Officieel: Aston Martin Vantage V8 (2017)Na heel wat geplaag toont Aston Martin ons eindelijk de nieuwe Vantage, inclusief AMG 4.0 V8 twin turbo!

Met meer dan 12 jaar op de teller komt de nieuwe Vantage geen dag te vroeg. Onder de lange motorkap ligt nog steeds een V8, zij het van een heel ander type. De atmosferische achtcilinder is vervangen door AMG’s 4.0 V8 die we kennen van heel wat Mercedes-AMG producten, maar die ook voorin de DB11 V8 ligt. In de nieuwe Vantage is motor voorzien van aangepast carter en goed voor 510 pk bij 6.000 tpm en 685 Nm koppel tussen 2.000 en 5.000 tpm. Daarmee spurt je desgewenst in 3,6 seconden naar de 100 km/h en naar een topsnelheid van maar liefst 314 km/h. En voor wie dat nog niet zou volstaan staat er ook een nieuwe V12 Vantage op de planning.

Met een mix van Vulcan, DB10 en DB11 invloeden breekt de Vantage weliswaar met het klassieke lijnenspel van zijn voorganger, maar past het model wel in de hedendaagse vormtaal van de Britten. Ook het interieur is wennen met een op het eerste zicht vrij druk lijnenspel. Al hangt veel uiteraard af van de gekozen configuratie. Een open Roadster-variant volgt later.

De nieuwe Vantage borduurt verder op het modulaire VH-platform maar combineert dat volgens de Britten met 70% nieuwe onderdelen waaronder adaptieve dempers, een elektronisch gestuurd mechanisch differentieel en optionele carbon keramische remmen. Dankzij een drietal verschillende rijmodi kan je als bestuurder dan weer invloed hebben op gemoedstoestand van de 1.530 kg zware coupé. Schakelen kan voorlopig enkel via een transaxle ZF-achttrapsautomaat met schakelpeddels maar voor wie liever zelf schakelt belooft Aston binnenkort ook een handbak. Met een vanafprijs van ongeveer 150.000 euro is de nieuwe Vantage wel gevoelig duurder dan zijn voorganger.