Officieel: Mercedes G-Klasse G500 4x4 W464 (2018)De nieuwe Mercedes G-Klasse is groter, breder, lichter, moderner maar nog steeds subzero cool!

Na een carrière van bijna 40 jaar krijgen we eindelijk een gloednieuwe G-Klasse (met de G van Geländewagen), al zou je dat aan de buitenzijde niet direct zeggen. De hoekige vormen blijven gewoon op post – net zoals het ladderchassis en het reservewiel achterop – al zou het geheel wel een stuk gestroomlijnder moeten zijn. Nieuw zijn de ronde lichtblokken, strakkere grille en extra mogelijkheden inzake personalisatie (velgen, koetswerkkleuren, …).

In vergelijking met zijn voorganger groeit deze G ongeveer 5 cm in de lengte en 12 cm in de breedte. Op de weerschaal doet hij 170 kg beter dankzij het gebruik van lichtgewicht materialen.

Binnenin zie je direct dat dit de nieuweling is met een hightech interieur met twee reusachtige schermen als dashboard (à la S-Klasse) en retro ventilatieroosters. Dankzij de grotere buitenafmetingen krijgen zowel de voorste als achterste inzittenden een pak meer been, schouder en hoofdruimte.

De G-Klasse mag dan uitermate hip en cool lijken, de favoriete ondergrond blijft het onverharde. Met een uitmuntende bodemvrijheid (24 cm) en indrukwekkende doorwaaddiepte (70 cm) trekt hij ongetwijfeld overal en altijd zijn slag. Daarvoor rekent hij op diverse rijmodi (Comfort, Sport, Individual en Eco) waaronder de G-Mode nieuwkomer met een specifieke setup (hoge of lage gearing, differentieellock, …) voor extreme prestaties.

Op het Autosalon van Detroit werd de nieuwe Mercedes G-Klasse voorgesteld als G500. Die geniet van een 4.0-liter V8 met 422 pk / 600 Nm en een slimme 9G-Tronic automaat. Later volgen ongetwijfeld nog motoren zoals de nieuwe zes-in-lijn diesel en de potente AMG varianten.

Tegen de zomervakantie verwachten we de nieuwe Mercedes G-Klasse bij de verdelers, reken op minimaal 110.000 euro voor de G500.