Rijtest: Fiat 500 S TwinAir SportDe Fiat 500S combineert de gekende Italiaanse charme met een sportiever voorkomen, de 105 pk sterke 0.9 TwinAir motor doet de rest!

Net zoals bij de dure supercars komt Fiat regelmatig naar buiten met een speciale reeks van de 500, de ene keer al wat indrukwekkender dan de andere. Begin dit jaar kregen we nog een kleine facelift met voornamelijk een interieurupdate en ook de 500 Cult zag toen voor het eerst het levenslicht, terwijl de iets stoerdere Fiat 500S nu eveneens beschikbaar is met de 0.9-liter TwinAir Turbo. Goed voor maar liefst 105 pk! In vergelijking met die eerdergenoemde supercars een peulenschil, voor deze kleine Italiaan van 900 kg is dat meer dan voldoende! De Fiat 500S is er voor diegene die meer willen dan de reguliere Cinquecento, maar de Abarth-stap net niet durven te zetten.

Rijtest: Fiat 500 S TwinAir Sport

Met enkele kleine visuele aanpassingen kreeg Fiat het voor elkaar om deze 500S een stuk mannelijker te laten uitschijnen. Zo krijg je onder meer stoere 15″ lichtmetalen velgen, rode remklauwen, een subtiele spoiler achteraan, brede zijschorten en een licht gewijzigde voor/achterbumper. Voor de omlijsting van de koplampen en kofferklep krijg je een satijnchromen afwerking, ongetwijfeld een van de trends voor het komende jaar. De Grigio Carrara grijstint is het basiskleur voor de 500S, maar voor een beperkte meerprijs (+ €400) mag je kiezen uit de grote kleurboek. Op zoek naar de behoorlijk aandachttrekkende blauwtint van onze testwagen, kies dan voor het zomers klinkende Azzurro Italia!

Rijtest: Fiat 500 S TwinAir SportRijtest: Fiat 500 S TwinAir Sport

Aan de binnenzijde gaat het Sportverhaal verder met een matgrijze dashboardplaat en een rode 500 inscriptie. Die kleur vinden we ook nog subtiel terug in diverse accenten (naden, versnellingspook, …) terwijl de zetels voorzien werden van een portie blauw. Met het verdonkerde dak krijg je een knus gevoel en met maximaal twee inzittenden is er geen enkele reden tot klagen. Als je nog meer volk meeneemt in je 500S zal er wel iemand ongelukkig worden, tenzij het kinderen zijn die nog wachten op hun groeispurt. Gelukkig heeft Fiat enkele betere alternatieven in het gamma om te voldoen aan je familiale noden. Het dikke stuurwiel voelt goed aan en kreeg handige functietoetsen, de zetels bieden voldoende steun en digitale 7″ dashboard werkt prima, in Sport modus krijg je net zoals bij de Abarth uitvoeringen zelfs een G-krachtenmeter! Inzake multimedia doet de concurrentie een stuk beter, gelukkig slikt de oude Italiaan zonder morren toch nog je USB stick. De koffer slikt 185 liter en dat is voldoende voor 2 beauty cases bakken bier, als je echt meer ruimte nodig hebt kan je de achterbank nog wegklappen in twee delen.

Rijtest: Fiat 500 S TwinAir SportRijtest: Fiat 500 S TwinAir Sport

Rijtest: Fiat 500 S TwinAir Sport

De gelauwerde 0.9-liter TwinAir Turbo is hier ook van de partij, in deze configuratie goed voor een manuele versnellingsbak met zes verzetten, 105 pk en 145 Newtonmeters! Daarmee zou je in staat moeten zijn om een topsnelheid van 188 km/u te klokken, terwijl je toch 10 seconden nodig hebt voor de befaamde stoplichtsprint. Met een CO2 uitstoot van 99 g/km draag je jouw steentje bij aan een gezondere omgeving, het opgegeven verbruik van 4,2 liter benzine halen lijkt ons dan weer een onmogelijke opgave gezien de sportieve innerlijkheid en verslavende TwinAir soundtrack van de 500S. Reken in de praktijk dus best op een goede 6 liter, met een volle brandstoftank (35 liter) haal je een autonomie van meer dan 500 kilometer. Naast deze topmotorisatie is de Fiat 500S ook verkrijgbaar met dezelfde TwinAir (85 pk), een 1.2-liter viercilinder (69 pk) en een 1.3-liter diesel (95 pk).

Rijtest: Fiat 500 S TwinAir SportRijtest: Fiat 500 S TwinAir Sport

Inzake rijdynamiek werden er jammer genoeg geen aanpassingen gedaan in vergelijk met de reguliere Vijfhonderd. Met het krachtige motorblok en grotere velgen stuurt de compacte Italiaan wel een beetje strakker maar voor sportieve aspiraties moet je toch voor de Abarth kiezen. De versnellingspook laat zich vlot bedienen, de tweecilinderbrom is best oké, de 500S ligt als een blok op de weg en stuurbewegingen worden braaf opgevolgd.

Rijtest-Fiat-500-S-Sport-TwinAir-9

De basisprijs van de Fiat 500 ligt op €12.370 voor en 1.2-liter POP met 69 pk maar voor een 500S moet je toch iets verder in de catalogus bladeren. Starten doe je namelijk bij €14.830 (1.2i – 69 pk) terwijl je €16.330 (0.9 TwinAir – 85 pk) en €17.030 (0.9 TwinAir – 105 pk) kwijt bent voor de leuke tweecilinders. De enige diesel in het 500 gezelschap kost je in Sport trim €17.830! Ook voor leuke velgen, een aantrekkelijke paintjob of interieurverfraaiingen moet je nog een klein beetje bijbetalen, onze testwagen was net geen €20.000 waard. Als je vervolgens nog geld over hebt kan je jezelf uitleven met de (oneindig) verregaande personalisatie (stickers, specifiek dak, kleurrijke accenten, …) waarvoor de Fiat 500 zo gekend staat.

Rijtest: Fiat 500 S TwinAir SportRijtest: Fiat 500 S TwinAir Sport

In de laatste jaren kregen steeds meer en meer A-segmenters een ware persoonlijkheid en steeg de concurrentie voor de Fiat 500, toch komen er maar weinig in de buurt van de charme van de Italiaan. Rationele kandidaten zijn nog steeds de Opel Adam (vanaf €12.075), Kia Rio 3d (vanaf €9.990), Hyundai i10 (vanaf €9.999), Renault Twingo (vanaf €9.650), Smart ForTwo (vanaf €9.922), Volkswagen Up! (vanaf €9.500) of Mitsubishi Space Star (vanaf €8.990), al is er geen enkel van die beschikbaar met een 100 pk+ motor. Ergens in 2015 volgt er normaliter wel een Adam S, hete Twingo RS of ForTwo Brabus maar die komen zo in het vaarwater van de Abarth modellen. Een behoorlijke unieke marktpositionering van Fiat dus!

Rijtest: Fiat 500 S TwinAir Sport

Conclusie

De Fiat 500S is een leuke toevoeging voor het alreeds brede Cinquecento aanbod, de S staat onder meer voor sexy, sportief, seductive, styling of gewoonweg stoer(der). Met diverse wijzigingen aan de buitenzijde straalt deze 500S iets mannelijks uit, maar ook binnenin heerst er een stoere sfeer. De looks van de Fiat 500 zullen nog een lange periode gesmaakt worden, maar het (anders piekfijn afgewerkt) interieur mag bij een volgende facelift wel eens een deugddoende make-over krijgen. De toevoeging van een extra krachtige TwinAir variant met 105 pk is verder eveneens een aangename nieuwkomer! Met zijn compacte eigenheid – lees: klein – en kleurrijke looks vertoeft deze Fiat 500S nog steeds in stedelijke omgevingen, al kan je er ook van genieten doorheen het glooiende landschap.

Overzicht:

+ Stoere looks
+ Compactheid / wendbaarheid
+ Leuke TwinAir soundtrack
+ Aangenaam weggedrag
+ Personalisatiemogelijkheden

– Interieur op leeftijd
– Stevig verbruik bij sportieve rijstijl

Rijtest: Fiat 500 S TwinAir Sport

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem