Mercedes G-Klasse 2013 test 350 Bluetec
Retro is helemaal in! En dat geldt dus ook voor deze oude tank met een moderne motor: de Mercedes G-Klasse 350 Bluetec.

Aan de buitenkant lijkt de G-Klasse rechtstreeks uit de late jaren ’70 te komen. Sinds zijn geboorte is het design van de G-Klasse amper geëvolueerd. Hier en daar werd een bumper hertekend en kreeg het exterieur kleine touches, maar gelukkig bleef het oorspronkelijke design van deze mastodont bestaan. En daarom vinden we dat de G-Klasse op gebied van design tussen de Land Rover Defender, Porsche 911, Jaguar E-Type en Fiat 500 (1e generatie) mag pronken op het lijstje van wagens met een iconisch design. Want stuk voor stuk zijn dat modellen met een geïnspireerd design dat de tand des tijds met trots doorstaan heeft en vaak zelfs meer tot de verbeelding spreekt dan dat van hedendaagse wagens.

Mercedes G-Klasse 2013 test

Mercedes G-Klasse 2013 testMercedes G-Klasse 2013 test

Op z’n zachtst uitgedrukt ziet de G er behoorlijk ruig uit aan de buitenkant. Zijn hoge instap, hoekige vorm, off-road banden en reservewiel op de achterklep doen ons alleszins vermoeden dat deze Geländewagen liever niet over een vlak stuk asfalt gestuurd wordt, maar staat te springen om buiten de lijntjes van het wegdek te kleuren. Dankzij zijn vormgeving beschikt hij over voldoende bodemvrijheid om een stevig potje te off-roaden. Of om een hele hoop bagage mee te nemen. Of beide. Dat de deurgrepen aanvoelen alsof ze rechtstreeks uit 1979 komen, is misschien minder praktisch. Maar het is klein kantje van een grootse wagen dat we er graag bijnemen.

Mercedes G-Klasse 2013 test

Mercedes G-Klasse 2013 testMercedes G-Klasse 2013 test

Hoe oldschool de G-Klasse er aan de buitenkant er ook mag uitzien, des te moderner is hij aan binnenkant. Tegen alle verwachtingen in konden we ons in Designo lederen stoelen ploffen en zijn de meeste zichtbare materialen van hoge kwaliteit. Toegegeven, de vloermatten, bekerhouder en handrem voelen gedateerd aan, maar voor al het overige kunnen we over het interieur van deze G enkel maar enthousiast zijn. Zo krijgen we bijvoorbeeld een zeer up-to-date multimediasysteem dat op een vlotte manier te bedienen valt en zelfs over spraakbediening beschikt. Straf voor een wagen die ongeveer 40 jaar oud is. Ook het instrumentenpaneel en het dashboard voelen opvallend hedendaags aan. Centraal op het dashboard prijken drie knopjes die je toelaten om drie differentiëlen te blokkeren. When the going gets tough, the G gets going. Al zijn er naar alle waarschijnlijkheid maar weinig eigenaars van een G Wagon die deze knopjes ook effectief gebruiken, want tijdens een kleine sprong in de modder of een korte bergrit weet de G zich zonder al die technologie te redden.

Mercedes G-Klasse 2013 test

Mercedes G-Klasse 2013 testMercedes G-Klasse 2013 test

Het verbaast allicht vriend noch vijand dat echt alles aan deze wagen gemaakt is om off-road te gaan. Toegegeven, de Designo lederen zetels zijn misschien te mooie schoenen om mee in de modder te springen, maar voor de rest gaat onze bewering wel op. Zeker als we over de mechaniek van deze G-Klasse beginnen. Zo staat de G bijvoorbeeld op een ladderframe dat dankzij meer dan 6.400 laspunten behoorlijk wat gewicht kan meezeulen. De stuurinrichting is dan weer in een zo hoge mate bekrachtigd dat de G-Klasse niet alleen manoeuvreerbaar is off-road, maar dat het stuur tegelijkertijd niet tegen de bestuurder kan slaan als er over hindernissen gereden wordt. Dat er geen reparatiegevoelige materialen zoals rubberbalgen in de stuurinrichting zitten, maakt dan weer duidelijk dat Mercedes nagedacht heeft over de G-Klasse. Het nadeel aan de kwaliteiten die de wagen naast de weg kent, is zijn weggedrag op de baan. Daar durft de G al eens zompig aanvoelen en moet je als bestuurder ongeveer 270° aan je stuur draaien om een bocht van 90° te nemen. Op de snelweg is het continu corrigeren om in een rechte lijn te gaan. Elk voordeel heeft z’n nadeel, zelfs bij machtige G-Klasse is dat niet anders.

Mercedes G-Klasse 2013 test

Mercedes G-Klasse 2013 testMercedes G-Klasse 2013 test

De aandrijving van het Containership waar we mee op pad gingen werd voorzien door een 3.0 liter grote dieselmotor die aan een zeventraps automaat gekoppeld werd. Een heerlijk koppelrijke combinatie die dankzij een sprinttijd van nul naar honderd van 9,1 seconden ook nog eens vlot aanvoelt. Dat het verbruikscijfer meer dan 2 digitalen nodig heeft om weergegeven te worden, is logisch als je weet dat de G meer dan tweeënhalf ton weegt. Flink doorduwen op het rechterpedaal is de boodschap als je vooruit wil komen met deze motorisatie. En dat weet ook Mercedes, dus voorzag het ook een aantal andere motoren. Zo is er nog keuze tussen een V8-motor zonder AMG-badge die 388 pk voortbrengt en een AMG-V8 die maar liefst 544 pk uitspuwt. Omdat alles beter kan, voorziet Mercedes ook nog de G65 AMG die dankzij een V12-motor over 612 pk beschikt. Gelijk welke motor je dus kiest voor je G-Klasse biedt meer dan voldoende vermogen.

Mercedes G-Klasse 2013 test

Mercedes G-Klasse 2013 testMercedes G-Klasse 2013 test

Dat voldoende vermogen ook voldoende geld kost, verbaast ongetwijfeld niet. De beginprijs van deze oude rakker komt neer op 90.500 euro. Een behoorlijke som geld, waar je gelukkig redelijk wat uitrusting in de plaats krijgt. Denk dan bijvoorbeeld aan een automatische versnellingsbak, LED-dagrijlichten, differentieelsperren, het COMAND multimedia- en navigatiesysteem en een reservewielhouder op de kofferklep. Wie een sportpakket wil toevoegen met onder meer grotere velgen, telt daarvoor €3.500 neer, terwijl er aan het chroom pakket een prijskaartje van €900 hangt. Een exclusief interieur maakt je €5.430 armer. Voor de G500 tel je €105.875 neer, terwijl de G63 AMG €145.000 moet opbrengen. Aan de G65 AMG hangt het exuberante prijskaartje van €277.500.

Mercedes G-Klasse 2013 test

Mercedes G-Klasse 2013 test 350 Bluetec (18)Mercedes G-Klasse 2013 test

Conclusie

Een iconische terreinwagen, die G-Klasse. Zijn weggedrag off-road is voortreffelijk, op de baan voelt de G dan weer iets minder praktisch aan. Maar dat laatste nemen we deze mastodont absoluut niet kwalijk. Dat hij aan de buitenkant nog steeds rechtstreeks uit 1979 lijkt te komen, valt langs binnen helemaal niet op, op enkele details na dan. Voor al het overige doet het interieur van deze Geländewagen niet alleen hedendaags, maar ook zelfs luxueus aan. Zijn negatieve punten zoals een gebrek aan stuurgevoel en hoog verbruik zijn voorspelbaar bij een wagen als deze en vervagen als je ze naast de lijst van kwaliteiten legt die deze G kent.

Mercedes G-Klasse 2013 test

Overzicht

+ Off-road kwaliteiten
+ Binnenruimte
+ Hedendaags interieur

– Stuurgevoel
– Verbruik

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes