Rijtest - Citroen C4 Cactus - Header
Terug uit de toekomst met knuffelende Airbumps: de Citroën C4 Cactus.

Een wijs man zei ooit: “De gustibus (et coloribus) non disputandum est” of voor de modale Belg: over smaak (en kleur) valt niet te twisten. Een goede raad die wij niet in twijfel zullen trekken. Of je hem nu mooi vindt of niet laten we volledig aan jou over, maar aandacht trekken doet de nieuwe Citroën C4 Cactus gegarandeerd. Meermaals werden we nagekeken bij een rit door het centrum van Gent. De Hello Yellow kleur met de contrasterende zwarte Airbumps en zwarte 17″ crossvelgen deden er natuurlijk geen goed aan. Qua design oogt de wagen al bij al nog vrij sportief met een verborgen SUV-gehalte en de spacey neus met tweedelige voorlichten, die ook op de reguliere C4 te vinden is, getuigt van de toekomstgerichte kijk die Citroën al vaker heeft gehanteerd. De achterlichten zijn misschien wel ietwat aan de kleine kant, waardoor de geïntegreerde richtingsaanwijzers niet altijd even goed opvallen.

Rijtest - Citroen C4 Cactus 01

Aan de binnenkant kunnen we echt spreken van Créative Technologie. De slogan van Citroën komt hier volledig tot uiting met een gewaagde retro-look die perfect wordt gecombineerd met een hele resem technologische snufjes. Deze retro-look vind je onder andere terug in de heuse zitbank die de klassieke voorzetels vervangt. Het geeft het interieur een huiselijk sfeer die wordt geaccentueerd door de lederen handvatten in de deurpanelen. Het handschoenkastje heeft plaatsgemaakt voor een veel ruimer dashboardkastje, de zogeheten Top Box die zich op de plaats van de passagiersairbag bevindt. Voor de veiligheid van je passagier moet je gelukkig ook niet vrezen, Citroën ontwikkelde een nieuwe airbag die een plaats kreeg in het dak en langs de voorruit wordt opgeblazen wanneer het een botsing waarneemt. De Top Box heeft bovendien van uitzicht veel weg van een hutkoffer, wat de warme huissfeer weer ten goede komt.

Rijtest - Citroen C4 Cactus 08

De technologie is ook niet ver te zoeken. In het midden van het dashboard vind je een 7″ touchscreen die toegang geeft tot het volledig infotainment-systeem. Het scherm valt bijzonder goed te vergelijken met de domotica in een huis. Alles is bestuurbaar vanuit één centrale unit. Hierdoor worden een heleboel knopjes overbodig, waardoor er heel wat opbergruimte vrij komt. De enige knopjes die je centraal terugvindt zijn de achter- en voorruitverwarming, de dubbele knipperlichten, de volumeknop, het centraal vergrendelingssysteem, een knop die het ESP uitschakelt en de Park Assist, die zodanig traag is dat je de Cactus uit frustratie uiteindelijk zelf parkeert.

Rijtest - Citroen C4 Cactus 06Rijtest - Citroen C4 Cactus 07

Het gebruiksgemak van het het infotainment systeem was – tot mijn verbazing – bijzonder groot. Het is even wennen, maar eenmaal je het systeem doorhebt, is het kinderspel. Via zeven duidelijke menu’s kan je aan alle mogelijk functies van de wagen. Citroën heeft ook rekening gehouden met veelgebruikte functies zoals de klimaatregeling en heeft hiervoor sneltoetsen voorzien waardoor er zonder veel omwegen ingegrepen kan worden. Het gevaar schuilt echter in een klein hoekje. Blindelings op zoek gaan naar de juiste knop gaat niet meer, waardoor je verplicht wordt om op het scherm te kijken wat het zicht op de baan drastisch vermindert. De knoppen op het scherm zijn gelukkige vrij groot, waardoor je niet snel de verkeerde knop selecteert.Binnen de submenu’s is er onder andere een boordcomputer die alle gegevens over verbruik en afstand zorgvuldig bijhoudt, een vrij duidelijk navigatiesysteem, de uitgebreide klimaatregeling, het telefoonmenu en het multimediamenu.

Rijtest - Citroen C4 Cactus 09

Motorisch kregen wij de 1.6-liter viercilinder diesel voorgeschoteld, goed voor een koppel van 230 Nm en 92 pk. Hiermee heb je ruim voldoende voor het dagelijks gebruik. Daarbovenop werden we uitgerust met een automatische versnellingsbak: de zogenaamde ETG6. Binnen de diesels kan je enkel nog kiezen voor de manuele 1.6 BlueHDi met 100 pk. Als je liever benzine tankt, kan je kiezen tussen 1.2 VTi met 75 of 82 pk of de 1.2 e-THP die een iets comfortabelere 110 pk levert. Al was onze 1.6 e-HDi verrassend krachtig, helaas was genieten iets minder aan de orde wanneer je de vlotte rijstijl verkiest. De brute automaat doet je al gauw knikkebollen elke keer de wagen van versnelling verandert. Door gebruik te maken van de pedalen aan het stuur kan je zelf kiezen wanneer je schakelt, maar het biedt helaas geen oplossing voor de schokkerige automaat. Het enige wat de automaat rustig kan houden, is een zeer mak rijgedrag. Iets wat je verbruik ten goede komt, maar niet echt bijdraagt tot het rijplezier. De manuele bak hebben we helaas niet kunnen testen, maar uit de rijtest van de reguliere C4 bleek reeds dat manueel schakelen onze voorkeur geniet.

Rijtest - Citroen C4 Cactus 05

Het verbruik van de motor ligt een stukje hoger dan de beloofde 3,5 liter, maar valt best wel mee. Met een 4,8 liter gemiddeld verbruik is de wagen behoorlijk zuinig voor de kracht die hij ter beschikking stelt. Verder heeft de algemene wegligging van de wagen ons toch enigszins positief verrast. De vering is redelijk hard waardoor het bochtenwerk wat aangenamer wordt en het stuur is licht en vlot. En dat voor een Citroën! Een mooie combinatie voor wat stadsverkeer. Wanneer je dan de autosnelweg opzoekt, merk je dat er geïnvesteerd is in isolatie. Het blijft behoorlijk stil binnenin de cabine. De 1.6 e-HDi 92 voorziet ook voldoende kracht om ook op de autostrade vlot aan het verkeer te kunnen deelnemen.

Rijtest - Citroen C4 Cactus 04Rijtest - Citroen C4 Cactus 10

Ook voor de prijs hoef je hem zeker niet te laten. De Citroën C4 Cactus is al te verkrijgen vanaf de zeer schappelijke prijs van €14.850. Het addertje onder het gras? Dit is de ‘start”-versie met een vrij beperkt optie-aanbod. De variant die wij kregen was de ‘Shine’-versie met het Hello Yellow pakket + zowat alle opties. Hiervoor moet je al snel €6.300 bijtellen waardoor de totaalprijs van €21.150 iets minder schappelijk is. De zoektocht naar een rechtstreekse concurrent hebben we opgegeven. Het unieke uiterlijk zorgt voor een vrij specifieke doelgroep die hun keuze vooral laten afhangen van het design. Als we dan toch onze horizon wat verbreden en op zoek gaan naar een compacte crossover/verhoogde stadswagen denken we al snel aan de Renault Captur (€15.700). Qua standaard uitrusting zitten de Franse concurrenten op dezelfde hoogte . Deze kleine stads-SUV is ook kenmerkend voor zijn grote personalisatiemogelijkheden. De Fiat 500L Trekking (€19.100) kan waarschijnlijk ook enige concurrentie opleveren. Alhoewel deze zowel op vlak van prijs en afwerking in een klasse hoger vertoeft, is ook hier design een kernwoord. Wanneer we de kofferinhoud en het city-gehalte vergelijken, zal de Fiat 500L  zeker niet moeten onderdoen.

Rijtest - Citroen C4 Cactus 03

Conclusie
De Citroën C4 Cactus gaat met een niet alledaags uiterlijk door het leven, maar bewijst daarmee opnieuw dat Citroën een grondige dosis designdurf heeft. Binnen is een zeer huiselijke sfeer terug te vinden waarbij Citroën hard haar best heeft gedaan om comfort te kunnen verzekeren. De wagen ligt goed op de baan en doet niet moeilijk over een bocht meer of minder. De automaat gooit jammer genoeg wel wat roet in het eten. Door zijn brute gangwissels is het zelfs moeilijk om het hoofd stil te houden, wat het rijplezier niet echt ten goede komt. De oplossing? De 1.6 BlueHDI met manuele zesbak! De 1.6-liter diesel is verder best wel zuinig en voorziet over meer dan voldoende kracht om de modale chauffeur tevreden te stellen. Wie een degelijke wagen zoekt, maar er geen fortuin aan wil uitgeven, moet de Citroën C4 Cactus zeker in overweging nemen en begint best al even te wennen aan de airbumps. Een uniek design, een warm interieur en een goede wegligging, … Wat wil je nog meer?

Overzicht

+ Aangenaam weggedrag
+ Vlot & zuinig
+ Aangenaam vertoeven binnenin

+/- Gewaagd design

– Brute automaat

Rijtest - Citroen C4 Cactus Roof 01

Tekst & Foto’s: Jens Thienpont