Officieel: Aston Martin V12 Vantage S RoadsterOp deze zonnige dag brengt Aston Martin het heuglijke nieuws omtrent de komst van de V12 Vantage Roadster S!

De knappe Aston Martin Vantage zag het levenslicht voor het eerst in 1977, in 2005 vond er een reïncarnatie plaats met een 4.3-liter V8 onder de lange motorkap. Die was goed voor 380 pk en 410 Nm koppel. Enkele jaren later groeide de motorinhoud tot 4.7-liter en steeg het vermogen tot 420 pk en 470 Nm.

Toen enkele ingenieurs het gekke idee hadden om de grote zesliter V12 motorblok eens te installeren in de V8 Vantage, werd de interesse van de marketingsdienst en bedrijfsleiding gewekt. In 2009 werd een productiemodel voorgesteld met 510 pk! Vorig jaar kregen we een update voorgeschoteld onder de S noemer voor de Coupé met een lichte vermogensstijging, enkele visuele tweaks en interieurupdates. De V12 Roadster bleef wat achter, maar is na vandaag ook voorzien van een soortgelijke upgrade.

De kolossale krachtbron levert de V12 Vantage Roadster S maar liefst 565 pk en 620 Nm, waardoor je in minder dan 4 seconden de befaamde nul-tot-honderd-kilometer-sprint met je haren in de wind kan voltooien. De topsnelheid ligt op 323 km/u, terwijl het verbruik nog steeds rond 14 liter schommelt. Dankzij keramische remschijven sta je ook sneller stil dan je zou durven denken.

Visueel is het iets moeilijker om het bestaande model en de S variant van elkaar te onderscheiden, al zijn de extra kiemen, aangepaste grille en koolstofvezel accenten een weggever. Over je bestelbon kan je nu al eens gaan praten, al zal je tot het najaar moeten wachten om in de V12 Vantage Roadster S te kunnen rijden. Een richtprijs werd nog niet meegegeven, maar het uitgaande model start bij €200.000 en de optielijst is ook niet mis. Indien je nog eens opteert voor de Aston Martin Q personalisatie kan deze ultieme cabrio tot een extravagante factuur leiden.

Met deze laatste overtreffende trap voor de V8 Vantage familiereeks sluit Aston Martin stilzwijgend het hoofdstuk af, al verwachten we hier en daar wel nog een special edition als zoethouder. Ergens in 2016 verwachten we – eindelijk! – een gloednieuwe opvolger die gebruik zal maken van een AMG-motor!