Fiat TwinAir Drive 2012
Fiat zet flink in op zijn nieuwe TwinAir motor, maar is het blokje echt wel zo zuinig als het merk wil laten geloven? Wij deden te test in een rit van Brussel naar Parijs.

Fiat’s kleine tweecilinder TwinAir motor is aan een flinke opmars bezig, het vindt zo naderhand zijn weg naar alle A- en B-segment modellen van de merkengroep. Niet alleen de Fiat 500 wordt met deze 0,9-liter grote tweecilinder uitgerust, binnen Fiat kan je ook de Panda, Punto en 500L met deze uiterst compacte benzinemotor bestellen. Daarnaast krijgen ook de andere merken binnen de Fiat Group de mogelijkheid om voor de TwinAir motor te kiezen, zo kan je voortaan zowel de Alfa Romeo MiTo als de Lancia Ypsilon met twee cilinders onder de motorkap bestellen. Fiat zet dus duidelijk in op downsizing, en brengt zijn uiterst zuinige benzinemotor maar al te graag onder de aandacht. Daarom besloot het merk om een TwinAir Drive te organiseren tussen Brussel en Parijs. Doel? Zo zuinig mogelijk de Champs-Elysées bereiken, een uitdaging die we met veel plezier aangingen.

Special Fiat Punto TwinAir Drive

Maar wie ons kent weet dat we niet onvoorbereid aan de start zouden verschijnen, al vanaf het moment dat de organisatie ons de protagonisten van dienst bekend maakte kon het nodige lobbywerk beginnen. De rit zou namelijk niet geschieden met drie exact gelijke wagens, maar met een Alfa Romeo MiTo, Fiat Panda en Fiat Punto. Tijd dus voor wat rekenwerk, de MiTo is door zijn luxe aan boord merkbaar zwaarder (1.105 kg) dan de Punto (1.050 kg) en de Panda (975 kg), dat de MiTo daarnaast eerder sportief dan zuinig gereden dient te worden hielp de beslissing om het model links te laten liggen. Rest ons de Punto en de Panda, zou het grote gewichtsverschil vervallen door de minder aerodynamische koets van de Panda? Wij waagden het erop en kozen voor de meer aerodynamische Punto, benieuwd of we het ons zouden beklagen.

Special Fiat Punto TwinAir Drive

Special Fiat Punto TwinAir DriveSpecial Fiat Punto TwinAir Drive

Na het lobbywerk, tijd voor wat onderzoek. Want eco rijden is de laatste jaren meer en meer een begrip geworden, dus kan je op het internet ook erg veel tips vinden om een ecorun tot een goed einde te brengen. Wij kwamen terecht op de website van ecomodder.com, waar 109 tips te vinden zijn voor de hypermilers onder ons. De één al wat ridiculer dan de andere, maar goed, wie met de hoofdprijs langs de Arc de Triomphe wil rijden moet er wat voor over hebben.

Special Fiat Punto TwinAir Drive

Het is donderdagochtend 11 oktober wanneer we om 10u30 ontvangen worden aan het centraal station in Brussel. De heenrit hebben we reeds gebruikt om onze zware voet lam te duwen, waardoor we hopen dat die zich de komende uren gedeisd zal houden. Sleutels in het contact van de Punto en Go? Neen, eerst even goed nadenken alvorens we de TwinAir-motor zijn eerste druppels brandstof laten drinken. Airco uit, radio uit, Eco-knop aan, GPS navigatie via iPhone aan, en dan pas kunnen we vertrekken. De eerste etappe is namelijk de moeilijkste: uit Brussel geraken. We hanteren het gaspedaal met fluwelen voet en proberen vooral goed te anticiperen op het naderende verkeer, enkel zo voorkom je nodeloos brandstofverbruik. Stadsverkeer is echter sowieso het moeilijkste voor een ecorijder, aangezien er veel onvoorspelbare factoren meespelen. Wij haalden met 6,3 liter/100 km de Brusselse buitenring, nu kan het echte werk beginnen.

Special Fiat Punto TwinAir Drive

Special Fiat Punto TwinAir DriveSpecial Fiat Punto TwinAir Drive

Want waar we in Brussel de concurrentie niet wilden afschrikken met onze minutieuze voorbereiding, hadden we bij het eerste tankstation vrij spel. Tijd om de Punto te optimaliseren voor deze rit. Bandendruk verhogen, de grille en alle spleten afplakken met plakband en de antenne achteraan verwijderen. Het is maar een greep van de kleine aanpassingen die het verbruik in onze ogen zou kunnen terugdringen. Aan het tankstation je auto verplaatsen doe je trouwens niet door de motor te starten. Nee, korte afstanden doe je al duwend, elke druppel telt. Met onze Punto klaar voor de strijd trekken we terug de snelweg op. Snelheid? 90 km/u, met de mogelijkheid om de wagen vrij te laten lopen wanneer het bergaf gaat en eventueel iets te vertragen bergopwaarts, al zal je zo wel vaak een vrachtwagen in je achteruitkijkspiegel zien naderen. Voor een beter milieu hebben we het zeker over.

Special Fiat Punto TwinAir DriveSpecial Fiat Punto TwinAir Drive

Special Fiat Punto TwinAir DriveSpecial Fiat Punto TwinAir Drive

Op de snelweg draait de TwinAir motor mooi rond, 85 pk en 195 Nm koppel volstaan om deze Punto in alle omstandigheden vlot genoeg te houden. Een sprint van 0 naar 100 km/u duurt zo 12,7 seconden, terwijl de topsnelheid op 172 km/u neerkomt. Theoretisch zou een verbruik van 4,2 liter/100 km moeten volstaan, benieuwd of we daar in de buurt van komen. Na een bestuurderswissel gaan we na of een cliché onder de ecorijders wel klopt. Zouden we een positief effect opmerken wanneer we aan een constante snelheid heel dicht achter een vrachtwagen rijden? Het verhaal wil namelijk dat je zo flink uit de wind wordt gezet, en je zo een aanzienlijk lager verbruik behaalt. Het verhaal blijkt echter niet te kloppen of toch haast onuitvoerbaar te zijn. Eerst en vooral is het onveilig om op zo’n korte afstand van je voorligger te rijden, daarnaast heb je achter een vrachtwagen geen enkel zicht op het verkeer. Ook de verbruiksdaling die we hadden verwacht bleef uit, vermoedelijk moet je op amper 10 centimeter afstand rijden om echt effect te hebben. Het heuvelachtige landschap is daarnaast niet ideaal voor wie de op cruise control ingestelde vrachtwagens aan 90 km/u volgt. Een vrachtwagen rijdt namelijk steeds 90 km/u, zowel bergop (wanneer de motor extra werk doet) en bergaf (wanneer de motor wordt afgeremd). In de praktijk is het evenwel interessanter om iets trager bergop en iets sneller bergaf te rijden, waardoor je gemiddeld een lager verbruik bekomt.

Special Fiat Punto TwinAir Drive

Special Fiat Punto TwinAir DriveSpecial Fiat Punto TwinAir Drive

Nu we van dat cliché af zijn is het tijd voor de grote finale, de Punto heeft ons in alle comfort tot aan de Parijse Périphérique gebracht en moet nu enkel nog zijn laatste missie volbrengen: Parijs doorkruisen tot aan de Champs-Elysées. Met een gemiddeld verbruik van 4,4 liter/100 km op de teller duiken we de stad in, met het nodige angstzweet en de focus op de verbruikswijzer duwen we onszelf door het drukke Parijse verkeer. Vlot maar zonder excessen, zo moet je door de Franse hoofdstad rijden om zuinig te blijven. Gebruik makend van de mogelijkheden om zo weinig mogelijk te moeten stoppen, en als je toch moet stoppen het Start/Stop-systeem zo snel mogelijk laten ingrijpen. De laatste meters zijn razend spannend, maar het gemiddeld verbruik stijgt niet meer: 4,4 liter/100 km is het eindverdict. Genoeg om de overwinning binnen te halen? De MiTo staat reeds geparkeerd wanneer we aankomen, maar van de kleine Alfa hadden we niet meteen schrik. Gemiddeld 4,9 liter/100 km had de luxueuze Milanees nodig, gewicht blijkt dus een immense impact te hebben. Benieuwd wat de lichtere Panda zou doen. Bij aankomst van de Panda draait alles jammer genoeg uit op een anticlimax, een ex aequo met 4,4 liter/100 km en dus geen klinkende overwinning voor Team Punto.

Special Fiat Punto TwinAir Drive

Special Fiat Punto TwinAir DriveSpecial Fiat Punto TwinAir Drive

We onthouden evenwel dat gewicht naast het rijgedrag van de bestuurder een belangrijk factor speelt. De Fiat Panda zou tot voor de Parijse binnenstad met 4,2 liter/100 km op de teller gestaan hebben, dus het aerodynamisch deficit lijkt veel kleiner dan het voordeel dat het gewichtsverschil van 75 kg brengt. Daarnaast is het toch de kleine TwinAir motor die lof verdient, het blokje is in staat om erg zuinige prestaties te leveren, al moet je wel je rijstijl aanpassen om dat te bekomen. Dat achter een vrachtwagen aanhangen geen goed idee is hebben we meteen ook aangetoond, of onze aerodynamische aanpassingen iets uit hebben gehaald kunnen we echter niet bewijzen. Maar algemeen wordt aangenomen dat een radio weinig verbruikt, terwijl een airco enkel bij extreem lage of hoge temperaturen een flinke slok brandstof lust. Comfort opofferen voor een minimale fractie lager verbruik, we zouden het niet meteen opnieuw doen.

Special Fiat Punto TwinAir Drive

Tekst: Pieter-Jan Scheir
Foto’s: Pieter-Jan Scheir & Pieter Ameye