Peugeot 108 header
Peugeot nodigde ons uit in de Franse hoofdstad om er hun kleinste telg aan de tand te voelen.

De Peugeot 108 vormt samen met de Citroën C1 en Toyota Aygo een drieling die op het autosalon van Genève werd voorgesteld. Onderin zijn er veel gelijkenissen, maar de koetswerken, interieur, aankleding en motoren verschillen sterk van elkaar. Dat Peugeot net Parijs uitkoos is geen natte-vinger-werk. Niet alleen voelt de kleine A-segmenter zich als een vis in het water in de metropool, bovendien is Parijs dé modestad bij uitstek. De aankoop van een nieuwe 108 doet misschien ook denken aan het uitkiezen en aankopen van een nieuwe outfit.

Peugeot 108Peugeot 108

Peugeot pakt uit met een hele resem aan personalisatiemogelijkheden gaande van vier verschillende carrosserievarianten, frisse kleuren, contrasterende spiegelkappen, luxueuze opties, tot speciale thema bestickering. Zo is er de keuze tussen een drie- of vijfdeurs 108 elk met of zonder openschuifbaar canvas dak. Vervolgens kun je een bepaald thema kiezen waarna de 108 zowel binnenin als op het metaal stickers krijgt opgeplakt. Helaas zien die er, vooral op het dashboard, vrij goedkoop uit. Datzelfde thema is ook terug te vinden op de achterkant van de sleutel en op de vloermatten. Verder is de A-segementer uitrustbaar met een achteruitrijcamera, lederen verwarmbare zetels, Keyless Entry & Start, klimaatcontrole, Xenon koplampen met een LED sierstrip en een infotainmentsysteem. In het vooronder ligt er ofwel een 1.0 VTi met 68pk ofwel een VTi PureTech met 82pk.

Peugeot 108 Peugeot 108

Het infotainmentsysteem heeft geen eigen navigatiesysteem, wel is het uitgerust met Mirror Screen. Dat wil zeggen dat het systeem het scherm van je ingeplugde gsm overneemt. Daarmee heb je de mogelijkheid alsnog te navigeren of muziek vanop je toestel af te spelen via het audiosysteem. Echter hadden we daar redelijk wat problemen mee. Of dat te wijten was aan het systeem, de connectie of het gsm-toestel moet met een langdurige test duidelijk worden.

Peugeot 108 Peugeot 108

In de voormiddag reden we met de krachtigste variant. Een zilvergrijze vijfdeurs met 82 pk onder de motorkap gekoppeld aan een manuele vijfbak én racy stickers op de lak! Dat laatste zorgt niet voor extra vermogen, maar het ziet er wel tof uit. Wat direct opvalt is de ophanging die zeer volwassen aanvoelt. Rijden gebeurt zeer comfortabel. Niet enkel neemt hij drempels met voldoende maturiteit, ook is de Peugeot 108 goed geïsoleerd. Bovendien weet een aangenaam uitlaatgeluidje het interieur te vullen.

Peugeot 108

In de namiddag was de lichtste motor aan de beurt. Een driepitter met 68 pk die bediend wordt met dezelfde versnellingsbak. De eerste uitdaging met dit kleine motortje was correct schakelen. Waar het ontkoppelen met de 82 pk motor nog doenbaar was, is het gevoel bij deze motor volledig zoek. Het lichte stuur daarentegen geeft wel voldoende feedback. De tweede uitdaging was het optrekken. The pedal to the metal duwen leidt bij bepaalde wagens tot duizelingwekkende taferelen. Bij dit driepittertje deden we het ook constant, maar dan niet voor de fun. Gewoon uit noodzaak. Uiteraard is deze wagen niet ontworpen voor vertegenwoordigers, maar als stadsautootje. Zodra je zijn comfortzone verlaat, moet je ermee kunnen leven dat je geen overschot aan vermogen hebt.

Peugeot 108

Conclusie
De nieuwe 108 ziet er fris en levendig uit en zal ongetwijfeld het succes van de 107 voortzetten. Zowel langs buiten als binnenin ziet alles er knap uit. Daaraan dragen de verschillende thema’s zeker bij. Ook de rijkelijke optionele uitrusting is een grote plus tegenover z’n broertjes. Het infotainmentsysteem moeten we wel nog iets beter leren kennen voor een definitief oordeel. Qua rijden doet het kleintje zich zeer volwassen voor. Hij is comfortabel, stil en zeer compact. De lichte motor met 68 pk heeft absoluut geen overschot, maar blijft in dit segment vanzelfsprekend een interessante toevoeging.

Overzicht:
+ Looks
+ Personalisatiemogelijkheden
+ Opties

– 68 pk motor

Tekst & Foto’s: Wim Van Cuyck & Peugeot