Rijtest Kia Rio
Kia timmert de laatste jaren flink aan de weg, het komt namelijk met frisse modellen die kwaliteit hoog in het vaandel dragen, zo ook de Kia Rio.

Er zijn aardverschuivingen in de autowereld waar we gewoon niet omheen kunnen. Waar Kia-rijders vroeger vaak op hoongelach werden onthaald, is daar de laatste jaren steeds minder reden toe. En daar is een goede verklaring voor, de Oosterse constructeur heeft namelijk zijn focus grondig verlegd. Net als partner Hyundai ligt die voortaan niet langer op het bouwen van goedkope budgetwagens. Neen, voortaan wil het merk meer bieden dan dat. Alle nieuwe modellen krijgen een aantrekkelijk design, maken gebruik van kwalitatieve materialen en beschikken over een gedegen rijgedrag. Daarmee wil het merk klaar zijn om zich naast Toyota of zelfs Volkswagen te heisen, en dat nog steeds tegen een aantrekkelijke prijs.

Rijtest Kia Rio 1.4 CVVT

In dat opzicht is de Kia Rio een uitstekend voorbeeld van hoe de Koreaanse autobouwer de toekomst ziet. Starten doen we bij het design, waar het merk niet één maar meteen tien banken vooruit gaat. Het merk liet dan ook niets aan het toeval over, het nam ex-Audi designer Peter Schreyer in dienst, vroeger verantwoordelijk voor ondermeer het design van de eerste generatie Audi TT. De nieuwe Rio is dan ook niet langer de uiterst neutrale wagen die hij vroeger was, hij pakt nu uit met een dynamisch design, staat laag tegen de grond en oogt zeker met een leuk koetswerkkleurtje uitermate fris. En een frisse look heb je ongetwijfeld nodig als je het in het felbevochten B-segment wil waarmaken.

Rijtest Kia Rio 1.4 CVVT

Minstens even belangrijk is echter het interieur, waar Europese constructeurs de lat reeds erg hoog hebben gelegd. Kia laat zich daar echter niet verrassen en gaat resoluut voor kwaliteit. Zo zijn de gebruikte materialen niet langer van een bedenkelijk niveau en oogt het geheel erg strak. Kijk maar naar het harmonieus ontworpen dashboard, de blitse bediening van de airco en de visualisaties van het navigatiesysteem, alles wijst erop dat we in een kwalitatief afgewerkte wagen zitten. Ook het stuur ligt goed in de hand, de tellerpartij is goed afleesbaar en het algemene ruimteaanbod is gezien de buitenafmetingen royaal. Daarnaast is het multimediasysteem uiterst compleet, zo kan je eenvoudig via Bluetooth muziek van je iPhone streamen. Al zijn er wel nog enkele puntjes waaraan het merk zich een beetje laat vangen, zo zitten de stoelen te hard, kan je het actueel verbruik enkel op een glijdende schaal aflezen en kan je met je knieën tegen de knop van de voorste ontwasemer stoten. Kleine puntjes die het geheel echter niet teniet doen, de nieuwe Rio is namelijk een fijne wagen om in te vertoeven. In de koffer kan trouwens standaard 288 liter bagage mee, enkel de hoge tildrempel lijkt hier een praktisch minpunt.

Rijtest Kia Rio

Onder de motorkap is plaats voor vier motoren, mooi verdeeld over diesel en benzine. Wij reden de krachtigste benzineversie uit het gamma, een 1.4 CVVT met 109 pk en 137 Nm koppel. Een blokje dat zijn werk erg goed doet en waarmee je vlot door het verkeer komt, al kon de viercilinder ons vooral in de stad overtuigen. Door het beperkte koppel moet je wel vaak tussen de vijf verzetten schakelen, een geluk dat de handbak vlot kan worden bediend. Voor de 1.2 CVVT zouden we niet meteen kiezen, met zijn 85 pk en amper 121 Nm koppel lijkt die ons iets te bemeten voor de Rio. Langs dieselzijde kan je instappen met een 1.1 CRDi, een driecilinder met maar 75 pk maar met een koppel van 170 Nm dat al bij 1.500 toeren wordt bereikt. Deze zuinige driecilinder lijkt dus een mooie combinatie op te leveren met de Rio, zeker omdat zijn CO2-uitstoot van 85 gram/km hem zowaar de milieuvriendelijkste motor in zijn klasse maakt. Het verbruik bedraagt 3,2 l/100 km, wie zweert bij viercilinders kiest voor de 1.4 CRDi met 90 pk.

Rijtest Kia Rio 1.4 CVVT

Met het design, de interieurafwerking en het motoraanbod zit het dus wel goed, maar kan Kia die lijn ook doortrekken naar het rijgedrag? Ja en neen, het hang allemaal een beetje af van wat je van de Rio verwacht. Zo voelt de sturing te licht aan en mist het precisie, je uitleven op bochtige wegen zit er dus niet direct in. Maar is de Kia Rio daar wel voor ontwikkeld? Beslist niet, in de stad komt de wagen namelijk helemaal tot zijn recht. De lichte sturing is daar een immens voordeel, de Rio is zeer wendbaar en ook de aandrijving lijkt helemaal op stadsverkeer afgestemd te zijn. Over de ophanging hadden we echter wel onze bedenkingen, naar ons gevoel is de Rio iets te strak geveerd, waardoor hij het homogene gevoel niet helemaal kan doortrekken. Voor ons had de ophanging dus nog iets comfortabeler mogen zijn, dan zou de Rio ongetwijfeld nog meer kunnen overtuigen in de stad.

Rijtest Kia Rio 1.4 CVVT

Over naar de prijzen dan maar, want dat is ongetwijfeld een doorslaggevende factor in het B-segment. De Kia Rio is er vanaf 13.690 euro in de Lounge uitvoering, en dan krijg je de 1.2 benzine mee met 85 pk. De door ons geteste 1.4 start bij 14.690 euro, terwijl je vanaf 15.690 euro met de 1.1 CRDi op stap kan. Kia zorgt voor vier uitrustingsniveaus, respectievelijk Lounge, Acces, Fusion en Sense, die telkens qua uitrusting iets hoger mikken. Afhankelijk van de gekozen uitvoering biedt het merk ook interessante packs aan, zo is er bij de basisuitvoering een Climate Pack ter waarde van 1.100 euro beschikbaar, dat een manuele airco en elektrische ruiten als opties toevoegt. Ga je voor hogere uitvoeringen en dus meer standaarduitrusting, dan krijg je andere pakketten aangeboden. Zo is er op de Fusion uitvoering een navigatiepack beschikbaar voor 1.200 euro, een koopje gezien de kwaliteit van het systeem en de integratie van Bluetooth en een achteruitrijcamera voor die prijs.

Rijtest Kia Rio 1.4 CVVT

Conclusie

De nieuwe Kia Rio is een grote stap voorwaarts voor het merk, terwijl niemand zich zijn voorganger nog kan herinneren zal deze generatie ongetwijfeld niet anoniem door het leven gaan. Het design ging er vooreerst met rasse schreden op vooruit, daar zit de betrokkenheid van topdesigner Peter Schreyer ongetwijfeld voor iets tussen. Daarnaast is ook de interieurafwerking van een hoger niveau, waardoor het sowieso fijn is om in de Rio te vertoeven. Motorisch is de Rio ook bij de les, met een uitgebreide keuze aan zuinige motoren. Het rijgedrag zelf legt de focus op comfortabel stadsverkeer, al had de ophanging nog iets meer comfort mogen bieden en mag de sturing voor ons een tikkeltje scherper. Minpunten zijn verder de hoge tildrempel en de relatief  harde zetels. Maar laat dat verder de pret niet bederven, de Kia Rio is er al vanaf 13.690 euro, een prijs waarmee hij zich gezien zijn aanbod sterk in de markt zet.

Rijtest Kia Rio 1.4 CVVT

Overzicht

+ Afwerking interieur
+ Ideaal voor de stad
+ Navigatiesysteem
+ Eigentijds design

– Harde stoelen
– Lichte sturing
– Laaddrempel koffer

Rijtest Kia Rio 1.4 CVVT

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir