Rijtest: Abarth 595 CompetizioneEen luidruchtige Fiat 500 of toch meer een Ferrari-voor-dummies? Beiden nog niet zo’n slechte omschrijving voor de Abarth 595 Competizione!

De liefhebber(s) van vlotte Italiaanse bolides hebben heel wat keuze als er voldoende financiële ademruimte is, denk maar aan de parels van Maserati of Ferrari. Jammer genoeg blijft het voor de meerderheid slechts bij een droom, maar ook Abarth voorziet zeer attractief gerief aan de andere kant van het vermogensspectrum. Na het stille vertrek van de snelste Punto Evo blijft het huidige Abarth gamma gebaseerd op de Fiat 500 en de 500C. Gelukkig kan je ook nog kiezen uit heel wat verschillende uitvoeringen. Onze diepe verlangens naar een Abarth Panda zullen waarschijnlijk nooit ingewilligd worden, omtrent een 500X met Schorpioenlogo zou er anderzijds wel stevig nagedacht worden.

Rijtest: Abarth 595 Competizione

De Abarth 500 is momenteel beschikbaar als 500 en 500C als Elaborabile (instapper), Turismo (looks) en Competizione (sportief), wij trokken erop uit met deze laatste. Standaard straalt de Cinquecento een behoorlijke portie schattigheid uit, onze Nero Scorpione zwarte 595 Competizione maakte duidelijk dat er peper zat in deze Italiaan. Met een sportieve striping, getinte ruiten, rode remklauwen verstopt achter knappe 17″ velgen, diverse schorpioen badges en maar liefst vier uitlaten achteraan lijkt het op het eerste zicht eerder show dan go, maar gelukkig brult de Record Monza uitlaat zodanig indrukwekkend dat die twijfel snel wegebt. De Fiat 500 is dé business case omtrent doorgedreven personalisatie, Abarth gaat dus ook vrij ver met stickers, accenten, velgen en (duotone) koetswerkkleuren.

Rijtest: Abarth 595 CompetizioneRijtest: Abarth 595 Competizione

Met de overduidelijke compactheid (3,7m op 1,6m op 1,4m) van de Abarth 595 zal het je niet verwonderen dat het interieur niet al te ruim is. Met twee inzittenden gaat alles prima, maar zodra je beroep doet op de achterbank inzake personenvervoer zal het wat krapper worden. Bij de 595 Competizione heb je recht op de hardcore Sabelt kuipzetels, enkel jammer dat ze vrij hoog gepositioneerd werden en niet kunnen zakken. Het digitale TFT-display dat we al zagen bij de 500 Cult maakt hier ook zijn intrede, om de speelsheid van deze Schorpioen goed te kunnen definiëren werd er bovendien een turbodruk- en G-kracht meter voorzien. Daarnaast is het interieur na een lange staat van dienst toch al vrij gedateerd, een multimedia- of navigatiesysteem is trouwens nergens te bespeuren. De koffer is met 185 liter voorzien op een beperkte hoeveelheid bagage, met de achterbank plat loopt dat op tot 610 liter. Hierdoor kan je met je 595 richting de Ikea of zelfs een fiets transporteren, al lijkt een Fiat Freemont daar misschien wel interessanter voor.

Rijtest: Abarth 595 Competizione

Rijtest: Abarth 595 CompetizioneRijtest: Abarth 595 Competizione

Naast de grande portie Italiaanse flair maakt voornamelijk de gekietelde viercilinder de typische Abarth magie waar. De 1.4-liter TurboJet levert 160 pk en 230 Nm aan de voorwielen waarmee je in 7,4 seconden aan 100 km/u kan geraken op een bijzonder sensationele manier. De topsnelheid ligt op 210 km/u, de CO2 uitstoot bedraagt 151 g/km en theoretisch zou je voldoende hebben aan 6,5 liter benzine. Indien je je enthousiasme de volle loop laat gaan kan je dat zonder enig problem ruimschoots overtreffen, met een brandstoftank van 35 liter reken je best op een autonomie van 400 kilometer.

Rijtest: Abarth 595 Competizione

Met de handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen stijgt de betrokkenheid in het Competizione verhaal nog meer, op zowel een soepele als efficiënte manier kan je perfect met deze Abarth tot 5.000 tr/min gaan. Met de brullende uitlaten en de sportieve Koni ophanging maak je van elke rit een plezier, al zal je toch de stad moeten ontvluchten als je op zoek bent naar verregaand rijplezier. Op die bochtige wegen bewijst het TTC (Traction Torque Control, elektronisch sperdifferentieel) systeem ook zijn nut, gelukkig bezitten de grijpgrage Brembo’s ook een stevige prestatiedrang. Het stuurgevoel is behoorlijk scherp en haalt de beste uit de racepiloot-voor-dummies, al durft de wispelturige achterkant die aspiraties wel eens fnuiken. Inzake veiligheid reken je voornamelijk op het ESP systeem en een hoop airbags.

Rijtest: Abarth 595 CompetizioneRijtest: Abarth 595 Competizione

De prijsfiche van de Abarth Cinquecento bij €18.425 voor de 595 Elaborabile, de 595 Turismo kost je minstens €22.540, terwijl je 23.540 dierbare euro’s moet afgeven in ruil voor de 595 Competizione. Gezien de hogere positionering krijg je een correcte basisuitvoering, ook de beperkte opties zijn scherp geprijsd. De MTA automaat – die we jullie niet aanraden – kost nog eens €1.400 extra, terwijl je ook de keuze hebt uit een glazen panoramadak (+ €400) of elektrisch schuifdak (+ €1.000).

Rijtest: Abarth 595 Competizione

Onze testwagen was net geen €25.000 waard, wat rationeel vrij veel is voor zo’n stoere Fiat 500. Eens je echter wat kilometers achter het stuur hebt doorgebracht, begin je het wel in een correct daglicht te stellen. De concurrentie (MINI Cooper S, Suzuki Swift Sport, Renault Twingo RS, …) is vele malen scherper en technisch perfecter maar kunnen in de verste verten niet tippen aan de stevige brok passie die deze 595 Competizione bezit. De grootste concurrentie vind je bovendien gewoon binnenshuis met de Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde (vanaf €24.400) en de Fiat 500 Sport TwinAir (vanaf €17.030). Zie je het nog wat extremer en wil je binnen de Abarth familie blijven, ga dan voor de 695 Biposto!

Rijtest: Abarth 595 Competizione

Conclusie

De Abarth 595 Competizione is een Italiaans synoniem voor plezier, dat konden we na zeshonderdtal testkilometers – en een hoop benzine – wel stellen. Zelfs de grootste critici moesten hun eerste oordeel (saai, vrouwelijk, slap) bijstellen na een meer intieme kennismaking, de brullende Monza uitlaten verdienen daarvoor ook heel wat krediet. Van de harde/hoge zetels waren we dan weer iets minder fan. In een periode van zeer potente testwagens op de planning sprong deze Abarth er met kop en schouders boven uit met zijn uitgesproken rijdynamiek en belevenis op snelheden die je rijbewijs niet constant in gevaar brengen.

Overzicht:

+ Bereikbaar (rij)plezier
+ Sensationele belevenis
+ Sportieve Italiaanse looks
+ Prachtige soundtrack (Record Monza uitlaatsysteem)

– Praktische missers (hoge/harde zetels, grote draaicirkel, kleine achterbank)
– Gedateerde interieur(technologie)

Rijtest: Abarth 595 Competizione

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Ruben & Sam Janssens