Abarth 595 Turismo header
Proeven van een Abarth tijdens de zoveelste Belgische winterprik: crazy in the coconut or just great fun?

Wie had ooit gedacht dat koning winter eind maart nog in het land zou zijn? Tot ieders groot ongenoegen kwamen Frank en Sabine met het slechte nieuws dat er tijdens onze testperiode witte vlokken zouden vallen. Gelukkig bestaat er nog zoiets als thermisch ondergoed, want voor geen geld van de wereld zou ik dat Italiaanse brokje passie gewoon op m’n de oprit laten staan. Er was dus maar één optie: dak omlaag, polis nakijken en met de nodige cojones de baan op gaan. Het resultaat bleek ongelofelijk veel fun, niettegenstaande we menig sneeuwstorm en spekgladde asfaltstroken moesten trotseren met onze Italiaanse rossa.

Abarth 595 Turismo still 1

abarth 595 turismo detail 1abarth turismo detail 2

Bolide van dienst was één van de twee 595-Abarths, niet de Competizione, maar een knalrode Turismo. Eigenlijk gewoon een Abarth 500 met wat extra peper onder de kap en wat zomerse tinten óp de kap, waardoor de Italianen een klein vleugje Zuiden naar koudere oorden brengen. Onze 595 Turismo bewees zich exterieur speciaal dankzij de rood-grijze tweekleur, unieke 17-duimers, cabrio-dak -platform op 500C- en uiteraard ook een ander naamkaartje. Waar het normale Fiat 500’tje zich al origineel en schattig bewijst in everyday traffic, springt de Turismo des te meer op de voorgrond dankzij verblindende kleuren, gapende achterkieuwen en Xenon-koplampen.

Binnenin wordt eveneens een rode kaart getrokken. Het bloedrode dashboard springt meteen in het oog en doet denken aan de Citroën DS3 Racing, al zal die laatste wel wat beter in elkaar zitten. De weinige knopjes werden op vrij onlogische plaatsen gezet en ook het TTC bleek elke keer opnieuw uit te springen. Ergonomie is hier een beetje zoek, want naast de kuipstoelen die niet optimaal zetelen, bleek ook het stuur iets te dik. De ‘Sport’-knop verhoogt gasrespons en uitlaatgeweld, terwijl meteen ook alle paarden worden losgelaten, die op hun beurt de verslavende turbometer gevoelig de hoogte injagen. Onze versie kreeg ook nog de heerlijk schakelende manuele pook mee, inclusief aluminium pedalen.

abarth 595 turismo intérieur

abarth 595 interieur 3abarth interior 2

Flitsende kleuren vragen om knallende prestaties en daar levert de Turismo af. Je krijgt een 1.4-liter Turbojet met 16 kleppen voor de voeten, die 160 pk’s spuwt bij 5.750 toeren en 230 Nm koppel duwt in sportmodus bij 3.000 toeren. Het spurtje naar honderd komt neer op een bescheiden 7,6 seconden en enkele verzetten later bereik je ook de 209 km/u. Het blokje is heel erg vinnig, maar kan zelfs in sportmodus het turbogaatje net niet verbergen. Al die kracht gaat door de manuele vijfbak rechtstreeks naar de voorbanden, wat vooral op natter wegdek zorgt voor handenvol torque steer.

Hoewel deze cijfers niet overdonderend zijn in tijden van Hot Hatch geweld, heb je dankzij het immense snelheidsbeeld altijd het juiste gevoel. Die feeling wordt nog eens versterkt dankzij het heerlijke geluid. Het is vooral uitlaatgebrul dat zich laat horen tot rond 3.500 toeren, waarna we het motorblokje horen schreeuwen over de rest van het toerenbereik. Rouwe, luide kreten worden afgewisseld met pruttelende borreltjes en heldere knallen. Een heerlijke sound, al zou het Monza-uitlaatstuk daar nog een vocaal schepje bovenop doen. Rustig rijden is perfect mogelijk met deze furie, maar op één of andere manier zet de Abarth aan tot revven en voelt het aan alsof ze blijft roepen om meer.

Abarth 595 Turismo action

Abarth Turismo detail Abarth Turismo detail

Als je dan toch gaat knallen, heb je beter een goed onderstel mee. De Turismo blinkt hier uit met Koni schokdempers, MacPherson-ophanging vooraan en wat stabiliserende stangen. Stoppen gaat ook fascinerend snel dankzij de geperforeerde, zelfventilerende remschijven met ultra-performance remblokken. Je kan hierdoor perfect à fond rijden op effen wegdek, maar op vlaamse wegen wordt onze moed al vrij snel ingesnoerd.

Het onderstel staat keihard afgesteld en in combinatie met de heel erg korte wielbasis, toont de rode schim toch kleine springneigingen, waardoor de kont soms zin krijgt om de voorbanden te groeten. Het stuur geeft hier en daar wat feedback mee, maar is net iets te dik om elke bocht vol vertrouwen aan te snijden. In combinatie met droog en vlak wegdek bewijst het zich wel verrassend snel, waardoor limiet-rijden onmiddellijk een glimlach tovert tussen onderstuur en lift-off kontgezwengel.

Abarth 595 Turismo in snow

abarth rim detail Abarth Turimso detail
Al dat optrekken en afremmen, links-rechts combinaties en stedelijke passages brachten het verbruikscijfer gevoelig dicht tegen de 11 liter per 100 km, wat in vergelijking met de theoretische combi-cijfers van 6,5 liter nogal zwaar uitvalt. Het kan ook anders, zo bewees onze teller met een mooie 7, maar dat speelse geluid en die responsieve gasrespons vroegen om meer, waardoor die 7 al rap onhaalbaar werd. Wat je nog moet betalen? De Turismo komt al vanaf 22.100 euro, exclusief cabriodak dat er nog een duizendtal of twee bovenop doet en zonder de Monza-uitlaat (€850), die echt wel z’n geld waard is. Concurrenten die eenzelfde ervaring leveren zijn er niet echt, maar qua prijs zit Abarth wel helemaal juist.

abarth Turismo stil

Conclusie

De Abarth 595 Turismo laat misschien hier en daar een steek liggen qua afwerking, maar dat maakt het autootje des te Italiaanser. De passie & ziel zijn er alvast en er is in mijn ogen geen enkele bolide die zo veel plezier brengt voor zo’n schappelijk budget. De Turismo is meer dan snel genoeg, al is het opletten met de korte wielbasis en springneigingen. Of je er ook dagelijks mee kan leven, is iets anders, maar als je ’s zondags om boterkoeken gaat, zal je je geen moment vervelen.

Concreet

+ FUN, FUN, FUN
+ Geluid
+ looks

– afwerking
– zitpositie

abarth turismo roof down

Tekst & foto’s: Arthur Vanderplaetsen
Dank aan: Abarth Works museum