Officieel: Audi Q8 TFSI e plug-in hybride (2020)De blitse Audi Q8 plug-in hybride is er met 381 pk of 462 pk!

Nadat Audi eerder de A3 Sportback, A6 Berline, A6 Avant, A7 Sportback, A8 limousine, Q5 SUV én Q7 SUV trakteerde op een zuinige, milieuvriendelijke en fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride aandrijflijn is het nu de beurt aan de Q8 SUV Coupé. Dit in twee vermogensversies, zijnde als Q8 55 TFSI e quattro (381 pk) en Q8 60 TFSI e quattro (462 pk).

De Audi Q8 TFSI e plug-in hybride rekent op het doordachte samenspel van een 3.0-liter V6 TFSI benzinemotor (340 pk / 450 Nm), krachtige elektromotor, lithium-ionbatterij (17,8 kWh), quattro vierwielaandrijving en de gekende 8-traps automaat. Visuele verschillen beperken zich tot een extra laadklep (opzij), de TFSI e badges en extra weergavemogelijkheden in het digitale dashboard/infotainmentsysteem.

De Q8 55 TFSI e is 381 pk / 600 Nm sterk (59 g/km CO2), heeft een elektrische rijbereik van 47 km (WLTP) en doet 5,8 seconden over de 0-100 sprint. De Q8 60 TFSI e topversie doet het met 462 pk / 700 Nm (62 g/km CO2), 45 km en 5,4 seconden. De topsnelheid ligt in beide gevallen op 240 km/u en het bagagevolume schommelt van 505 liter tot 1.625 liter!

Om zo efficiënt mogelijk met de beschikbare energie om te gaan voorziet Audi specifieke rijmodi voor de Q8 plug-in hybride. Naast een zuiver elektrische EV modus kan je kiezen voor Auto (automatisch samenspel tussen beide motoren), Hold (enkel benzinemotor) en Charge (benzinemotor werkt extra hard en laadt zo de batterij op). Doordachte remenergierecuperatie is uiteraard aanwezig net zoals slimme navigatie die rekening houdt met je traject en energiebehoeften. Opladen kan in 2u30 dankzij een interne 7,4 kW lader.

In België vraagt Audi minstens 78.600 euro voor de Q8 55 TFSI e quattro, voor de 60 TFSI e is dat 91.540 euro in de sportief ogende (en royaal uitgeruste) Competition uitvoering.