Officieel: Audi SQ8 4.0 TDI SUV (2019)Audi lepelt een 4.0-liter V8 TDI dieselmotor in de strakke Q8 en creëert daarmee een SQ8 topmodel!

In navolging van de S4, S5, S6, S7, SQ5 en SQ7 opteert Audi ook in de SQ8 voor een dieselmotor die dankzij een aantrekkelijk motorkoppel altijd de nodige kracht kan (en zal!) leveren zonder écht sportieve aspiraties te koesteren. In het geval van de vierwielaangedreven SQ8 (en de SQ7) levert de 4.0-liter TDI maar liefst 435 pk / 900 Nm waardoor de luxueuze kolos in 4,8 seconden de 100 km/u aantikt. Zelf schakelen is niet nodig, de 8-traps automaat doet dat graag voor jou.

Om het verbruik ietwat te drukken voorziet Audi hier eveneens mild hybrid technologie met een 48V boordnet en lithium-ion batterij waarmee er zoveel mogelijk energie wordt opgeslagen. Die energie kan de e-turbo vervolgens gebruiken om snellere reacties van het gaspedaal te creëren bij lage snelheden/toerentallen. Volgens de geringde premiumconstructeur uit Ingolstadt goed voor een winst van 0,5 liter per 100 km! Exacte CO2 cijfers blijft momenteel nog even in de Audi kluis.

De Audi SQ8 krijgt een aangedikt uiterlijk met meer chroom, unieke grille/bodemplaat, LED lichtblokken, aluminium zijspiegels, matzwarte diffusor, vierdelige uitlaat en uiteraard de nodige SQ8 badges rondom. Binnenin oogt het allemaal wat exclusiever/sportiever al heb je nog steeds de ruimte keuze qua personalisatie.

Later dit jaar zal de imposante SQ8 zijn opwachting maken in de nabijgelegen Audi showroom. Prijzen volgen later, wij gaan er vanuit dat deze rond de 94.000 euro zullen starten. Op de optielijst staan er héél veel leuke (broodnodige?) gadgets en rijhulpmiddelen maar voor luchtvering, keramische remschijven met rode remblokken en 21” velgen moet je niet bijbetalen.