Rijtest: VW Volkswagen Touareg R eHybrid plug-in hybride 462 pk PHEV (2021)In tegenstelling tot andere Volkswagen R modellen is de Touareg R eHybrid voorzien van een potente plug-in hybride aandrijflijn, maar liefst 462 pk sterk!

Met de Touareg SUV mikt Volkswagen vermoedelijk net iets te hoog. Zowel qua formaat / gewicht als op vlak van luxe, comfort, afwerking … en prijspolitiek. Anderzijds zijn er ongetwijfeld ook klanten die zich liever niet laten zien in zo’n peperdure “premium” bolide. En met een zuinige en milieuvriendelijke plug-in hybride wordt de Touareg ook financieel (lees: fiscaal) wat aantrekkelijker.


Rijtest: VW Volkswagen Touareg R eHybrid plug-in hybride 462 pk PHEV (2021)

Maar voor een plug-in hybride aandrijflijn in Volkswagens grootste SUV moet je rechtstreeks richting het topmodel gaan, de Touareg R. Die magische letter kennen we van de T-Roc R, Golf R, Arteon R en Tiguan R. Ook hier prijken er menig R logo, sportieve(re) bumpers, riante velgen, blauwe accenten en een vierdelige (Akrapovic) uitlaat … al doen de andere pk-patsers het wel zuiver met een benzinemotor.

Rijtest: VW Volkswagen Touareg R eHybrid plug-in hybride 462 pk PHEV (2021)

Waardig VW topmodel

De Volkswagen Touareg R eHybrid is op zijn beurt voorzien van een 3.0-liter TFSI V6 benzinemotor (340 pk) die hulp krijgt van elektromotor (136 pk). Tezamen met een 8-traps automaat en 4MOTION vierwielaandrijving goed voor systeemvermogen van 462 pk / 700 Nm, 0-100 sprint in 5,1 seconden en gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u!

Rijtest: VW Volkswagen Touareg R eHybrid plug-in hybride 462 pk PHEV (2021)

Eveneens aanwezig, een 14,3 kWh lithium-ion accupack waarmee je zuiver elektrisch toch 52 km (WLTP) ver zou moeten geraken. Opladen kan met een klassiek 230V stopcontact (2,3 kW, 8u30) of Wallbox / publieke laadpaal (7,2 kW, 2u30).

Rijtest: VW Volkswagen Touareg R eHybrid plug-in hybride 462 pk PHEV (2021)

Met een dergelijke hoeveelheid binnenruimte (waaronder 665 à 1.675 liter bagageruimte) is de Touareg R eHybrid alvast bovengemiddeld praktisch ingesteld. Tevens zal de boekhouder je graag zien komen gezien de CO2 uitstoot van slechts 49 g/km tezamen met een normverbruik van 2,2 liter per 100 km. Met een volle en vooral reusachtige benzinetank (76 liter) zou je – in theorie – zo maar liefst 3.500 km ver geraken.

Rijtest: VW Volkswagen Touareg R eHybrid plug-in hybride 462 pk PHEV (2021)

En laden maar!

Of je dat ook effectief in de praktijk zal halen is een andere vraag. Wie zich binnen de EV actieradius verplaatst en frequent laadt moet toch opmerkelijk zuinige verbruikscijfers (2 à 3 liter) kunnen optekenen. Wie het weigert de laadkabel plichtbewust te pluggen zal dan ook snel richting 9 à 10 liter benzine gaan. Zo’n kolos van 2.468 kg in beweging brengen vraagt natuurlijk de nodige inspanningen/energie.

Rijtest: VW Volkswagen Touareg R eHybrid plug-in hybride 462 pk PHEV (2021)

In de Hybrid rijmodus is het systeem slim genoeg om zelf een optimale energiestroom te bepalen, het gebruik van de ingebouwde navigatie is dan wel aan te raden (sorry Waze). Geforceerd elektrisch rijden is eveneens een mogelijkheid (e-Mode). Toch wanneer de batterijcapaciteit het toelaat en dan ligt de topsnelheid op 135 km/u. De benzinemotor kan ook als generator functioneren en zo de nodige kWh’s opwekken. Ideaal om nadien emissievrije (stedelijke) kilometers af te leggen.

Rijtest: VW Volkswagen Touareg R eHybrid plug-in hybride 462 pk PHEV (2021)

Touareg R Rijgedrag

Maar moet zo’n Volkswagen R niet vooral dynamisch zijn dan met allerhande luxe en comfort te pronken? Een correcte vraag die zichzelf eigenlijk al beantwoord heeft. Wie vollenbak gaat met de Sport rijmodus actief, kan terugvallen op de knappe prestatiecijfers … maar zo sportief, speels of betrokken als bij pakweg een Golf R zal het nooit worden. En dus kies je vanzelf voor de Comfort modus die zijn naam alle eer aandoet, dankjewel standaard luchtvering! Vervolgens biedt dit Duits vlaggenschip een rustgevende gebruikerservaring, zelfs aan vlottere snelheden.

Rijtest: VW Volkswagen Touareg R eHybrid plug-in hybride 462 pk PHEV (2021)

Avonturier!

Naast zuinig en/of milieuvriendelijk is de Volkswagen Touareg R eHybrid plug-in hybride ook avontuurlijk ingesteld. Zo getuige toch de diverse rijmodi voor specifieke types ondergrond (sneeuw, offroad, zand, of grind) en Trailer Assist (ondersteuning bij manoeuvres met aanhangwagen). Want blijkbaar is de Touareg een graag geziene gast binnen het segment van actieve en sportieve mensen. En die appreciëren het sleepvermogen van 3.500 kg aan de elektrisch uitklapbare trekhaak. Parkeren gaat dan weer volautomatisch dankzij Park Assist.

Rijtest: VW Volkswagen Touareg R eHybrid plug-in hybride 462 pk PHEV (2021)

Maar ook op verharde wegen staan er tal van hedendaagse rijhulp- en veiligheidssystemen paraat. Onder meer Travel Assist (adaptieve cruise control + Lane Assist), intelligente IQ.Light Matrix LED koplampen, verkeersbordenherkenning, noodremhulp, 360° camera, kruisingassistent én zelfs Night Vision!

Rijtest: VW Volkswagen Touareg R eHybrid plug-in hybride 462 pk PHEV (2021)

Deze zitten bijna allemaal verwerkt in enerzijds het 12” digitale dashboard of 15” infotainmentsysteem. Voor nog meer gebruiksgemak zorgen de verwarmde/geventileerde zetels met massagefunctie, head-up display, keyless entry/go, panoramisch open dak, instelbare LED sfeerverlichting en een 730 W sterk Dynaudio geluidsinstallatie.

Prijzen en concurrentie Volkswagen Touareg R

De lokale Volkswagen verdeler zal meer dan happy zijn als je een bestelbon komt tekenen voor een reguliere Touareg. Daarvoor ben je minstens 83.920 euro (3.0 V6 TDI, 231 pk) of 88.060 euro (3.0 V6 TFSI, 340 pk) kwijt. De Touareg R eHybrid mag dan nog fiscaal iets aantrekkelijker zijn, de vanafprijs van 104.965 euro blijft een stevige brok geld. Zeker voor “slechts” een Volkswagen… Een full option configuratie zoals de Silicon Grey VW-02 doet daar nog eens 10.000 euro bovenop! Was er maar een reguliere Touareg eHybrid motorisatie… Of zou die dan teveel in het Tiguan eHybrid (245 pk, vanaf 45.055 euro) vaarwater komen?

Rijtest: VW Volkswagen Touareg R eHybrid plug-in hybride 462 pk PHEV (2021)

Wie echter goed gaat analyseren/vergelijken ziet een aantrekkelijke value for money verhouding. Zo is er enerzijds de riante basisuitrusting en betaal je elders voor dezelfde techniek méér geld. Zoals bij de Audi Q7 60 TFSI e (462 pk, vanaf 85.790 euro) en Porsche Cayenne E-Hybrid (462 pk, vanaf 100.402 euro). Al kunnen die wel terugvallen op een ijzersterke merknaam en bijhorende restwaarde. Aan de cafétoog kan je ook verwijzen naar de Bentley Bentayga Hybrid (449 pk, vanaf 201.000 euro)! Maar het blijft enigszins jammer dat VW je richting het sportieve R gamma stuurt voor een Touareg PHEV.

Rijtest: VW Volkswagen Touareg R eHybrid plug-in hybride 462 pk PHEV (2021)

Andere SUV PHEV’s met een stevig prijskaartje en hoogwaardig interieur zijn de Mercedes GLE350(d)e, Range Rover Sport P400e, Volvo XC90 Recharge T8 en BMW X5 xDrive45e. De Ford Explorer en Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid zijn voornamelijk ruim en betaalbaar(der).

Conclusie

Een waardig vlaggenschip, dat is de Volkswagen Touareg R eHybrid. Zowel ruim, praktisch, comfortabel als bovengemiddeld snel en potent. En dankzij de doordachte plug-in hybride aandrijflijn (en mits véél laden) kan deze zwaarlijvige SUV ook opmerkelijk zuinig zijn. Of hoe de sportieve R positionering er vooral eentje van de marketingdienst is. In ruil voor het stevige (maar ook relatief interessant) prijskaartje krijg je wel alle hedendaagse luxe, comfort, technologie en veelzijdigheid die je maar kan wensen. En wanneer je ergens toekomt blijft het ook “maar” een Volkswagen.

Overzicht:
+ Imposante verschijning
+ Ruim
+ Afwerking/materiaalkeuze
+ Vlotte prestaties
+ Rustgevend en comfortabel rijgedrag
+ Zuinig, mits voldoende laden
+ Veelzijdig en multi-inzetbaar
+ Moderne rijhulp, veiligheid, connectiviteit en gadgets

? Bijzonder stevige prijs/opties … maar wel een relatief koopje

– Geen reguliere Touareg eHybrid uitvoering beschikbaar
– Weinig R-inborst te bespeuren
– Riant formaat / gewicht
– IJzersterke (interne) concurrentie

Rijtest: VW Volkswagen Touareg R eHybrid plug-in hybride 462 pk PHEV (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!