Rijtest: Fiat Panda Cross 1.3 MultiJetDe stoere Fiat Panda Cross is tot grote dingen in staat al komen die niet tot hun recht in het stedelijke Vlaanderen.

De Fiat Panda kan ons al enkele jaren bekoren. Met zijn non-nonsens ingesteldheid, compacte afmetingen, frisse looks (met de befaamde squircles (vierkante cirkels)) en een scherpe prijs, meer moet het soms niet zijn. Voor de avonturiers is er zelfs een Panda 4×4 die zijn mannetje weet te staan in de modder of onverharde ondergrond, menig “compacte SUV” moet daar onderdoen voor deze guitige Italiaan. Toch was er volgens Fiat ruimte voor een “extreme” en “meer capabele” uitvoering van deze laatste, zeker in de Zuiderse regio’s rond de Alpen is men (begrijpelijk) verzot op kleine maar terreinwaardige bolides die het hele jaar door presteren in elke situatie. Vandaar de introductie van een nieuwe generatie Panda Cross en in tegenstelling tot de Freemont Cross naamgenoot zijn er hier wél ingrijpende verschillen.

Rijtest: Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet

De Fiat Panda Cross is de meest avontuurlijke variant én dat moet direct duidelijk worden aan de buitenzijde. Niet enkel verbeterde de bodemvrijheid (+ 9mm), er werd ook een beschermingsplaat voorzien aan de voor- en achterzijde, de grille werd licht aangepast en heeft nu geïntegreerde LED dagrijverlichting en mistlampen. De Italiaan kreeg maar liefst 2 rode sleepogen vooraan en vier M+S (modder/sneeuw) All Season banden die je kan combineren met 15″ aluminium velgen (+ €250). Standaard komt de Panda Cross in het Italian Red, iets rustiger is een witte, zwarte of beige tint (+ €250). Loop je liever direct in de kijker, opteer dan voor de twee unieke koetswerkkleuren voor deze Cross uitvoering: knalgeel (Giallo Sole) of donkergroen (Verde Loden).

Rijtest: Fiat Panda Cross 1.3 MultiJetRijtest: Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet

Die compacte afmetingen zijn behoorlijk functioneel in de stad, wanneer je plaatsneemt in de Fiat Panda lijkt de binnenruimte dan weer groter dan gedacht. De Cross topversie voorziet een lederen stuurwiel en versnellingspook, een specifieke bekleding voor het dashboard en een stoffen interieur met diverse Cross verwijzingen. De basisuitrusting werd ook aangedikt met ondermeer automatische airco, een radio/CD/MP3/Bluetooth Blue&Me systeem met stuurwielbediening en elektrische buitenspiegels. Centraal duikt er ook een Terrain Control knop op die het offroad karakter van de wagen kan bepalen, daarover later meer! De koffer slikt een gezonde 225 liter bagage en wanneer je de achterbank neerklapt kan je dat volume nog eens verdubbelen.

Rijtest: Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet

Rijtest: Fiat Panda Cross 1.3 MultiJetRijtest: Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet

In België is er voor de Fiat Panda Cross keuze uit twee motoren mét start/stop, de 80 pk sterke 1.3-liter MultiJet turbodiesel en de 0.9-liter TwinAir tweecilinder met 90 pk, deze laatste beschikt over een specifieke zestrapsautomaat met verkorte eerste versnelling. Wij trokken op avontuur pad met de dieseluitvoering die een soepelschakelende vijfbak heeft en kan profiteren van 190 Nm om de 1.100 kg “zware Panda” in bewegen te houden. Zowel in theorie als in de praktijk ligt het normverbuik op een vijftal liter diesel per 100 km, wanneer je iets te enthousiast bent op (het linkervak van) de autosnelweg kan dat wel oplopen. De CO2 uitstoot ligt bij deze motorisatie op 125 g/km en met de brandstoftank van 35 liter krijg je een rijbereik van meer dan 650 km! Sprinten aan het stoplicht raden we je dan weer niet aan (duurt een eeuwigheid), mocht je ooit 160 km/u bereiken mag je fier zijn op je topsnelheidprestatie!

Rijtest: Fiat Panda Cross 1.3 MultiJetRijtest: Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet

Rijtest: Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet

Met dergelijk cijfermateriaal is het hopelijk reeds duidelijk dat de Fiat Panda Cross niet thuishoort op de snelweg. Liever zoekt hij het avontuur op maar dankzij de hoge zitpositie, comfortabele vering, aangenaam stuurgevoel en compacte afmetingen is hij ook een prima stadsridder. Verlaat je het asfalt, plaats dan de Terrain Control Selector in de offroad modus. Hiermee wordt de kracht mooi evenredig verdeeld over de vier contactpunten met het aardoppervlak terwijl hij in de normale modus de voorkeur geeft aan de voorste exemplaren (zuiniger!). Eens je de mentale klik durft maken om door de modder, in het bos of op de berg te gaan met je Panda Cross zal je verschieten van zijn terreinkwaliteiten zoals we vorig jaar zelf mochten uittesten in Italië. Toch de schrik opgedaan en durf je niet meer afdalen, gewoon Hill Descent Control activeren, pook in neutraal, voetjes van de pedalen en daar gaat de Fiat, mooi gecontroleerd, naar beneden!

Rijtest: Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet

Rijtest: Fiat Panda Cross 1.3 MultiJetRijtest: Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet

Deze kleine bosloper verkoopt zijn vel natuurlijk niet goedkoop, voor de TwinAir betaal je minstens €18.250 en de diesel start pas bij €19.150. Gelukkig krijg je al heel wat onder de Cross noemer, toch kan je met een dergelijk budget ook al wat grotere wagens gaan kopen. Een reguliere Fiat Panda heb je bovendien al vanaf €9.540 en op tijd en stond zijn er leuke special editions te vinden. Een echte concurrent voor de Panda Cross is er ook niet, de Dacia Duster komt met zijn scherpe prijskaartje wel in de buurt.

Conclusie

De Fiat Panda Cross vervult zijn taak van kleine avonturier met verve! Hij moet tijdens het offroaden niet onderdoen voor zijn grote/duurdere concurrenten dankzij het beperkt gewicht, volwaardige vierwielaandrijving en soepel stuurgevoel. Ook in de stad valt de comfortabele Panda Cross niet door de mand, de toppositionering vertaalt zich anderzijds wel in een stevige basisprijs. In Vlaanderen lijkt een succesverhaal voor deze avontuurlijke Italiaan met eigenzinnige looks desondanks toch ondenkbaar, over de taalgrens zou dat wel anders kunnen uitlopen..

Overzicht:

+ Onverwachte terreinridder
+ Aangenaam rijgedrag (motorblok / versnellingsbak)
+ Zuinig
+ Compacte afmetingen

+/- Looks

– Weinig nut in stedelijk Vlaanderen
– Stevige prijs

Rijtest: Fiat Panda Cross 1.3 MultiJet

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem