Rijtest: Nissan GT-R Track Edition MY20 (2020)Eigenlijk is de Nissan GT-R al lang pensioengerechtigd maar de opgefriste GT-R Track Edition laat duidelijk zien dat er nog voldoende leven in de brouwerij zit.

Ietwat verwonderlijk maar de Fiat 500 en Nissan GT-R hebben méér met elkaar gemeen dan je op het eerste zicht zou zeggen. Beiden zijn een “moderne” reïncarnatie van een gelijknamig icoon en werden in 2007 (!) gepresenteerd. In autoland neemt een gemiddelde levensloop ongeveer 6 jaar in beslag maar daar doen de Italiaanse Cinquecento en Japanse Godzilla duidelijk niet aan mee. Benieuwd wie deze wedstrijd “carrière rekken” gaan winnen!


Rijtest: Nissan GT-R Track Edition MY20 (2020)

Na een ingrijpende update in 2017 wordt de Nissan GT-R elk jaar wat opgefrist om hem (commercieel gezien) interessant te houden. Zo introduceerde de MY18 (Model Year 2018) uitvoering onder meer Apple CarPlay / Android Auto en bracht de MY19 nieuwe personalisatie en technische (WLTP) wijzigingen.

Rijtest: Nissan GT-R Track Edition MY20 (2020)

De GT-R die momenteel in de catalogus prijkt is het MY20 model en die laat zich op visueel vlak kenmerken door de nieuwe (titanium) uitlaatmonden. In de personalisatiegids verwelkomen we de historisch correcte Bayside Wangan lakkleur ofwel donkerblauw voor de vrienden. Hier hebben we de GT-R Track Edition in een knappe Pearl Blue tint met een prominente koolstofvezel spoiler/dak, straffe DampTronic dempers, koolstofvezel remschijven, lichtgewicht 20” velgen en sportief rubber. Deze topversie vormt de spreekwoordelijke brug met de hardcore NISMO variant.

Rijtest: Nissan GT-R Track Edition MY20 (2020)Rijtest: Nissan GT-R Track Edition MY20 (2020)

Binnenin de Nissan GT-R Track Edition vinden we een zwart lederen bekleding met contrasterende rode stiknaad, Recaro sportzetels, koolstofvezel accenten en een veelzeggende Track Edition badge.

Rijtest: Nissan GT-R Track Edition MY20 (2020)Rijtest: Nissan GT-R Track Edition MY20 (2020)

Met méér dan een decennium op de teller oogt het interieur uiteraard minder “modern/hoogtechnologisch” als hedendaagse concurrenten, zeker op vlak van infotainment en tellerpartij is het verschil gigantisch. Wel is het allemaal goed afgewerkt en met de eerder genoemde connectiviteit update heb je eigenlijk niets meer nodig. Of het moet been/hoofdruimte zijn op de achterbank die bovendien moeilijk te bereiken is. En de nodige arbeid/tijd die het vraagt gezien de kuipzetels zich tergend traag (manueel) verplaatsen. Met 315 liter bagageruimte past er wel méér in een GT-R dan je denkt, perfect voor een weekendje weg zeg maar!

Rijtest: Nissan GT-R Track Edition MY20 (2020)Rijtest: Nissan GT-R Track Edition MY20 (2020)

Volgens de legende zijn er maar een handvol Takumi werknemers die de befaamde 3.8-liter VR38 zescilinder met de de grootste precisie (handmatig) in elkaar schroeven, in dit geval bedanken we specifiek Hiroyuki Ichikawa. Dankzij diens toewijding konden we genieten van 570 pk / 637 Nm (316 g/km CO2) die op een intelligente manier richting de vier wielen vloeien. Dit via een zestraps automaat met dubbele koppeling en prominente schakelflippers.

Rijtest: Nissan GT-R Track Edition MY20 (2020)Rijtest: Nissan GT-R Track Edition MY20 (2020)

Nadat ze zich eerder jarenlang bezighielden met een bepaalde Duitse sportwagenbouwer te vernederen met snelle(re) chrono’s, is Nissan gestopt met het officieel communiceren van 0-100 tijden. Als de omstandigheden enigszins meezitten kan je dankzij de eenvoudig te bedienen launch control “in minder dan 3 seconden” naar 100 km/u knallen. Met de nadruk op knallen! De topsnelheid ligt ergens boven 300 km/u. De verbruikscijfers zijn even indrukwekkend, zelf spreken ze van 14 liter per 100 km. En met enig enthousiasme kan dat wel nog wat oplopen. De brandstoftank is gelukkig 74 liter groot en biedt zo een werkbaar rijbereik van 400 à 500 km.

Rijtest: Nissan GT-R Track Edition MY20 (2020)

Dankzij vierwielaandrijving is de Nissan GT-R relatief bruikbaar in alle (weers)omstandigheden. De GT-R Track Edition is vermoedelijk minder geschikt voor dagdagelijks gebruik gezien de aangescherpte dempers, holle anti-rolstang en semi slicks. Een aangewezen combinatie voor op circuit (of andere plekken met perfecte asfalt), maar op slecht wegdek zullen lichamelijke klachten snel opduiken. Zelfs in de relatief toegankelijke Comfort rijmodus! Met zowel demping, motor als tractiecontrole in de strafste R stand wordt het pas echt knetterhard. Eentje voor de liefhebbers uiteraard. Maar qua intense belevenis (inclusief een hoop kriebels in de buik) kan het tellen, zeker in deze tijden waar het draait om generiek (EV) rijplezier…

Rijtest: Nissan GT-R Track Edition MY20 (2020)

Onderhuids is de Nissan GT-R MY21 gezegend met diverse technische wijzigingen zoals aangepaste uitlaatspruitstukken, een verfijnde automaat, nieuwe rembekrachtiging en een efficiëntere V6 biturbo loopcurve. Waarvan akte! In de praktijk dragen ze allemaal bij tot een aangename/soepele rij-ervaring waarbij de mechanische geluiden tot een minimum beperkt blijven. Dat was voordien wel anders…

Rijtest: Nissan GT-R Track Edition MY20 (2020)

De GT-R NISMO is nog steeds het topmodel van de familie, iets dat je ziet aan het prijskaartje van 220.800 euro. Voor een “gewone” GT-R Pure Edition moet je slechts 107.300 euro neertellen. De Track Edition versie start bij 124.900 euro en na enkele (peperdure) opties was die in geteste vorm uiteindelijk 144.000 euro waard. Misschien toch gewoon voor een “jonge – en vooral goed verzorgde – tweedehands” kijken?

Rijtest: Nissan GT-R Track Edition MY20 (2020)

Toch blijft de Nissan GT-R – relatief gezien – een koopje want de diverse concurrenten zijn nog een pak duurder. Zo zijn er de Audi R8 V10 (570 pk, vanaf 175.520 euro), Aston Martin Vantage (510 pk, vanaf 152.318 euro), Mercedes-AMG GT R (585 pk, vanaf 182.952 euro) en Porsche 911 Turbo (580 pk, vanaf 193.152 euro). De Ford Mustang V8 is dan weer iets toegankelijker geprijsd net zoals de Toyota Supra GR!

Conclusie

Eigenlijk past de GT-R niet meer in het (Europese) Nissan aanbod. Niet omdat zijn pensioengerechtigde leeftijd al enkele jaren achter ons ligt of het interieur gedateerd oogt, maar omdat deze Godzilla op een ouderwetse (lees: ongegeneerde) manier rijplezier weet te bieden. Desgewenst zéér intens en onvermoeibaar maar steevast efficiënt/beheerst. Bijna met kinderlijk gemak. En dat allemaal voor een (relatief gezien) aantrekkelijk prijskaartje. Diverse berichten/geruchten over een eventuele (EV?) opvolger spreken elkaar na enkele maanden al weer tegen, duidelijk dat ze in Japan ook met de handen in het haar zitten om hier een passend vervolg aan te breien. Met de zuiver elektrische Leaf en Ariya crossover speelt Nissan mooi in op de hedendaagse (en toekomstige) noden, toch zullen we het oprecht jammer vinden als de Nissan GT-R verdwijnt uit het gamma.

Overzicht:
+ Heerlijk Godzilla imago
+ Looks
+ Exclusiviteit
+ Prestatiepotentieel
+ Efficiëntie
+ Dagdagelijks bruikbaar
+ Zeer aantrekkelijke prestaties/prijs/uitrusting verhouding

? Fast And The Furious uitstraling
? Niet goedkoop, wel koopje in vergelijking met alternatieven

– Peperdure opties (Track Edition)
– Stevige demping (Track Edition)
– Nog steviger verbruik
– Ouderdomsdeken
– Beperkte bruikbaarheid prestaties/binnenruimte

Rijtest: Nissan GT-R Track Edition MY20 (2020)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie nissan.be!