Getest: Volkswagen Trailer Assist & Yamaha WaveRunner 2017

Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)Tijdens de Yamaha Experience Days gingen we aan de slag met de nieuwste generatie WaveRunners (GP1800 en FX Cruiser) én de Volkswagen Trailer Assist!

Met de Experience Days roadshow trekt het Japanse Yamaha door heel het land langs diverse watersportlocaties maar hun gamma gaat veel verder dan de snelle motorfietsen en Waverunners (zeg nooit jetski!). Zo hebben ze ook nog een breed aanbod aan scooters, quads, offroad buggy’s, speedboten, buitenboordmotoren en zelfs golfkarren! Allemaal zeer leuk speelgoed voor de actieve medemens maar daarvoor moet je frequent wel het een en ander verplaatsen. Denk aan winteropslag voor boten of de verplaatsing van/naar motorcircuits en dergelijke. Enter Volkswagen met hun Trailer Assist!

Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)

Het is dan ook niet toevallig dat Volkswagen prominent aanwezig is met hun meest avontuurlijke (lifestyle) gamma op de Yamaha Experience Days. Net zoals Volkswagen, Porsche, Bentley, Lamborghini, Audi, Seat, Skoda, Ducati, Scania en MAN importeert D’ieteren het Yamaha gamma in België onder de D’Ieteren Sport noemer.

Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)

Met de Trailer Assist voorziet Volkswagen een handig bijstandsysteem voor ondermeer de GolfTiguan, Touran, Passat en enkele commerciële voertuigen zoals de Crafter. Parkeren en/of manoeuvreren met een aanhangwagen is veel moeilijker gezegd dan gedaan maar de Trailer Assist biedt nu een (serieuze) helpende hand waardoor het bijna kinderspel wordt. Het is en blijft wel een (optioneel) hulpmiddel, gezien aanhangwagens (nog) niet voorzien zijn van sensoren blijft het goed uitkijken en de situatie steeds goed inschatten.

Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)

De Trailer Assist werkt verder op de Park Assist technologie die Volkswagen reeds in 2007 voorzag en vandaag de dag zelfs in staat is om autonoom te parkeren. Wie opteert voor de Trailer Assist krijgt sowieso een achteruitrijcamera waardoor je toch wat extra hulp krijgt voor je Volkswagen net in dat kleine plekje te kunnen parkeren. De meerprijs voor het systeem is afhankelijk van het model maar bij de nieuwe Tiguan moet je 298 euro opleggen voor de Trailer Assist op de Park Assist.

Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)

Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)

Onafhankelijk van de gekozen aandrijving (voorwiel- of vierwielaandrijving) of transmissie (handbak of automaat) is de Trailer Assist jouw toekomstige beste vriend wanneer het gaat om moeilijke manoeuvres uit te voeren met een aanhangwagen van eender formaat. Parallel of haaks parkeren is easy na het uitkiezen van de perfecte startpositie, gewoon de Trailer Assist activeren op het dashboard en via de regelknop van de zijspiegels de draairichting aangeven. Remmen en gas geven is vervolgens het enige wat je zelf nog moet doen (en alles goed in de gaten houden) maar het stuurwiel draait – op magische wijze – vanzelf.

Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)

Zoals bij alle nieuwe gadgets vraagt het systeem even een korte leerperiode maar zelfs ondergetekende – zonder enige voorkennis – slaagde er na twee keer proberen in om zelfstandig een aanhangwagen te parkeren op de daartoe voorziene plaats. Dit allemaal dankzij de krachtige (reken)software van Volkswagen die op wiskunde basis de nodige berekeningen maakt!

Conclusie VW Trailer Assist
Met de Trailer Assist van Volkswagen zakt het stressniveau gevoelig wanneer je (grote) manoeuvres moet uitvoeren met een aanhangwagen. Het is en blijft wel een hulpmiddel, de bestuurder behoudt steeds de controle want naast gas geven en remmen moet je ook de draaihoek aangeven. Geavanceerde technologie maar zo eenvoudig in het gebruik, voor de actieve medemens ongetwijfeld die beperkte meerprijs waard.

Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)

Na de test met de Trailer Assist mochten we ook eens proeven van de Yamaha WaveRunner. Dit jetski gamma omvat vier pijlers (High Performance, Recreation, Race en Sport) met een twintigtal modellen. Prijsmatig lopen ze van een toegankelijke €7.550 tot een circuitgerichte €21.250. Om zelfstandig een Yamaha WaveRunner te gebruiken op het water heb je nood aan een vaarbewijs maar in België kan je dat – op dit moment – behoorlijk gemakkelijk halen met een theoretische proef en enkele uren praktijk met een begeleider.

Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)

Vergeet wat je zag in Miami Vice, het vraagt weldegelijk enige vaardigheid om een jetski WaveRunner veilig en correct te besturen. Daarvoor leent het Yamaha EX Sport gamma zich perfect als instapper met een lichtere/stillere 1.050 cc driecilinder motor.

Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)

Hoger in het gamma hebben we de “Bentley” onder de WaveRunners, de FX Cruiser SVHO die tot een pak meer in staat is zonder extremen te eisen van de 1 à 3 passagiers. Betrouwbaarheid is hier het kernwoord, net zoals veelzijdigheid en gebruiksgemak. Zo kan de WaveRunner FX Cruiser SVHO perfect gebruikt worden om waterskiërs of wakeboarders te trekken én kan je zelfs achteruit varen wat aanlegmanoeuvres sterk vergemakkelijkt.

Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)

Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)

De nieuwe WaveRunner GP1800 wordt dan weer gezien als de “Lamborghini” onder de jetski’s. De krachtige viercilinder beschikt – in de juiste handen – over maar liefst 300 pk, met een leeggewicht van ongeveer 350 kg zit het dus wel snor qua pk/kg verdeling. De nul-naar-honderdsprint doe je hiermee in 2,3 seconden (!!) waarna hij doorraast tot maximaal 130 km/u, een prestatie die op water zoveel indrukwekkender lijkt dan op papier. Met de scherpe romp geniet de Yamaha WaveRunner GP1800 van een uitzonderlijke wendbaarheid om heel korte bochten te maken zonder grip te verliezen. Verdeler KripaJet uit Maldegem gelooft zelfs zo sterk in het potentieel van deze WaveRunner en komt daarom met een competitiecircuit, iets dat enkel weggelegd is voor de meest ervaren piloten onder ons.

Conclusie Yamaha WaveRunner
Een Yamaha WaveRunner – noem het voor het gemak toch maar gewoon een jetski – besturen lijkt gemakkelijk dan het is maar met de juiste begeleiding ben je er zo mee weg. Snelheden op het water van 15 km/u zijn al behoorlijk indrukwekkend, wanneer het vertrouwen groeit kan je de wendbaarheid gaan aanspreken en je volledig uitleven. Op fysiek vlak zijn het voornamelijk de armspieren die serieus afzien, op een warme zomerdag kan er anderzijds niet veel tippen aan een dergelijke plezante lifestyle ervaring!

Getest: Volkswagen VW Trailer Assist & Yamaha WaveRunner (2017)

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Benjamin Van Maldergem & D’ieteren Sport

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...