Kort Getest: Lancia Ypsilon EcoChic [CNG]De Lancia Ypsilon EcoChic CNG combineert zijn praktische compactheid met een stevige portie Italiaanse flair én doet dit allemaal op een bijzonder milieuvriendelijke manier.

De Lancia Ypsilon is al onder ons sinds 1996 en profileert zich zonder enige moeite als een luxepaardje binnen het B-segment. Met meer dan een miljoen geproduceerde exemplaren mag de Ypsilon zichzelf gerust eens op de borst kloppen, toch verschijnt hij in België niet zoveel in het straatbeeld. We zagen de 3e generatie – Type 846 voor de kenners – verschijnen op het Autosalon van Genève in 2011, voor het eerst beschikbaar als vijfdeursvariant waarmee hij per direct een stuk praktischer voor de dag komt. Vroeger rolde de Lancia Ypsilon in Italië van de band, nu volgt hij zijn – technisch sterk gerelateerde – Cinquecento broertje en wordt hij in Polen gebouwd.

Kort Getest: Lancia Ypsilon EcoChic [CNG]

Bij het aanschouwen van de Lancia Ypsilon zal niemand twijfelen aan zijn Italiaanse looks met zijn bolle lijn, scherpe neus, grote grille en kleine chroomaccenten. Het Centro Stilo designteam koos ook voor heel wat historische verwijzingen naar het roemrijke verleden van het merk zoals de Lancia Ardea of de Delta. De deurhendels voor de achterbank zitten mooi weggewerkt in het koetswerk, iets dat we al zagen bij ondermeer de Alfa Romeo 147, 156 en Giulietta en nu duchtig gekopieerd wordt door andere automerken. De personaliseringsmogelijkheden gaan vrij ver bij de Ypsilon met maar liefst 14 koetswerkkleuren waaronder enkele bi colore varianten en een resem velgendesigns. Voor het modeljaar 2014 werd het nieuwe Elefantino uitrustingsniveau voorzien van nog meer kleurrijke mogelijkheden voor deze modieuze stadswagen. De EcoChic variant staat bovendien 3,5 centimeter hoger op zijn poten wegens de longitudinale plaatsing van een extra CNG gastank op de bodemplaat.

Kort Getest: Lancia Ypsilon EcoChic [CNG]

Binnenin vinden we in een bijzonder ruime omgeving een set goedzittende zetels, heel wat koeienhuid en herkenen we het stuurwiel met functionele toetsen uit de Lancia Delta. De digitale meterset werd centraal geplaatst en kreeg duidelijke tellers mee, voor de centrale middenconsole werd het gebruik van hoogglanzende pianolak niet geschuwd. Heel fancy in het begin, na elke aanrakingen met je vingertoppen krijg je onvermijdelijk vlekken. Een ingebouwde navigatie is bij deze generatie niet meer beschikbaar, een opklikbare TomTom kan je wel bestellen. De ruimte achteraan is niet direct royaal te noemen, al is dit natuurlijk eigen aan het segment. De koffer slikt 245 liter bagage, met de achterbank plat verdubbel je dat nog eens.

Kort Getest: Lancia Ypsilon EcoChic [CNG]

Het motorengamma van deze kleine Lancia is ook zeer opmerkelijk, veelrijders hebben weinig keuze en moeten opteren voor de 95 pk sterke 1.3-liter MultiJet diesel. Aan benzinekant hebben we een 1.2-liter benzinemotor die ook als LPG variant te verkrijgen is, beiden goed voor 69 pk. De 0.9-liter TwinAir kennen we al van bij andere Italianen, hier levert deze tweecilinder een gezonde 85 pk. De EcoChic CNG variant maakt eveneens gebruik van deze laatste krachtbron, dankzij enkele aanpassingen kan hij zowel op aardgas als benzine rondrijden. Standaard krijg je op alle motoren een start/stop systeem en een handbak, optioneel kan je een semi-automatische DFN transmissie verkrijgen.

Kort Getest: Lancia Ypsilon EcoChic [CNG]

Met de twee aanwezige brandstoftanks ben je wel wat plaats kwijt en kan je de passagiersstoel niet verschuiven, toch krijg je een stevige autonomie. De compacte Italiaan kan in optimale omstandigheden meer dan 1.300 kilometer rijden! Standaard wordt er gebruik gemaakt van het CNG gas, wanneer die leeg is of er extra kracht van doen is schakelt de Ypsilon automatisch over zonder dat je er iets van voelt. De benzinetank is goed voor 40 liter, de capaciteit van de gastank bedraagt 12 kilogram. Per 100 kilometer heb je nood aan een kleine 5 liter benzine of 4 kilogram CNG, de aankoopprijs is vrij afhankelijk van internationale verschuivingen maar schommelt rond de euro per kilogram. Daarmee scoor je tot 30% voordeel in vergelijking met een zuinige diesel, daarnaast stoot je ook een heel pak minder schadelijke stoffen uit én heb je minder last van motorslijtage. Het tankprocédé gaat vrij conventioneel, het gas zelf is ook vluchtig en bijna niet ontbrandbaar en dus veilig. Ondergronds parkeren is ook geen probleem in tegenstelling tot de LPG brandstofvorm. Als laatste voordeel maakt de Lancia Ypsilon EcoChic een stuk minder lawaai. Met een CO2 uitstoot van 86 g/km wordt de wagen fiscaal gezien ook nog eens vrij interessant! Minder interessant is dan weer het beperkt aantal tankstations in België met een beschikbare CNG installatie, al wordt het aanbod gevoelig uitgebreid in de volgende jaren na verhoogde interesse door ondermeer DATS 24! In het buitenland zijn ze heel wat verder qua CNG infrastructuur, voornamelijk Italië, Duitsland, Zwitserland, Zweden en Oostenrijk springen eruit.

Kort Getest: Lancia Ypsilon EcoChic [CNG]

Qua veiligheid hoef je ook niets te vrezen met de Ypsilon, zonder problemen haalde deze Lancia goede punten in de NCAP crashtesten. Bij de ondertussen al bekende TwinAir krachtcentrale krijg je nog steeds een leuke motorroffel in het hogere toerenbereik, al is dat dan jammer genoeg weer nefast voor het verbruik. Dankzij de korte versnellingen moet je wel stevig aan de bak inzake schakelmomenten. Of het systeem specifiek voor de doelgroep werd ontwikkeld is niet duidelijk, toch krijgt de Ypsilon een volautomatische parkeergelegenheid met het Magic Parking  systeem, dankzij een Smart Fuel System kan je ook nooit verkeerdelijk brandstof tanken.

Kort Getest: Lancia Ypsilon EcoChic [CNG]

Prijsmatig doe je ook een goede deal, Lancia promoot dan ook steevast deze ecologische Ypsilon. Voor een nettroprijs van €13.340 krijg je ondermeer airco, leuke 15″ velgen, cruise control, licht/regensensor en een radio/cd/mp3 speler. De nieuwe Elefantino reeks doet iets scherper met €12.990 al bespaar je met de CNG versie een hoop euro’s na een langere periode! De Lancia Ypsilon Platinum is het summum binnen de modelreeks en is de jouwe voor €15.240!

Kort Getest: Lancia Ypsilon EcoChic [CNG]

Een rasechte concurrent vinden voor de Ypsilon EcoChic is niet zo gemakkelijk gezien het beperkte aanbod, de Volkswagen EcoUp!, Opel Zafira en Mercedes B-Klasse komen misschien nog het best in de buurt als we hun steviger prijskaartje even buiten beschouwing laten. Bijna het volledige Fiat gamma – op de 500 na – is bovendien verkrijgbaar met een soortgelijke Natural Power variant! Naast een premie van Lancia of Fiat krijg je ook van de overheid een beperkte duw in de rug voor je milieuvriendelijke aankoop.

Kort Getest: Lancia Ypsilon EcoChic [CNG]

Conclusie

De Lancia Ypsilon is een knappe verschijning die opvalt met zijn – vrouwelijke – vormen in het straatbeeld, de vele uitvoeringsmogelijkheden maken het moeilijk om twee identieke wagens tegen te komen. Het klassieke doch luxueuze interieur biedt daarnaast bijzonder veel ruimte voor een B-segmenter! Het mooie aanbod aan kleine krachtbronnen biedt ook heel wat opportuniteiten, de TwinAir CNG variant is op papier ongetwijfeld de beste keuze voor zowel de kilometermalers als de occasionele chauffeur. Desondanks de beperkte meerprijs bespaar je op lange(re) termijn sowieso een hele hoop geld, dankzij de twee aanwezige brandstoftanks blijf je ook langer weg van de gevreesde pomp. Het beperkte aanbod aan CNG tankstations is ongetwijfeld een serieus pijnpunt, al is er beterschap in zicht..

Overzicht:
+ Luxueuze stadsridder
+ Knappe verschijning
+ Zuinig
+ Comfortabel

– Beschikbaarheid CNG gasstations
– Arbeidsintensieve TwinAir

Kort Getest: Lancia Ypsilon EcoChic [CNG]
Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Pieter Ameye