Rijtest: Suzuki Jimny 1.3i JLX (2017)

Rijtest: Suzuki Jimny 1.3i JLX (2017)Of waarom de sympathieke Suzuki Jimny in het rijtje van de Mercedes Geländewagen en Land Rover Defender mag.

Gezien zijn lange staat van dienst en back to basics-attitude is de Suzuki een van de laatst overblijvende offroaders van de klassieke school. Ondanks zijn democratisch prijskaartje en bescheiden inborst mag de je de Jimny gerust in het straatje parkeren van de Mercedes G-Klasse’s en Land Rover Defender’s van deze wereld.

Rijtest: Suzuki Jimny 1.3i JLX (2017)

Maar de G zit intussen in het nieuw en distantieert zich steeds verder van zijn utilitaire oorsprong, terwijl de Defender zoals we hem kennen al twee jaar uit productie is. Dit jaar komt er weliswaar een nieuwe versie. Maar ook die zal heel wat luxueuzer zijn dan zijn voorganger(s) en dus een deel van de charme van het origineel missen.

Rijtest: Suzuki Jimny 1.3i JLX (2017)Rijtest: Suzuki Jimny 1.3i JLX (2017)

Charme die de Suzuki Jimny vooralsnog niet ontnomen werd. Het model krijg eind 2018, begin 2019 weliswaar een compleet nieuwe opvolger, maar ook die belooft trouw aan het origineel afgaande van de eerste spyshots. In de huidige versie gaat de Jimny nu al min of meer 20 jaar onveranderd mee. Weinigen doen beter.

Rijtest: Suzuki Jimny 1.3i JLX (2017)
Rijtest: Suzuki Jimny 1.3i JLX (2017)Rijtest: Suzuki Jimny 1.3i JLX (2017)

Maar ondanks zijn leeftijd, en het feit dat Suzuki België er nauwelijks of geen reclame meer voor maakt, verkoopt het model nog steeds erg goed. Dat heeft de Jimny te danken aan zijn offroadreputatie, zijn gunstig prijskaartje en zijn legendarische betrouwbaarheid. Drie zaken die de kopers maar al te zeer kunnen appreciëren. En waarom ze ook terugkomen.

Rijtest: Suzuki Jimny 1.3i JLX (2017)

Maar zelf hadden we dus nog geen ervaring met de Jimny. Hoog tijd om daar verandering in te brengen dus. Gelukkig had de importeur nog een fraai testexemplaar staan. Een full option Jimny JLX Dakota zelfs. Al moet je je bij full option nu ook niet al te veel voorstellen.

Een 4-traps automaat in plaats van de handgeschakelde vijfbak, een reservewieldeksel in koetswerkkleur, de binnenkant van de deuren met stoffen accenten, deurgrepen in koetswerkkleur, dakrails in bitone-kleur, privacy glass achteraan, verwarmde buitenspiegels, deurgrepen binnen verchroomd, zetels met synthetisch leder een een gestikt logo en een lederen stuurwiel met zilveren stiksels, dat soort zaken. De Jimny is en blijft een utilitaire jongen. En maar goed ook.

Rijtest: Suzuki Jimny 1.3i JLX (2017)

Want de Jimny is eerlijk. Eerlijk is zijn imago, eerlijk in zijn features en eerlijk in zijn missie. En die situeert zich vooral naast de weg. Maar wat de Jimny net zoveel cachet geeft is de bouwkwaliteit. Nu kan het geluid van de deuren niet wedijveren met die van de G-Klasse, maar denk gerust in die richting. Ook alle knoppen, hendels en schakelaars geven het gevoel onverwoestbaar te zijn. Veel features of snufjes heeft de Jimny niet. Maar als ze er zijn voelen ze solide.

Rijtest: Suzuki Jimny 1.3i JLX (2017)Rijtest: Suzuki Jimny 1.3i JLX (2017)
Rijtest: Suzuki Jimny 1.3i JLX (2017)

Met een leeggewicht van 1.105 kg voor deze full option Jimny, is de Jimny nog steeds de lichtste, échte 4×4 op de markt. En dat komt mede dankzij zijn kleine formaat. Nog zoiets waarmee de Suzuki zich distantieert van andere modderbeesten. Ondanks de bescheiden, atmosferische 1.3 onder de kap met nog geen 85 pk en 110 Nm koppel, gekoppeld aan een oude viertrapsautomaat, slaat de Jimny zich behoorlijk uit de slag. Ok, snelwegen mijdt je beter als de best, maar los daarvan past de motor de offroader als gegoten. Stil, soepel en relatief zuinig. Meer moet dat niet zijn.

Rijtest: Suzuki Jimny 1.3i JLX (2017)

Meer en meer begrijpen we waarom de Jimny zo’n reputatie geniet en waarom zijn aanhang zo groot is. Geen enkele andere auto combineert immers zijn praktische formaat, met een gevoel van onverwoestbaarheid, de offroadcapaciteiten en het prijskaartje. De Jimny is er al vanaf 13.899 euro. Full option stijgt de prijs naar 18.599 euro. En dat blijft veel waar voor je geld, tenzij je natuurlijk kickt op de laatste (infotainment)snufjes. Maar daar draait het bij de Jimny niet om. En het zou bijna zelfs ongepast zijn.

Conclusie
De Suzuki Jimny was zo’n geniale auto die nog op ons rij-palmares ontbrak en we zijn blij te kunnen zeggen dat we hem intussen eens mogen ervaren hebben. De Jimny laakt het stoere van een G-Klasse of Land Rover Defender, waardoor veel mensen hem nogal eens durven vergeten of opzij zetten. Maar vergis je niet, de kleine 4×4 mag absoluut naast de andere iconen staan. En wat betreft die looks komt daar naar verluidt dus binnenkort verandering in met het nieuwe model. Laat maar komen!

Overzicht:
+ Handig formaat
+ Offroadprestaties
+ Bouwkwaliteit
+ Prijskaartje
+ Stille benzinemotor

+/- Back to basics-attitude

– Bescheiden onroad-prestaties
– Snelwegschuw

Rijtest: Suzuki Jimny 1.3i JLX (2017)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...