Rijtest: Audi SQ8 4.0 TFSI 507 pk (2021)In tegenstelling tot bij de andere S producten zit er nu toch een benzinemotor in de flamboyante Audi SQ8, goed voor 507 pk!

Sinds 2018 heeft Audi met de Q8 een stijlvol alternatief voor de eerder zakelijke Q7 SUV. Specifiek voor de lifestyle consument die zo kan pronken met de sportievere looks, brede heupen en aflopende daklijn. Binnenin de Q8 zit er een hightech interieur met hoogstaande afwerking en de nodige ruimte.


Rijtest: Audi SQ8 4.0 TFSI 507 pk (2021)

Naast drieliter benzine- en dieselmotoren is er sinds kort een fiscaal aantrekkelijke Q8 60 TFSI e plug-in hybride met 462 pk beschikbaar. Stiekem droom je toch van de RS Q8 topversie die de aandrijflijn van de bejubelde RS6 Avant overneemt, inderdaad met 600 pk / 800 Nm! Alvast goed voor een Nürburgring recordtijd.

Rijtest: Audi SQ8 4.0 TFSI 507 pk (2021)

Iets toegankelijker (of minder extreem) is de Audi SQ8. Bij zijn onthulling in 2019 zowaar voorzien van een V8 TDI (!) met 435 pk / 900 Nm voor onze markt. Een jaar later kwam de Duitse premiumconstructeur uit Ingolstadt reeds terug op die gecontesteerde keuze, niet geheel onlogisch gezien de huidige tijdsgeest. En in hoeverre kan een dieselmotor voor écht sportieve aspiraties zorgen?!

Benzine powerrr!

In ruil werd er net zoals in de USA en China een achtcilinder benzinemotor in de SQ8 gelepeld. Ook de technisch gerelateerde SQ7 onderging hetzelfde lot. Dit in tegenstelling tot de S4, S5, S6, S7 en SQ5 modellen die nog steeds op een dieselmotor rekenen.

Rijtest: Audi SQ8 4.0 TFSI 507 pk (2021)

De Audi SQ8 met 4.0-liter V8 TFSI is goed voor 507 pk / 770 Nm (293 g/km CO2). Nog steeds in combinatie met quattro vierwielaandrijving en de 8-traps Tiptronic automaat. Met de launch control katapulteer je jezelf (en desgewenst vier passagiers) in 4,1 seconden naar 100 km/u. Bij 250 km/u bereik je de gelimiteerde topsnelheid. Reken toch maar enkele liters extra boven het opgegeven verbruik van 13 liter benzine per 100 km. Zeker wanneer het enthousiasme van je rechtervoet al eens de bovenhand neemt… Iets waar Audi blijkbaar ook vanuit gaat gezien de enorme benzinetank van 85 liter!

Rijgedrag

Met een leeggewicht van meer dan 2.300 kg kan je geen dynamische wonderen verwachten. Toch slaagt de Audi SQ8 er (bijzonder) goed om een stevig prestatiepotentieel te combineren met een betrokken rijgedrag, adequate remkracht en uitmuntende wegligging.

Rijtest: Audi SQ8 4.0 TFSI 507 pk (2021)

Dankzij standaard (sport)luchtvering blijft het in de Comfort rijmodus behoorlijk comfortabel, zelfs met 22” velgen. De V8 blijft dan wel op de achtergrond, iets dat je buren ongetwijfeld zullen appreciëren. In Dynamic weerklinkt er wél een heerlijke soundtrack, wie vervolgens écht wil knallen opteert best voor de de actieve rolstangstabilisatie en het sportdifferentieel. Op het circuit bewijzen de keramische remschijven ongetwijfeld hun nut … mocht je daar al eens vertoeven met een dikke SUV.

Rijtest: Audi SQ8 4.0 TFSI 507 pk (2021)

Sportieve look & feel

Op visueel vlak doet de SQ8 het met aluminum zijspiegels, diverse chroom accenten én een vierdelige uitlaat. Naast standaard 21” lichtmetalen velgen kan je zelfs voor maximaal 23” exemplaren kiezen. De SQ7 moet genoegen nemen met maximaal 22”. Neem bij voorkeur wel een iets spraakmakendere koetswerkkleur dan het sobere Daytona Grey van de testwagen. Tenzij je natuurlijk verkiest om anoniem door het leven te gaan. Aan personalisatiemogelijkheden sowieso geen gebrek met ondermeer Shadow Line (zwarte accenten), rode remklauwen, Matrix LED koplampen en verduisterde ramen.

Rijtest: Audi SQ8 4.0 TFSI 507 pk (2021)

Met verwarmde sportzetels uit Alcantara/leder, zwarte dakhemel, sportstuurwiel, rode startknop en alu pedalen/accenten oogt het interieur net wat sportiever. Het digitale instrumentenpaneel heeft een specifieke Sport layout. Mits extra budget kan je nog een pak verder gaan met onder andere meer chroom, leder, hout of koolstofvezel. Allemaal met een hoogstaand afwerkingsniveau!

Rijtest: Audi SQ8 4.0 TFSI 507 pk (2021)

Gezien de aflopende daklijn zou je het tegendeel vermoeden maar de SQ8 biedt de nodige ruimte binnenin, zelfs op de achterbank. Het glazen panoramadak draagt eveneens bij aan het aangename ruimtegevoel.

Rijtest: Audi SQ8 4.0 TFSI 507 pk (2021)

In de koffer past er 605 liter bagage, met de zetels plat loopt het laadvolume op tot 1.755 liter. De hoekigere SQ7 doet het met 803 à 1.990 liter.

Rijtest: Audi SQ8 4.0 TFSI 507 pk (2021)

Uitrusting, prijzen en concurrentie

Desondanks de SQ8 niets liever doet dan knallen … kan je er ook zorgeloos kilometers mee malen. Vink dan wel even het Tour assistentiepakket aan waardoor je profiteert van adaptieve cruise control, rijstrookassistentie, verkeersbordenherkenning en een uitwijkassistent. Nog veiliger wordt het met het City pack dat focust op bijstand in het (drukkere) stadsverkeer. Aan (volautomatische) parkeerhulp ook geen gebrek net zoals hightech gadgets (head-up display, nachtzichtassistent, digitale TV ontvanger, Bang & Olufsen audiosysteem…)!

Rijtest: Audi SQ8 4.0 TFSI 507 pk (2021)

In ruil voor ministens 75.900 euro staat er een nieuwe Q8 (45 TDI) voor de deur. Als dat een SQ8 moet zijn begint het pas bij 110.600 euro. Met nog steeds ruimte voor leuke maar dure extra’s waardoor de prijs gemakkelijk oploopt, zo was de testwagen van dienst uiteindelijk 134.000 euro waard. En dan kan je jezelf al eens afvragen of je niet gewoon een RS Q8 (vanaf 137.100 euro) wil… Kiezen voor de SQ7 V8 TFSI is alvast 5.000 euro goedkoper.

Rijtest: Audi SQ8 4.0 TFSI 507 pk (2021)

Qua alternatieven voor een dergelijke potente lifestyle SUV komen we uit bij Mercedes GLE53 AMG Coupé (vanaf 109.000 euro), BMW X6 M50i (vanaf 101.350 euro) en Porsche Cayenne GTS Coupé (vanaf 127.018 euro).

Conclusie

De reguliere Audi Q8 biedt sowieso de nodige bling bling met zijn karakteristieke koetswerkvorm, strak interieur, praktische bruikbaarheid en hoogtechnologische gadgets. Een SQ8 badge achterop verwijst naar een potente krachtbon in het vooronder, sinds kort in de vorm van een V8 benzinemotor. Die is minder zuinig en uniek dan zijn TDI voorganger, in ruil noteert de TFSI wel betere prestatiecijfers en een intensere rijbeleving. Toch wanneer je het kan betalen. En in dat geval lonkt die RS Q8 wel bijzonder hard!

Overzicht:
+ Karaktervolle (en subtiel sportieve) vormgeving
+ Indrukwekkend prestatiepotentieel
+ Soundtrack
+ Interieursfeer
+ Praktisch/ruim
+ Afwerkingskwaliteit
+ Comfortabel doch dynamisch weggedrag
+ Wegligging
+ Remkracht
+ Veiligheid, gadgets en rijhulpmiddelen

? Té gemakkelijk té snel

– Prijs/opties
– Interne concurrentie
– Gewicht
– Stevig verbruik

Rijtest: Audi SQ8 4.0 TFSI 507 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie audi.be!