Officieel: Smart ForTwo & ForFourDe Smart ForTwo en ForFour werden beiden in het nieuw gestoken en zijn terug voldoende bewapend om het segment te veroveren!

We kennen het hippe Smart al van 1998 en zagen ondertussen al 2 generaties passeren, al blijven de basiselementen nog steeds herkenbaar aanwezig. Klein aan de buitenzijde, ruim binnenin, een stedelijke doelgroep en een degelijke afwerking. De motor ligt nog steeds achteraan en levert het vermogen ook enkel aan de achteras, het speelse weggedrag zal dus aanwezig blijven bij deze 3e generatie. De nieuwe Smart ForTwo en ForFour groeien elk een klein beetje in alle richtingen terwijl de draaicirkel nog steeds zeer beperkt blijf. Zoals de naam doet vermoeden is er een tweezitter en een vierzitter. Volgens Smart kan je ook effectief met 4 volwassenen plaatsnemen,  al zullen we dat zelf zeker proberen in de toekomst.

Dankzij het moederbedrijf Daimler kan Smart profiteren van de technologische progressie bij Mercedes, zowel qua veiligheid als rijcomfort. Allemaal bekende eigenschappen van die sympathieke Duitsers uit Stuttgart, toch werkte Smart verregaand samen met de Fransen bij Renault voor de ontwikkeling. Technisch gezien verschillen de Smart ForTwo en Renault Twingo dan ook niet bijster veel, al zijn ze gelukkig volledig afgestemd op hun eigen doelpubliek. De productie loopt onafhankelijk van elkaar maar met heel veel overleg, opkomende problemen kunnen dus snel opgelost worden.

Smart mikt voor het motorenaanbod op twee kleine driecilinders. Zo heb je enerzijds een atmosferische 1.0-liter met 71 pk en 91 Nm en anderzijds een 0.9-liter benzine, goed voor 90 pk én 135 Newtonmeter koppel. Deze laatste komt met een elektrisch gestuurde turbolading en start/stopsysteem dat zowel het verbruik als krachtontplooiing ten goede moet komen. Qua transmissie krijg je standaard een handgeschakelde versnellingsbak met 5 verzetten terwijl de Twinamic automaat met dubbele koppeling zes niveau’s kent. Later zou er nog een instapper komen met een 60-tal pk, een dieselmotor moeten we hier niet snel verwachten al kreeg de voorganger wel zo’n smeuïge motorblok.

Binnenin heerst er een aangename sfeer met veel glas, lichtinval en dus een ruimtelijk gevoel, al mag je niet vergeten dat de Smart ForTwo slechts 2,69 meter lang is. Dé trend van de laatste jaren is personalisatie dus kan je ook bij deze kleine stadsrakker opteren voor diverse uitvoeringen, kleurkeuzes, uitrustingsniveau’s (Passion, Prime en Proxy40), zetelbekledingen, … In samenwerking met de JBL audioboer is er optioneel een highend soundsysteem ter beschikking voor de ForTwo met maar liefst 240 W dankzij een versterker met zes kanalen, de ForFour doet nog beter met 320 W! De nieuwe tweedeurs variant krijgt 350 liter bagageruimte terwijl de vierdeursvariant net onder de grens van 1000 liter strand.

Wereldwijd werden er al meer dan anderhalf miljoen Smart’s verkocht, in de Duitsland, Italië en China werden de meeste wagens aan de man gebracht. Tegen het najaar zou je de nieuwe Smart moeten kunnen bezichtigen bij je favoriete dealer, de richtprijs zou rond onder de €11.000 gaan liggen voor de Smart ForTwo terwijl de ForFour maar iets duurder zou zijn. Een elektrische variant lijkt wederom een logisch vervolg voor in de toekomst, een nieuwe Smart Roadster of Cabrio zou er dan weer niet meer inzitten. In ruil daarvoor zouden we wel verwend worden met een crossovervariant die hoger op zijn poten zal staan.

Met de komst van de premium Smart ForTwo en de sterk gerelateerde Renault Twingo lijkt de strijd binnen het het segment van de kleine stadswagens terug volledig opgeflakkerd. Laatstleden zagen al het vernieuwde Franse trio met de Citroen C1/Peugeot 108/Toyota Agyo en ook in het Oosten richting ze maar al te graag hun pijlen op deze doelgroep met de Hyundai i10 en de Mitsubishi Space Star.