Audi Q7 TFSI e en Q8 TFSI e plug-in hybrides krijgen grotere batterij (2022)Audi maakt de Q7 TFSI e en Q8 TFSI e plug-in hybrides fiscaal (véél) interessanter met een grotere batterijcapaciteit.

Goed nieuws voor de liefhebbers van (peperdure) luxueuze SUV’s met een “zuinige” aandrijflijn. Dankzij extra batterijcapaciteit wordt de Audi Q7 TFSI e plug-in hybride (inclusief Q8 TFSI e evenknie) een pak interessanter. Zeker fiscaal gezien aangezien de CO2 uitstoot nu onder de magische (en allesbepalende) grens van 50 g/km duikt!

Met de 14,4 kWh (17,9 kWh bruto) lithium-ion accupack stijgt het zuiver elektrisch rijbereik tot ongeveer 50 à 55 km. Tevens zakt het gemiddelde verbruik zonder aan prestaties te boeten. Daarvoor staat er nog steeds een 3.0-liter V6 benzinemotor met 8-traps automaat, elektromotor en vierwielaandrijving paraat. In de 55 TFSI e resulteert dat in 381 pk / 600 Nm, de 60 TFSI e is maar liefst 462 pk / 700 Nm sterk!

Beide Q7 PHEV uitvoeringen blijven onder de 50 g/km CO2 uitstoot, in het geval van de lifestyle Q8 is dat enkel het geval met de 55 TFSI e “instapper”. Opgelet: wie zich laat verleiden tot bepaalde (leuke) opties zal de CO2 uitstoot ook zien toenemen.

Of deze nieuwigheden ook invloed hebben op de aankoopprijs is niet direct duidelijk. Wanneer de eerste exemplaren geleverd zullen worden evenmin. Geïnteresseerden nemen daarvoor best contact op met de lokale Audi verdeelpunten.

Lees hier onze rijtest met de Audi Q7 en Q8!