Rijtest Renault Twingo 2014 Met de nieuwe Twingo trekt Renault resoluut de kaart van de vreugdevolle automobilisten die op zoek zijn naar iets kleurrijk, flexibel én amusant!

Na een bijzonder succesvolle eerste generatie Renault Twingo (1992) konden de Fransen hun trouwe – en voornamelijke – stedelijke klantenbestand in 2007 verheugen met een nieuwe Twingo. Deze was natuurlijk minder revolutionair en had het iets moeilijker om zich te onderscheiden van de concurrentie die zich intussen in grote getale had genesteld in het A-segment. Eind 2011 kregen we een gefacelifte Twingo in Frankfurt, het was duidelijk dat Renault het volledige plaatje zou moeten herzien als het zichzelf terug vooraan de klas wou plaatsen. Toen Daimler – lees: Smart – kwam aankloppen met de voorzichtige vraag of er interesse was in een nieuw samenwerkingsverband vielen enkele puzzelstukken direct in elkaar, de nieuwe generatie Twingo zou de stad terug omarmen en omgekeerd. Voor de Trivial Pursuit fans geven we bovendien nog graag mee dat de naamgeving afkomstig is van de samenvoeging van “Twist, Swing en Tango“, al is de Twingo ondertussen alreeds goed ingebakken in het straatbeeld met meer dan 2,5 miljoen verkochte exemplaren. De productie – inclusief Smart modellen – blijft in Novo Mesto (Slovenië) waar beide partners stevige investeringen doorvoerden om de kwaliteit op een hoog niveau te houden.

Rijtest Renault Twingo 2014

Rijtest Renault Twingo 2014 Rijtest Renault Twingo 2014

Onderhuids werden er heel wat onderdelen behouden en doorontwikkeld maar voor het uiterlijk mocht het designteam onder leiding van Laurens van Den Acker (NL) naar hartenlust zijn ding doen. Na twee goed onthaalde conceptmodellen – Twin’Z and Twin’Run – waren we er gerust in dat het eindresultaat ook de juiste snaren zou raken, hier en daar werden er zelfs designelementen van de first gen Twingo en oldschool Renault 5 Turbo overgenomen. De nieuwe Renault Twingo komt alvast futuristisch, vreugdevol en guitig over en zal enkel beschikbaar zijn in kleurrijke uitvoeringen, om die stelling kracht bij te zetten is er nergens een grijstint terug te vinden in de catalogus. Terwijl de voorzijde ietwat schattig voor de dag komt straalt de achterzijde op zijn beurt iets mannelijk uit. Tijdens een eerste kennismaking in Nantes viel het op dat zowel de jeugdige dames, stoere hangjongeren als de strak-in-het-pak zakenmannen de Twingo openlijk apprecieerden! De glazen kofferklep is relatief groot maar een beetje omslachtig te openen, de deurklink zit namelijk niet waar je hem zou verwachten. Personalisatie is hot in autoland en Renault gaat hierin behoorlijk ver met de Twingo, zo zijn er naast 7 koetswerkkleuren, diverse velgontwerpen (15″ en 16″) en stickers ook nog gekleurde accenten voorhanden. Net zoals bij de duurdere modellen kan een doorgedreven personalisatie het prijskaartje stevig beïnvloeden, al kan je daar als klant natuurlijk zo ver in gaan als je zelf wil.

Rijtest Renault Twingo 2014 Rijtest Renault Twingo 2014

Rijtest Renault Twingo 2014

Ook binnenin de Twingo krijg je een kleurrijk en hip geheel dat sterk afhankelijk is van de gekozen uitrustingstrim, al voelt deze Fransoos vrij ruim aan voor een auto binnen het A-segment. In vergelijking met de vorige model krijg je 33 centimeter meer binnenruimte desondanks de wagen 10 centimeter korter werd, met de achterbank en passagiersstoel plat kan je een basketter van 2m31 te slapen leggen in zijn volledige lengte. Dankzij de vijfdeursconfiguratie – met de looks van een driedeurs – is hij praktischer dan ooit, met een verhoogde zitpositie krijg je als bestuurder een prima zicht rondom. Gezien de motor verplaatst werd naar achteraan zou je verwachten dat de kofferruimte nihil zal zijn, toch krijg je er een stevige 219 liter bagage in. Toch moet je wel rekening houden met een hoge laaddrempel. In diverse lades, schuifjes, bakjes en vakjes krijg je dan weer tot 52 liter opbergruimte voor de kleine(re) prullaria, niet onbelangrijk binnen dit segment. Alle materialen voelen bijzonder solide en stevig aan, de samenwerking met de Duitsers heeft op dit vlak alvast zijn vruchten afgeworpen. Op een cabriovariant hoef je niet wachten, die zit er niet aan te komen maar met een optioneel zonnedak van 71 cm kan je toch de zon wat meer in hart laten. Op het gebied van multimedia introduceert Renault hier ook het vernieuwde R-Link systeem met ondermeer een digitale radio, een achteruitrijcamera, prima navigatie en verschillende apps. Zie je het wat minder groot kan je opteren voor een nieuw R & Go systeem dat gebruikt maakt van je smartphone, hiermee kan je ook enkel en alleen een toerenteller tevoorschijn toveren.

Rijtest Renault Twingo 2014

Rijtest Renault Twingo 2014 Rijtest Renault Twingo 2014

Het motorenaanbod van de nieuwe Renault Twingo bestaat enkel uit benzinemotoren met drie cilinders, gezien de stedelijke inborst moet je hier niet direct een diesel verwachten. De gloednieuwe atmosferische 1.0-liter SCe krijgt 70 pk en 91 Nm met al dan niet een start/stop systeem, mét dit systeem blijft het verbruik theoretisch beperkt tot 4,2 liter per 100 km met een CO2 uitstoot van 95 g/km. Met de sprinttijd van 14,5 seconden en topsnelheid van 155 km/u zal je weinig mensen kunnen imponeren, al kan je met deze motorkeuze meer dan voldoende vlot door de stad tuffen. De turbogeblazen 0.9-liter TCe 90 kennen we uit ondermeer de Captur en Clio – welke bovendien designelementen delen met deze Twingo – en werd hier voorzien van een aangename 135 Newtonmeters. De CO2 uitstoot blijft met 98 g/km in de buurt van zijn copain al kan hij wel uitpakken met betere sprinttijd en topsnelheid, in de praktijk is het vermogensverschil tussen beiden niet direct merkbaar. Beide driecilinders zijn gekoppeld aan een vlotschakelende handbak met 5 verzetten én een schakelindicator, eind 2015 kan je optioneel voor een EDC automaat gaan.

Rijtest Renault Twingo 2014 Rijtest Renault Twingo 2014

Rijtest Renault Twingo 2014

Tijdens deze kort maar krachtige kennismaking met de nieuwe Renault Twingo konden we ons wel vinden in deze adorabele Fransman. In de stad voelt hij zich prima in zijn sas met de gigantische kleine draaicirkel, op de autosnelweg is het soms wat zoeken/wachten op kracht. Met de achterwielaandrijving krijg je sowieso een speelser weggedrag al probeerden ze de focus op een voorwielaangedreven Twingo te houden, het ESP veiligheidssysteem kan dus jammer genoeg niet gedeactiveerd worden. Naast de actieve en passieve veiligheidssystemen werd er ook heel wat energie gestoken in voetgangersveiligheid met ondermeer een meeverende motorkap en een extra bumper vooraan. Wel hadden we het ietwat moeilijk met het stuurwiel dat vrij veel input vraagt voor een beperkte output. Wanneer je kiest voor het Sport pack – met 16″ velgen en een aangepaste demping – smelt het typisch Franse comfortgevoel ook als sneeuw voor de zon. Zoiets zal wél gepast zijn voor een eventuele Twingo RS die ons over enkele jaren zou kunnen verrassen met een bijzonder scherp weggedrag gezien het meer-dan-capabele chassis van deze generatie.

Rijtest-Renault-Twingo-2014-1Rijtest Renault Twingo 2014

Rijtest Renault Twingo 2014

Met een vanafprijs van slechts €9.650 (Hello! trim) prijst de nieuwe Renault Twingo zich zeer competitief in het drukke segment, al geeft dat misschien wel een verkeerd beeld. Vanaf je wat hoger gaat in de uitrustingsladder (met de gekende Life, Zen en Intens niveau’s) loopt de prijs toch wel op, zeker omdat niet alle opties combineerbaar zijn met elkaar. Als toekomstige eigenaar van een compacte (stads)wagen wacht er een stevige zoektocht op jou want naast de nieuwe Twingo – en zijn technisch identieke Smart ForTwo – zijn er heel wat andere kapers op de kust. Zo heb je de Hyundai i10 die vorig jaar het segment stevig wakker schudde, ook de Mitsubishi Space Star wil je graag overtuigen. Het Frans/Japanse triumviraat met de Peugeot 108, Citroën C1 en Toyota Aygo mag je natuurlijk ook niet vergeten terwijl de funky B-segmenters uit Europa (Fiat 500, Opel Adam en Lancia Ypsilon) beter hun uiterste best blijven doen.

Rijtest Renault Twingo 2014

Conclusie

Sinds kort mag je alle vooroordelen omtrent de saaie en grijze stadswagens stilaan gaan vergeten, meer en meer autoconstructeurs komen met een funky en kleurrijk geheel voor dag. Voor de nieuwe Twingo werkte Renault samen met Smart waardoor we hier voor het eerst mogen kennismaken met achterwielaandrijving al blijft het relatief beschaafd. Inzake personalisatie heb je ontelbare mogelijkheden om een leuke Twingo te verkrijgen waarmee je jouw stad zal opfleuren, met een scherpe draaicirkel (4m30!) krijg je een unieke manoeuvreerbaarheid en gaat parkeren vlotter dan ooit. Het sturen is even wennen en met de optionele 16″ velgen – plus bijhorende sportpakket – wordt de Twingo net dat tikkeltje te hard, al plaatst hij zichzelf toch vrij vooraan in het drukke segment … hoewel de prijs hier toch nog steeds de doorslaggevende factor blijft.

Overzicht:

+ Adorabel design
+ Ruim interieur en prima afwerkingsgraad
+ Wendbaarheid
+ Aangenaam weggedrag
+ Personalisatiemogelijkheden
+ Multimediaal innerlijk (R-Link en R & GO)

– Stuurwiel vraagt heel wat energie
– Toerenteller ontbreekt
– Uitrustingspolitiek
– Toegankelijkheid koffer(ruimte)
– Stevige concurrentie

Rijtest Renault Twingo 2014

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem