Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)Heeft de nieuwe Volkswagen Touareg iets te zoeken in het segment van de luxueuze SUV’s?

Met de recente toevoegingen van de T-Cross, T-Roc (Cabrio) en binnenkort de Taigo is het Volkswagen SUV voornamelijk gegroeid in het toegankelijke B en C segment. Aan de andere kant van het (vermogens)spectrum is er ook nog steeds een Touareg die midden 2018 volledig vernieuwd werd.

Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)

De eerste generatie Volkswagen Touareg werd in 2002 voorgesteld waarbij de technisch basis gedeeld werd de Audi Q7 en Porsche Cayenne. Iets dat je snel ziet aan het “eerder potente” motorengamma waaronder een 5.0-liter V10 TDI turbodiesel en 6.0-liter W12 benzinemotor! Ook de tweede generatie Touareg (2010) kwam met krachtige zes/achtcilinders.

Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)

Gezien de huidige tijdsgeest moet de meest recente VW Touareg genoegen nemen met iets bescheidenere motoren, toch kan je niet spreken omtrent enig tekort aan powerrr. Wel groeide de buitenafmetingen vlotjes (+8 cm langer en +4 cm breder) wat niet alleen goed nieuws is voor de binnenruimte maar ook de designers wat meer ademruimte gaf om een aantrekkelijke/zachtere vormgeving te voorzien.

Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)

Wel nog steeds behoorlijk stoer/imposant, zeker met zo’n reusachtige grille, heldere LED Matrix koplampen, chroom accenten rondom en 18” à 20” lichtmetalen velgen. Met uiteraard een hoop personalisatiemogelijkheden. En ook een beetje stress wanneer je de Duister voor het eerst in een kleine parkeerplaats wilt proppen…

Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)

Aan boord van de Volkswagen Touareg vallen drie dingen onmiddellijk op: de binnenruimte, de hoogwaardige afwerking/materiaalkeuze én het hoogtechnologische karakter. Ook nog steeds aanwezig is de gemakkelijkere instap en goede zichtbaarheid rondom dankzij de hogere koetswerkbouw.

Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)

Een 7-zits configuratie is niet te verkrijgen in de VW Touareg wat ervoor zorgt dat de vijf gelukkigen/inzittenden een royale hoeveelheid been/hoofdruimte ter beschikking hebben. In de koffer past er 810 liter, met de (elektrisch verschuifbare) achterbank volledig plat wordt dat zelfs 1.800 liter! Geremd kan je ook nog eens 3.500 kg trekken!

Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)

Met de gebruikte materialen (o.a. hout!) en afwerkingskwaliteit wordt het “volkse” karakter van de Duitse autobouwer uit Wolfsburg ietwat overstegen. Via de obligatoire omweg langs de aantrekkelijke optielijst wordt het allemaal nog wat beter met onder meer een (reusachtig) glazen panoramadak, extra geïsoleerde ruiten, instelbare LED sfeerverlichting, Dynaudio audiosysteem (met 14 speakers), head-up display, Night Vision, 360° camera, 230V stopcontact, massagezetels, verwarmbare zetels/stuurwiel, draadloze telefoonlader …

Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)

Ook het 15” infotainmentsysteem zagen we nog ergens anders opduiken dan in de Touareg. Het oogt knap, zit goed/logisch in elkaar, werkt snel én kan overweg met Apple CarPlay / Android Auto. Daarnaast is er ook een 12,3” Digital Cockpit tellerpartij met diverse weergavemogelijkheden. Wel moet je voor deze blingbling de Innovision Cockpit aanvinken op de optielijst!

Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)

De nieuwe Volkswagen Touareg komt sowieso met 4MOTION vierwielaandrijving, 8-traps Tiptronic automaat en een zescilinder. Ofwel is dat een 3.0-liter V6 TFSI benzinemotor (340 pk) ofwel een 3.0-liter V6 TDI (231 pk of 286 pk).

Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)

Heel eventjes was er een Touareg 4.0 V8 TDI (421 pk) … maar die is intussen reeds op pensioen gestuurd. Onder de Touareg R eHybrid (462 pk) noemer is er ook een plug-in hybride uitvoering (met sportieve inborst). Maar met een CO2 uitstoot van 63 g/km (WLTP) is hij wel minder fiscaal aantrekkelijk als pakweg een Tiguan eHybrid.

Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)

De 3.0 V6 TDI topversie met 286 pk / 600 Nm (208 g/km CO2 WLTP) zit perfect gegoten in de Volkswagen Touareg dankzij het immense koppel. Met een 0-100 sprint in 6,3 seconden en topsnelheid van 236 km/u heb je weinig redenen tot klagen, toch draait het hier niet persé omtrent sportieve aspiraties.

Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)

Dit desondanks actieve stabilisatorstangen, vierwielsturing en een relatief precieze besturing. Al blijft het een Duits bakbeest van 2.092 kg. Beter kies je dus voor de optionele luchtvering waarmee het comfortgehalte zichtbaar/voelbaar wordt versterkt. Avonturiers kunnen ook voor het Offroad Pack gaan met extra bescherming en de Gravel / Zand rijmodi. Ook groeit de brandstoftank zo tot 90 liter (i.p.v. 75) wat met de beperkte dorst voor een 1.000+ km rijbereik zorgt!

Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)

Enerzijds de prinsheerlijke/comfortabele zetels en anderzijds de hedendaagse rijhulpmiddelen (parkeerhulp, rijstrookassistentie, adaptieve cruise control met filemodus, Side Assist, intelligente verlichting, keyless entry/go…) maken het steevast genieten aan boord van de Touareg.

Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)

Toch wanneer je 64.340 euro (V6 TDI 231 pk) achter wil/kan laten bij de lokale VW verdeler. En dan zouden we toch direct doorsparen voor de 281 pk variant aan 69.070 euro. Naar goede (Duitse) gewoonte moet je wel nog rekening houden met de eerder genoemde optielijst die het prijskaartje behoorlijk (pijl)snel de hoogte injaagt. Daarbij start je vanaf een Elegance, Atmosphere of R-Line uitrustingsniveau kan je gemakkelijk 25.000 euro aan leuke opties/extra’s bijkletsen… De Touareg V6 TFSI start bij 68.280 euro en voor de Touareg R eHybrid moet je zowaar 100.000 euro ophoesten!

Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)

Dergelijke bedragen associeer je eerder met een Porsche Cayenne of Audi Q7, zelfs al delen ze dezelfde technische basis als deze Volkswagen Touareg. Dat geldt bovendien ook voor de Lamborghini Urus en Bentley Bentayga! Andere luxueuze SUV’s zijn de Mercedes GLE, Range Rover Sport, BMW X5 en Volvo XC90. Bij voorkeur in een fiscaal aantrekkelijke plug-in hybride uitvoering… Goedkoper en nog steeds ruim zijn de Tiguan en Tiguan Allspace!

Conclusie

De frisse vormgeving staat de nieuwe Volkswagen Touareg SUV als gegoten net zoals de hoogwaardige interieurafwerking, riante binnenruimte en hightech gadgets/uitrusting. Het motorengamma mist misschien een viercilinder “instapper”, toch zouden we altijd de krachtigste V6 TDI aanraden gezien de vlotte en zuinige loopcurve. Maar om 70.000+ euro (zonder enkele noodzakelijke opties) te investeren in een Volkswagen moet je al een héél grote VW fanboy/fangirl zijn. Of je moet hem verkiezen boven de ijzersterke premiumconcurrentie gezien het low profile karakter. Een uitdaging gezien het imposante formaat + uitstraling…

Overzicht:
+ Stoere (geslaagde!) vormgeving
+ Ruim/praktisch interieur
+ Afwerkingskwaliteit + materiaalkeuze
+ Offroadcapaciteiten
+ Vlotte 3.0 TDI V6
+ Zuinig
+ Comfortabel weggedrag
+ Hightech uitrusting inzake multimedia, navigatie, veiligheid en connectiviteit
+ Zitpositie/zichtbaarheid rondom/gemakkelijke instap

+/- (te?) hoge positionering voor een Volkswagen

– Prijs/optiebeleid
– Reusachtige formaat (parkeerstress)
– Beperkt motorengamma
– Stevige concurrentie (mét premiumbadge)

Rijtest: Volkswagen Touareg SUV 3.0 TDI V6 286 pk (2020)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie volkswagen.be!