Rijtest: Jeep Compass 2.0 MultiJet 4X4 (2017)

Rijtest: Jeep Compass 2.0 MultiJet 4X4 (2017)Met de nieuwe Jeep Compass hebben de Italo-Amerikanen eindelijk een moderne compact-SUV in de aanbieding.

SUV specialist Jeep zit in de lift maar een moderne, kleine SUV schitterde vooralsnog door afwezigheid. Er was toch al een oude Compass horen we jullie denken? Klopt. Maar die was intussen ruim voorbij houdbaarheidsdatum en niet meteen moeders mooiste. Zijn opvolger doet het wat dat betreft stukken beter. Toegegeven, niet bijster origineel, maar de kleine Grand Cherokee heeft net voldoende eigen karaktertrekken en valt bij zo goed als iedereen in de smaak. Iets wat ook geldt voor het interieur dat typisch FCA is met een mengelmoes van herkenbare onderdelen uit de groep. En hoewel niet alle interieurmaterialen de premium-stempel verdienen, voelen ze wel erg robuust aan. Toch wel een vereiste voor een SUV met echte offroadcredenties.

Rijtest: JEEP Compass 2.0 MultiJet II 4X4 (2017)

Wat dat betreft scoort ons testexemplaar nog net dat tikkeltje beter. Voorzien van intelligente vierwielaandrijving en een 170 pk sterke 2.0 MultiJet diesel, gekoppeld aan een 9-traps automaat met koppelomvormer, is deze Compass voorbereid op het betere modderwerk. Zijn terreincapaciteiten overschrijden in ieder geval ruimschoots die van de gemiddelde koper. Wat dat betreft laat offroad-specialist Jeep niets aan het toeval over. Voor wie het zelfs nog extremer mag of moet, is er nog de bijzondere Trailhawk-versie die daar nog een flinke schep bovenop doet met extra bodemvrijheid, bescherming van de aandrijflijn en een vergrendelbaar differentieel.

Rijtest: JEEP Compass 2.0 MultiJet II 4X4 (2017)Rijtest: JEEP Compass 2.0 MultiJet II 4X4 (2017)
Rijtest: JEEP Compass 2.0 MultiJet II 4X4 (2017)

Tijdens de internationale lancering in Portugal viel ons op dat diezelfde Trailhawk-versie, met zijn aangepaste ophanging, het on-road beduidend beter deed dan de reguliere modellen. Vooral qua veer- en dempcomfort moesten de niet-Trailhawk-versies hun meerdere herkennen op het getormenteerde Portugese tarmac. Terug op Belgische bodem zijn we opgelucht te mogen constateren dat de Compass het bij ons beter doet. Kleine oneffenheden worden weliswaar nog steeds niet echt goed weggefilterd, maar grote oneffenheden vormen dan weer geen probleem en worden met gemak verteerd.

Rijtest: JEEP Compass 2.0 MultiJet II 4X4 (2017)

Toch is de Compass eerst en vooral een cruiser. De hoeveelheid koetswerkrol mag dan wel erg weinig zijn, sportief rijgedrag is niet aan crossover besteed. Daarvoor is de besturing de vaag en voelt de auto vooral te log en zwaar aan. En ook de aandrijflijn schiet tekort. Nochtans rijden we met de meest krachtige versie. Maar ondanks 170 pk bij 4.000 tpm, 380 Nm koppel bij 1.750 tpm en 9 verzetten voelt de Compass nooit zo snel aan als je zou vermoeden. (Over)gewicht lijkt de grote boosdoener en dat vertaalt zich ook naar ons gemiddeld testverbruik. Want ondanks een vrij lichte rechtervoet en heel wat snelwegkilometers kregen we de boordcomputer niet onder de 8,5 l/100 km. En dat is wel erg ver verwijderd van het opgegeven gemiddeld verbruik van 5.7 l/100 km of 148 g CO2/km.

Rijtest: JEEP Compass 2.0 MultiJet II 4X4 (2017)Rijtest: JEEP Compass 2.0 MultiJet II 4X4 (2017)

De full option spec van ons exemplaar met onder andere een groot panoramisch open dak zal niet geholpen hebben, maar de concurrentie doet het wat dat betreft gewoon beter. Ook al kunnen de meeste uiteraard niet wedijveren met de offroadcapaciteiten van de Compass. De vraag is alleen in hoeverre je ze nodig hebt natuurlijk…

Rijtest: JEEP Compass 2.0 MultiJet II 4X4 (2017)

Maar er is ook goed nieuws. Zowel qua geluids- als windisolatie scoort de Compass voortreffelijk en dankzij een uitgebreid arsenaal veiligheids- en ander snufjes is het aangenaam vertoeven aan boord van de Compass. Het meest recente Jeep-infotainmentsysteem met centraal 8,4-duim aanraakscherm is snel en responsief en bulkt van de features waaronder ook Apple CarPlay en Android Auto. Het interieur is dan weer erg ruim voor zowel de voorste als achterste passagiers. De hoeveelheid beschikbare kofferruimte is met 368 liter dan weer correct zonder echt onderscheidend te zijn.

Rijtest: JEEP Compass 2.0 MultiJet II 4X4 (2017)
Rijtest: JEEP Compass 2.0 MultiJet II 4X4 (2017)Rijtest: JEEP Compass 2.0 MultiJet II 4X4 (2017)

Prijzen voor de nieuwe Jeep Compass starten bij 24.900 euro voor de 140 pk sterke 1.4 MultiAir benzine met tweewielaandrijving. Onze 170 pk sterke MultiJet diesel met standaard vierwielaandrijving en automaat is er pas vanaf 41.200 euro maar komt wel meteen met het hoogte uitrustingsniveau Limited. Al wordt op dat moment de Trailhawk-versie een stuk interessanter.

Conclusie
De nieuwe Jeep Compass laat nog steeds een gemengde indruk na. Enerzijds heeft de kleine crossover alles in huis om het tot een populair model te schoppen, maar anderzijds laat de op één na kleinste Jeep ook behoorlijke steken vallen. Vooral het hoge gewicht en de weinig inspirerende prestaties geven de Jeep een handicap. Niet dat de Compass daarom een slechte auto is, maar gezien de stevige concurrentie van modellen zoals de Nissan Qashqai, Mazda CX-5Hyundai Tucson, Ford Kuga, Volkswagen Tiguan, Kia Sportage, Skoda Karoq, Seat Ateca en ga zo maar door, zal de Compass het niet gemakkelijk hebben.

Overzicht:
+ Fris en aantrekkelijk design
+ Comfort
+ Grote hoeveelheid (veiligheids)snufjes
+ Terreincapaciteiten
+ Kan tegen een stootje

– Prestaties
– Besturing/rijgedrag
– Gewicht
– Stevige concurrentie

Rijtest: JEEP Compass 2.0 MultiJet II 4X4 (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...