KRELL audiosysteem (589 Watt).

Rijtest: Hyundai Santa Fe Hybrid HEV 230 pk SUV (2021)

Klassieke of plug-in hybride

De 2.2 CRDi turbodiesel (202 pk) werd geschrapt waardoor de nieuwe Hyundai Santa Fe SUV enkel nog met een geëlektrificeerde aandrijflijn te verkrijgen is. Zo is de zelfopladende Santa Fe Hybrid voorzien van de 1.6-liter T-GDi SmartStream benzinemotor. Die is dan weer gekoppeld aan een zestraps automaat en elektromotor (60 pk). Zo staat er 230 pk / 350 Nm (144 g/km CO2) ter beschikking waarmee je 0-100 km/u doet in 8,9 seconden en uiteindelijk zelfs 187 km/u haalt. Dankzij een kleine batterijpack (1,49 kWh) blijft het verbruik relatief beperkt, op papier zou 6,3 liter volstaan om 100 km af te leggen. De Santa Fe Hybrid is er met voorwielaandrijving of HTRAC vierwielaandrijving (4WD, +2.000 euro).

Rijtest: Hyundai Santa Fe Hybrid HEV 230 pk SUV (2021)

De fiscaal aantrekkelijkere Santa Fe Plug-in Hybrid gebruikt dezelfde basis maar met een krachtigere elektromotor (91 pk) en groter batterijpack (13,8 kWh). Goed voor een systeemvermogen van 265 pk / 350 Nm (37 g/km CO2) én een zuiver elektrische rijbereik van 58 km. De Santa Fe PHEV is sowieso vierwielaangedreven.

Rijtest: Hyundai Santa Fe Hybrid HEV 230 pk SUV (2021)

Rijgedrag Santa Fe Hybrid

Wat de Sport rijmodus ook mag doen geloven, de Santa Fe Hybrid heeft andere kwaliteiten. Naast een functionele inborst biedt dit Koreaanse vlaggenschip ook een hoog comfortgehalte. Daarvoor werden er extra geluidsisolerende materialen geïnstalleerd. Tevens is het geheel ook opmerkelijk zuinig. Daarvoor opteer je best voor de Eco of Smart rijmodus waarbij het systeem zelf voor een optimale energie-ontplooiing zorgt (onder meer op basis van de navigatiegegevens). Waar mogelijk wordt er energie gerecupereerd die later terug richting de voorwielen vloeit. Geforceerd zuiver elektrisch rijden is hier niet mogelijk.

Rijtest: Hyundai Santa Fe Hybrid HEV 230 pk SUV (2021)

Ondanks het niet persé aerodynamische geheel en 1.800 kg op de weegschaal bleef het praktijkverbruik uiteindelijk behoorlijk beperkt tot 6,5 liter per 100 km. Als je dat eveneens kan benaderen met een rustige rijstijl ligt het rijbereik met volle benzinetank (67 liter) op bijna 1.000 km! Daarmee benadert de klassieke hybridetechniek het gebruiksgemak van een diesel met de zuinigheid van een plug-in hybride, hetzij zonder die lastige laadkabels en bijhorende laadsessies.

Rijtest: Hyundai Santa Fe Hybrid HEV 230 pk SUV (2021)

Avonturiers zullen blij zijn met de aanwezigheid van de Terrain Mode selector. Zoals de naam doet vermoeden kan je hiermee de (vierwiel)aandrijving optimaliseren voor zorgeloos door sneeuw, modder of zand te rijden. Tevens is er Hill-assist Control (vertrekhulp op hellingen).

Rijtest: Hyundai Santa Fe Hybrid HEV 230 pk SUV (2021)

Onder de Smart Sense noemer vinden we een hoop actieve en passieve veiligheidssystemen, al dan niet aangevuld via de optielijst. Onder meer Highway Driving Assist (adaptieve cruise control + Lane Following Assist), Forward Collision Avoidance Assist (noodremhulp), High Beam Assist (grootlichtassistent), Blind-Spot Collision Avoidance Assist (innovatieve dodehoekverklikkers), volautomatische parkeerhulp, 360° camera en Rear Seat Alert (passagiersdetectie).

Rijtest: Hyundai Santa Fe Hybrid HEV 230 pk SUV (2021)

Prijzen en concurrentie

Vanaf 54.299 euro kan je gaan praten omtrent een Santa Fe bestelbon. Als finale troefkaart zal de lokale Hyundai verdeler de uitmuntende garantievoorwaarden (5 jaar zonder kilometerbeperking) aanhalen. Naast een exterieurkleur en kan je nog voor enkele packs (Safety, Family, Sensation of Luxury) kiezen die allerhande leuke opties groeperen. Zelfs een full option Santa Fe Hybrid kost maar 62.799 euro. Ter vergelijking, een Santa Fe Plug-in Hybrid begint pas bij dat bedrag. De Tucson Hybrid (230 pk) is iets toegankelijker met een vanafprijs van 36.449 euro.

Rijtest: Hyundai Santa Fe Hybrid HEV 230 pk SUV (2021)

In deze prijsklasse/segment wordt er voornamelijk gekeken naar de Duitse premium PHEV’s in de vorm van Audi Q7 TFSI e, Mercedes GLE350(d)e en BMW X5 xDrive45e. Klassieke hybrides zijn minder goed vertegenwoordigd, al is er natuurlijk nog de technisch gerelateerde Kia Sorento Hybrid (vanaf 48.790 euro). En die Toyota Highlander (vanaf 56.960 euro) nieuwkomer! In iets verfijndere vorm is er ook nog de Lexus RX450h (vanaf 64.900 euro).

Conclusie

Of deze stoere Koreaan nu eerder vernieuwd of toch gloednieuw is maakt eigenlijk niets uit want de Hyundai Santa Fe legt de lat duidelijk hoog. Dit met een zuinige Hybrid aandrijflijn (inclusief gezonde prestaties), een ruim/praktisch interieur en een hoogwaardige afwerking/uitrusting. Toch lijkt de kans klein dat dit een waanzinnig succes zal worden, grotendeels te danken aan het hogere prijssegment (en ijzersterke concurrentie) waar de Santa Fe SUV in opereert. Zelfs met een onklopbare garantie, riante basisuitrusting en … die gigantische grille.

Overzicht:
+ Karaktervolle – imposante – vormgeving
+ Gigantische binnenruimte / grote koffer
+ Kwalitatieve afwerking/materiaalkeuze
+ Hoge koetswerkbouw (= gemakkelijke instap + goede zichtbaarheid rondom)
+ Gezonde prestaties (stil, soepel, vlot, alert …)
+ Zuinig
+ Comfortabel rijgedrag
+ Hedendaagse rijhulp, veiligheid, connectiviteit
+ Value for money (scherpe prijs/uitrusting)
+ Uitstekende garantievoorwaarden

– Riant formaat
– Stevige prijs
– Concurrentie

Rijtest: Hyundai Santa Fe Hybrid HEV 230 pk SUV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie hyundai.be!
Met dank aan La Criblerie.