Rijtest: Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 pk facelift (2018)

Rijtest: Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 pk facelift (2018)Citroën heeft zijn eigenzinnige C4 Cactus een flinke opfrisbeurt gegeven. #RIPairbumps

Origineel, eigenzinnig, innovatief, controversieel en hoofdzakelijk gericht op comfort. Zo kan je de originele Citroën Cactus het best samenvatten. Maar het grote publiek had kennelijk moeite om overtuigd te worden. De Cactus leidde niet tot de verhoopte verkoopcijfers en dat hoopt Citroën recht te zetten met deze doorgedrongen facelift.

Rijtest: Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 pk facelift (2018)

Het design heeft daarbij wel wat van zijn pluimen verloren. Zo zijn de kenmerkende Airbumps (kunststof kussens op de flanken, nvdr) ingeruild voor veel kleinere, en dus nauwelijks nog effectieve exemplaren van harde kunststof en zijn de typisch dakdragers nu optioneel. Al sluit het design daardoor wel dichter aan bij dat van de rest van het gamma. Tevens trekken de Fransen terug de kaart van het comfort met een grote ‘C’.

Rijtest: Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 pk facelift (2018)Rijtest: Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 pk facelift (2018)

Hoe ze dat gedaan hebben? Eerst en vooral door terug te kijken in de tijd en te zien waarom legendes zoals de DS en CX zo populair waren. Een van de redenen was natuurlijk hun uiterst comfortabele ophanging en royaal zitcomfort. Twee zaken waar de vernieuwde Cactus flink op in zet. De complexe, dure en onderhoudsgevoelige hydropneumatische vering heeft geen comeback gemaakt. In ruil innoveert de Cactus met dubbele hydraulische progressieve druklagers. Zeg maar een soort van dubbele demper binnen de klassieke demper die grote en kleine oneffenheden apart wegfiltert.

Rijtest: Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 pk facelift (2018)

Het resultaat is op zijn zachtst gezegd verbluffend. Grote en kleine oneffenheden worden met sprekend gemak afgehandeld en ook in de bochten blijft de Cactus overeind. Het gewonnen zitcomfort is dan weer te danken aan de vernieuwde stoelen met wat Citroën Advanced Comfort materialen noemt, en die de indruk moeten wekken dat je in een comfortabele zetel zit. Daardoor verliest de Cactus wel zijn optie met doorlopende zitbank met de grote, centrale armsteun. Maar we hebben de optie verder niet echt gemist.

Rijtest: Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 pk facelift (2018)

Andere nieuwigheden in het interieur zijn de achterbank die nu (eindelijk) in twee delen neerklapbaar is (60:40), dikker glas voor de ruiten, nieuwe deurrubbers, extra geluidsisolatie en een sneller reagerend infotainmentsysteem. De achterste ruitjes kunnen evenwel nog steeds niet naar beneden. En dat in een zoektocht naar minder gewicht, verbruik en dus ook uitstoot.

Rijtest: Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 pk facelift (2018)Rijtest: Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 pk facelift (2018)
Rijtest: Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 pk facelift (2018)

De Cactus weegt rijklaar nauwelijks 1.070 kg en dat is er ook aan te merken. De 110 pk sterke 1.2 PureTech driecilinder speelt met het gewicht van de Cactus en presteert beter dan je eventueel zou denken. De handgeschakelde zesbak kreeg bovendien een vernieuwd schakelmechanisme en schakelt daardoor best strak. Toch naar Franse normen! De Cactus wil echter alles behalve sportief uit de hoek komen en dat is allerminst een schande. Integendeel zelfs. Hij trekt de kaart van het rijcomfort en doet dat op meesterlijke wijze.

Rijtest: Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 pk facelift (2018)

Minpunten zijn er echter ook. De ruimte op de achterbank is niet meteen royaal (kies dus zeker voor de extra lichtinval het optionele panoramisch zonnedak) en de laaddrempel van de 358 liter grote koffer, uitbreidbaar tot 1.170 liter, is aan de hoge kant. Tevens zijn we nog steeds geen fan van het feit dat er geen directe en fysieke knoppen voor de klimaatcontrole zijn, en je dus noodgedwongen via het centrale aanraakscherm moet passeren.

De vernieuwde Cactus is bij ons beschikbaar met de 110 pk sterke 1.2 PureTech benzine en een 100 pk sterke 1.5 BlueHDi diesel, telkens gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Er ook is ook een automaatoptie maar die is er enkel voor de benzine. Al lijkt ons die sowieso de logische keuze.

Conclusie
Prijzen voor de nieuwe C4 Cactus starten bij 17.483 euro en lopen op tot 20.725 euro voor het hoogste afwerkingsniveau ‘Shine’. En dat is al bij al veel waar voor je geld. Wie dus op zoek is naar een aantrekkelijk geprijsde, originele en bovenal comfortabele auto die eens géén voor de hand liggende SUV/crossover of klassieke C-segmenter à la Ford Focus, Opel Astra, Volkswagen Golf, Kia Ceed, Hyundai i30, Peugeot 308, Renault Mégane, Seat Leon, etc, is, is bij de nieuwe Cactus dus aan het juiste adres.

Overzicht:
+ Comfort met een grote ‘C’
+ Origineel design
+ Verbruik/Prestaties
+ Rijgedrag
+ Lichtgewicht

– Ruimte achterin
– Minder uitgesproken/origineel dan voordien

Rijtest: Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 pk facelift (2018)

Tekst: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 pk facelift (2018)"

  1. BART-PJ 01-09-2018 om 3:36

    Hej dag Pieter,
    Graag geweten of je ’n 110PK – 5versnellingen of de 130PK met de goed schakelende 6versnellingen
    gereden hebt ???
    Met dank & citrofiele groet,
    Bart

    • BNNY 02-09-2018 om 13:43

      Bij de nieuwe C4 Cactus krijgen zowel de 110 pk als de 130 pk versie de manuele 6-versnellingsbak mee!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...