Kort Getest: Fiat 500X CrossoverNa zeven productieve Cinquecento jaren komt de Fiat 500X als pièce de résistance naar buiten, wij trokken richting het zonnige Turijn om deze funky crossover even aan de tand te voelen!

Wat in 2007 begon als de langverwachte revival van een uitgesproken Italiaans icoon kent anno 2014 zijn weergave niet. Naast de reguliere 500 en cabriomodellen, sportievere Abarth afgeleiden en een resem familiewagens onder de 500L (Trekking/Living) noemer komt daar begin 2015 een volwaardige crossover bij, maar laten we de (ontelbaar) vele specials editions ook niet vergeten. De 500X is samen met de (technisch gerelateerde) Jeep Renegade het eerste tastbare product van de nieuwe Fiat-Crysler Automobiles (FCA) alliantie en dankzij verregaande inspanningen en laterale kruisbestuivingen aan beide kanten hebben we vandaag deze twee hoogtechnologische en terreinwaardige bolides. De op-en-top Italiaanse 500X zal zijn weg vinden naar 2118 Fiat dealers in maar liefst 100 landen, voor de bouw ervan werd de productiefaciliteit van Melfi (Italië) grondig gemoderniseerd!

Kort Getest: Fiat 500X Crossover

Net zoals zijn vele familiegenoten ontsprong het ontwerp van de 500X in het eigen Centro Stile designcentrum uit Milaan. We herkennen zowel in zijn contouren, grille of achterzijde diverse verwijzingen naar de legendarische Fiat 500 uit ’57 en de Nuova 500 uit ’07, al vertoont de 500X een eigen persoonlijkheid vanaf de eerste kennismaking. Met de hogere bodemvrijheid, grote(re) aanloop- en afrijhoeken en de bredere wielkasten moet het duidelijk zijn dat deze Fiat het avontuur niet schuwt. Natuurlijk zal hij voornamelijk in de stad vertoeven en daarom kreeg hij diverse stijlaccenten in het chroom en een resem 500 logo’s mee. Met een twaalftal koetswerkkleuren en acht velgendesigns (16″, 17″ of 18″) maakt Fiat zijn koning-van-de-personalisatie-titel weer direct waar.

Kort Getest: Fiat 500X CrossoverKort Getest: Fiat 500X Crossover

Het interieur voelt zeer vertrouwelijk aan voor wie recentelijk in aanraking kwam met een van de vele Fiat 500 familieleden. Met ergonomische en kleurrijke (plastieken)panelen, stof, aluminium, leder, chroom en heel wat handige opbergvakken is het binnenin de 500X een aangename plaats om te vertoeven, terwijl er zoals steeds natuurlijk veel afhankelijk is van het gekozen uitrustingsniveau. Dankzij een goede isolatie worden vervelende rijgeluiden ook prima weggefilterd. De goedzittende zetels werden iets lager geplaatst dan bij de concurrentie het geval is om een betere visibiliteit te garanderen, qua zitcomfort zullen personen tot 1m85 zeker niets te klagen hebben. Achteraan is er voldoende plaats voor jouw kroost, maar om vijf volwassen comfortabel van A naar B te verplaatsen moet je het nog steeds in een segment hoger zoeken. De koffer bezit een gezond laadvermogen van 350 liter, met de achterbank plat wordt dat zelfs exact 1.000 liter!

Kort Getest: Fiat 500X Crossover

Kort Getest: Fiat 500X CrossoverKort Getest: Fiat 500X Crossover

Sinds de beperkte facelift voor de Alfa Romeo Giulietta en MiTo zagen we het vernieuwde UConnect multimedia- en navigatiesysteem zich mooi verspreiden doorheen de FCA modellen en de 500X krijgt het natuurlijk ook mee, hier in een 5″ en 6,5″ uitvoering. Naast multimediatoepassingen (twee USB poorten, digitale radio/CD, Bluetooth, …) en een duidelijk navigatiesysteem kan je met UConnect LIVE diensten gerust nog heel wat verder gaan. Via een gedeelde internettoegang van je smartphone kan je de sociale media (Twitter, Facebook, …) raadplegen, muziek streamen van Deezer of TuneIn of gewoon het nieuws/weer/verkeersinformatie bekijken op het aanraakkleurenscherm. Voor de audiofielen zijn er 2 mogelijkheden: 4 speakers (120W) of 6 speakers (180W). Stel je extreem hoge eisen of wil je de 500X gebruiken als fuifzaal, dan kan je opteren voor de Beats By Dr. Dre audiosetup. Goed voor een stevige 560W dankzij een hoopje speakers, versterkers, subwoofers en tweeters!

Kort Getest: Fiat 500X Crossover

Om de vele klanten elk van een passende motorisatie te voorzien heb je de keuze uit vijf verschillende motoren, drie transmissies en drie aandrijvingen. Voor de Belgische markt werden de bekende 1.4-liter MultiAir Turbo (136 pk / 230 Nm) en 1.6-liter E-torQ (110 pk / 165 Nm) voorzien op vlak van benzinemotoren, later volgt er nog een 170 pk sterke topversie van die eerstgenoemde. Dieselliefhebbers mogen kiezen tussen de 1.6-liter MultiJet (115 pk / 320 Nm) en de 2.0-liter MultiJet (136 pk / 350 Nm), een 1.3-liter MultiJet (95 pk / 180 Nm) komt dit gezelschap in de nabije toekomst vergezellen. Voor de transmissie zijn er handbakken met 5 en 6 verzetten, maar comfortliefhebbers vinden ongetwijfeld hun ding bij de zestraps (TCT) of de negentraps (!!) automaat. Voorwielaandrijving lijkt op papier meer dan voldoende voor deze 500X, al gaan de grotere avonturiers voor de volwaardige vierwielaandrijving. Wil je een beetje van beide walletjes, ga dan voor het Traction+ systeem dat voorwielaandrijving combineert met intelligent systeem dat het vermogen indien nodig kan verdelen.

Kort Getest: Fiat 500X Crossover

Kort Getest: Fiat 500X CrossoverKort Getest: Fiat 500X Crossover

Met de Mood Selector kan je de ingesteldheid van de auto (gasrespons, stuurgevoel, ophanging, …) naar hartenlust aanpassen. Standaard voldoet AUTO ongetwijfeld, maar wanneer je wat meer plezier wil beleven achter het (vrij dikke) stuurwiel kan SPORT waarschijnlijk meer soelaas brengen. In moeilijke weersomstandigheden ga je best voor ALL WEATHER, de 4×4 modellen doen het dan weer met een specifieke Traction+ setup. Tijdens een korte rit met de Fiat 500X konden we het rijgedrag wel appreciëren, de focus lag duidelijk op het comfort maar wanneer de bochten elkaar wat sneller opvolgen laat de X geen steken vallen. Volgens een enthousiaste ingenieur zou het onderstel heel wat meer aankunnen, een Abarth 500X zou dus geen onlogische stap zijn naar de toekomst toe. Inzake veiligheid heb je ook niets te klagen, Fiat voorziet standaard dan ook zes airbags, dagrijlichten, bandenspanningcontrolesysteem en elektronische stabiliteitscontrole. Optioneel kan je nog vrij ver gaan met oa Brake Control, Lane Assist, Blind Spot Assist, Adaptive Cruise Control, ParkView en Hill Start Assist.

Kort Getest: Fiat 500X Crossover

De Fiat 500X zal zijn Belgische première beleven op het Autosalon van Brussel en komt in twee uitvoeringen. Naast de meer stedelijke 500X Urban heb je ook nog een avontuurlijke 500X Cross variant, in analogie met familiegenoten Panda Cross en Freemont Cross. Voor de eerste versie heb je de keuze uit 3 uitrustingsniveau’s (Pop, Pop Star en Lounge), voor de stoere 500X moet je kiezen uit Cross of Cross Plus. Daarnaast zijn er nog zes beschikbare Packs (2x inzake technologie, 2x inzake comfort en 2x inzake veiligheid). De belangstelling voor deze Italiaanse crossover is zodanig groot dat er 2.000 Openings Edition’s – met een interessante basisuitrusting – gingen komen waarvan er 52 voorzien waren – inderdaad, verleden tijd.. – voor de BeLux markt. Momenteel is Fiat België nog stevig aan het rekenen en vergelijken en kunnen ze de volledige prijslijst nog niet geven, de vanafprijs (€16.500 – 1.6 E-TorQ 110 pk Pop) konden ze wel al meedelen.

Kort Getest: Fiat 500X Crossover

Het segment van de kleinere terreinwagens en crossovers werd de laatste jaren zodanig uitgebreid dat je ze ondertussen al terug kan opdelen in grote, middelmatige en compactere modellen. De Fiat 500X situeert zich tussenin deze twee laatste, de logische concurrentie is dan de Nissan Juke (vanaf €15.995), Renault Captur (vanaf €15.700) en Peugeot 2008 (vanaf €14.365). Het ontwikkelingsteam nam de Skoda Yeti (vanaf €18.200) ook goed onder de loep tijdens het marktonderzoek, gezien het grote lifestyle en designgehalte vinden we de Citroen DS4 (vanaf €20.750) ook geen onlogische concurrent. De interne concurrentie is uiteraard afkomstig van de Jeep Renegade, al heeft die een vrij select doelpubliek. Daarnaast kan je het Traction+ systeem ook verkrijgen op de meer praktische en goedkopere 500 L Trekking.

Conclusie

De Fiat 500X is de spreekwoordelijke kers op deze Cinquecento generatie en doet dat vol overtuiging, met behulp van doorgedreven personalisatie – niet toevallig het paradepaardje van de 500 – keer je sowieso enthousiast terug van de dealer. Dankzij de synergieën binnen de FCA groep kan deze stadsridder ook uitpakken met een volwaardige vierwielaandrijving, al is het maar de vraag wie er daar nood aan heeft in onze stedelijke omgeving. Het interieur is prima afgewerkt, de koffer slikt een aanvaardbare hoeveelheid bagage en heel wat innovatieve veiligheiddssystemen en gadgets zijn aanwezig, Fiat deed duidelijk haar huiswerk. Natuurlijk zijn er ook minpunten aan de 500X, maar die kwamen niet direct naar boven tijdens deze eerste kennismaking. De oncomfortabele zitervaring zal eerder aan onze grote lichaamsbouw liggen dan aan de kwaliteiten van de Fiat. De verwachtingen voor een volwaardige testmogelijkheid liggen alvast torenhoog!

Overzicht:
+ Karaktervolle uitstraling
+ Vijfdeurs
+ Kwaliteitsgevoel
+ Prima krachtbron (1.6 MultiJet) en soepele versnellingsbak
+ Personalisatiemogelijkheden
+ UConnect mogelijkheden

– Harde hoofdsteunen
– Reactietijd negentrapsautomaat (overkill?)
– Interne concurrentie (Jeep Renegade & 500L Trekking?)

Kort Getest: Fiat 500X Crossover

Tekst: Benjamin Van Maldergem