Kort Getest: Suzuki Jimny (2018)

Rijtest Suzuki Jimny 1.5i 2018 (header)De nieuwe Suzuki Jimny is met zijn compacte (funky!) vormgeving, scherpe prijs, comfortabel weggedrag én indrukwekkende offroadcapaciteiten een heerlijke brok Japanse genialiteit op vier wielen!

Met de huidige SUV hype heeft elk merk meerdere stoere crossovers of SUV’s in de aanbieding, voor het échte werk (lees: niet in de stad) moet je het eigenlijk gaan zoeken bij een Defender, G-Klasse of Wrangler. Met een stevig prijskaartje en riante afmetingen zijn deze niet voor iedereen weggelegd, gelukkig is er nog de Suzuki Jimny die bijna niets moet onderdoen op vlak van terreinkwaliteiten.

Rijtest Suzuki Jimny 1.5i 2018 (2018)

De derde generatie Suzuki Jimny – de eerste generatie die in Europa te verkrijgen was – werd zodanig populair dat hij bijna 20 jaar aan een stuk stevige verkoopcijfers wist op te tekenen, in de BeLux goed voor 18.000 verkochte exemplaren! Wereldwijd zitten ze sinds 1970 aan bijna drie miljoen verkochte exemplaren, iets dat snel ziet wanneer je richting het Zuiden trekt (zoals in Zuid-België én Zuid-Europa). Kortstondig werd er ook een cabrioversie geproduceerd in Portugal die zowaar een nog grotere (toeristische) cultstatus meekreeg.

Rijtest Suzuki Jimny 1.5i (2018)

Vorig jaar onthulde Suzuki de vierde generatie Jimny in het thuisland en zeer snel werd de rest van de wereld razend enthousiast gezien de geslaagde/hoekige vormgeving (à la Mercedes G-Klasse) en het behoud van alle elementen (ladderchassis, aanrijhoeken, veldversnelling, chassis, …) die in het verleden voor het succes zorgden. Zo blijft de nieuweling 100% trouw aan zijn praktische en functionele insteek maar ook voorzien van het nodige comfort en gadgets die we anno 2018 wel verwachten (lees: stoelverwarming, connectiviteit en navigatie).

Rijtest Suzuki Jimny 1.5i 2018 (2018)Rijtest Suzuki Jimny 1.5i 2018 (2018)

Met de vormgeving van deze speelgoedauto Jimny krijgt Suzuki direct alle handen op elkaar, zowel van kenners als omstaanders die steevast geïnteresseerde blikken werpen. Het mag dan funky, retro en (subzero) cool lijken, alles is functioneel bedacht zoals de rechtopstaande voorruit, grote raampartijen en brede wielkastbeschermers. In vergelijking met de voorganger is de nieuwe Suzuki Jimny iets korter maar wél breder en daar profiteer je binnenin van. Zo is de koffer maar liefst 38,2 cm breder (!!) en kan je er nu 377 liter bagage kwijt, toch met de achterbank plat want veel ruimte is daar niet te vinden. Inzake personalisatie kan je kiezen uit 15” of 16” velgen, vijf klassieke kleuren (grijs, zwart, wit en varianten) of drie blitse duotone uitvoeringen (Kinetic Yellow, Brisk Blue en Chiffon Ivory).

Rijtest Suzuki Jimny 1.5i (2018)

Binnen oogt het allemaal minder funky (op de hoekige tellers na), zoals bij de andere Suzuki nieuwigheden maken ze hier veelvoudig gebruik van diverse kunststoffen. Allemaal degelijk en robuust afgewerkt maar écht enthousiast zal je er niet van worden. Met de integratie van een modern (en goed/duidelijk functionerend) infotainmentsysteem kan je zorgeloos op avontuur vertrekken én genieten van Apple CarPlay / Android Auto!

Rijtest Suzuki Jimny 1.5i (2018)Officieel: Suzuki Jimny (2019)

De nieuwe Suzuki Jimny rekent op een 1.5-liter viercilinder met 102 pk / 130 Nm (154 g/km CO2), gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met (slechts) 5 verzetten of een 4-traps automaat. De nul-naar-honderd sprint neemt een poos in beslag en met de topsnelheid van 145 km/u zal je ook niet snel iemand van het andere geslacht kunnen imponeren. Indrukwekkender is de korte draaicirkel.

Rijtest Suzuki Jimny 1.5i (2018)

Bij deze Suzuki Jimny draait het dan ook niet om imposante prestatiecijfers, wel omtrent het comfortabele weggedrag, stabiele wegligging en terreincapaciteiten. Dankzij een verstevigd ladderchassis, scherpere oprijhoek/hellingshoek en starre asophanging kan de Jimny perfect zijn plan trekken in extreme omstandigheden, dankzij nieuwe dempers en extra isolatie gaat dat een pak aangenamer als voordien. In normale omstandigheden gaat al het vermogen richting de achteras (2WD) maar met de extra pook kan je handmatig opteren voor vierwielaandrijving (4WD). Voor een betere tractie op steile hellingen en ruwe ondergrond is er nog een 4WD LOW stand voorhanden.

Rijtest Suzuki Jimny 1.5i (2018)Rijtest Suzuki Jimny 1.5i 2018 (2018)

Op vlak van veiligheid reken je hier op moderne systemen zoals Dual Sensor Brake Support (autonome remhulp), cruise control, Lane Departure Warning, Weaving Alert Function, High Beam Assist en verkeersbordenherkenning. Desondanks slechts goed voor 3 sterren (op vijf) in de NCAP crashtest wegens het ontbreken van actieve hulpmiddelen om onheil te voorkomen. Interessanter voor deze compacte avonturier is vermoedelijk Hill Hold Control en Hill Descent Control waarmee je net wat gemakkelijker op/af de berg geraakt.

Rijtest Suzuki Jimny 1.5i (2018)

De nieuwe Jeep Wrangler start bij 45.500 euro en voor die eveneens hoekige Mercedes G-Klasse heb je minimaal het dubbele nodig. De Suzuki Jimny start dan weer bij … 17.999 euro zowaar. Naast de GA basisversie is er een beter uitgeruste GL en GLX uitvoering voorhanden, voor de automaat moet je 1.100 euro opleggen. Traditiegetrouw kan je steevast leuke kortingen krijgen naast de uitmuntende garantievoorwaarden van vijf jaar! De Suzuki Jimny is en blijft dus nog steeds dé meest toegankelijke en capabele 4×4 in autoland, in softere vorm zou een Fiat Panda 4×4, Suzuki Ignis 4×4 of Dacia Duster 4×4 misschien ook wel nog soelaas kunnen bieden.

Conclusie
Zo klein/compact/comfortabel én tegelijk capabel op onverharde ondergrond als de Suzuki Jimny zagen we ze nog niet vaak. De nieuweling blijft trouw aan zijn avontuurlijke ziel en dankzij de hippe vormgeving scoort hij de nodige (positieve!) aandacht in het straatbeeld. In het stedelijke Vlaanderen komt de Suzuki Jimny vermoedelijk wel niet 100% tot zijn recht, wanneer je het Zuidelijker gaat zoeken kan deze geinige Japanner met het grootste gemak mee met de grote jongens!

Overzicht:
+ Funky vormgeving
+ Offroadcapaciteiten
+ Handig formaat / zéér kleine draaicirkel
+ Moderne rijhulpmiddelen/comfortitems (navigatie, zetelverwarming, cruise control, …)
+ Scherpe prijs / garantievoorwaarden

+/- Volledig op zijn best in het veld, de modder of het bos

– Minuscule achterbank/koffer
– Sober interieur (véél kunststof)
– Stuurwiel enkel in de hoogte te verstellen

Rijtest Suzuki Jimny 1.5i (2018)

Tekst: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...