Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)In het zog van de reguliere Skoda Octavia Combi facelift krijgt ook de potente Octavia RS uitvoering een opfrisbeurt, vanaf heden te verkrijgen met 180 pk, 230 pk of zelfs 245 pk!

Met zijn immense binnenruimte, (oer)degelijke afwerking, zuinige motoren en scherpe prijs is de Skoda Octavia Combi een graag geziene gast op menig familiefeest in België. Voor de snelle(re) mama’s en papa’s is er een Octavia RS gamma voorhanden dat op zijn beurt tevens profiteert van een deugddoende opfrisbeurt én de herschikking qua motorisaties. Zo schopt de Octavia Combi RS245 nieuwkomer het tot krachtigste Skoda van het moment, de “Keizer onder de Koningen” aldus de enthousiaste Tsjechen.


Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)

Net zoals het reguliere Octavia gamma krijgt de Octavia RS vanaf heden tweedelige lichtblokken vooraan en wat krachtigere karakterlijnen rondom. Daarnaast geniet je van een sportieve voorbumper, vele zwarte accenten, rode remklauwen, dubbele uitlaat en blitse 19″ velgen terwijl de nodige vRS badges de exclusiviteit benadrukken. Voorzien van de Velvet Red koetswerkkleur creëer je direct de nodige aandacht met de Octavia RS245, met een iets subtielere keuze ga je gelukkig anoniemer door het leven.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)
Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)

Zelfs door te kiezen voor de krachtige RS uitvoeringen blijft het praktische vernuft van de Skoda Octavia Combi gewoon aanwezig. Op alle zitplaatsen is er meer dan voldoende been/hoofdruimte beschikbaar terwijl de koffer in staat is om 610 liter bagage te herbergen. Met de achterbank plat (in 3 delen) loopt dat laadvolume op tot maximaal 1.740 liter! Ook nieuwe uitvoeringen van het infotainmentsysteem maken hier hun intrede, de Columbus topversie met zijn 9,2″ touchscreen is en blijft je digitale metgezel op vlak van multimedia, communicatie en navigatie. Die nobele taak voltooid hij vol overtuiging terwijl de bouwkwaliteit ook van hoogstaand niveau is. Behalve de ietwat onhandige bediening van de cruise control en de “vuile vingers” gevoeligheid van het touchscreen / pianolak voor valt er hier weinig tot niets aan te merken…

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)
Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)

De RS uitvoering voegt daar nog de nodige sportieve details aan toe zoals contrasterende rode stiknaden, goedzittende sportzetels, véél Alcantara, 3-spakig stuurwiel, vRS logo’s, chroom accenten en de nodige pianolak.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)

De Skoda Octavia Combi RS is te verkrijgen met zowel een benzine- als dieselmotor waarbij die laatste steevast 180 pk sterk is en voorzien van een 6-traps DSG automaat, optioneel met vierwielaandrijving. Het benzinegamma omvat de RS230 pk (230 pk, manueel of DSG6) en de gloednieuwe RS245 (245 pk, manueel of DSG7).

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)

De krachtigste RS doet beroep op de 2.0-liter TSI benzinemotor met 245 pk / 370 Nm (146 g/km CO2) waarmee een 0-100 sprint haalbaar is in 6,7 seconden net zoals een topsnelheid van 250 km/u. Op papier volstaat 6,4 liter benzine terwijl we in de praktijk 8,2 liter haalden, relatief politiek correct gezien het prestatiepotentieel. De brandstoftank mocht wel wat groter zijn want met slechts 50 liter moet je relatief snel (na +/- 500 km) opnieuw richting het tankstation.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)
Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)

Behalve de krachtigere benzinemotor kreeg de RS245 de nodige mechanische aanpassingen zoals een nieuwe uitlaatlijn (met minder tegendruk), nieuwe zuigers/zuigerringen en een nieuwe turbocompressor. Interessanter voor Jan Modaal is de DSG automaat met zeven verzetten en het sperdifferentieel tussen de voorwielen, beiden zorgen voor een opmerkelijk vlot geheel dat bovendien goed overweg kan met snelle bochtencombinaties. Veel snelwegkilometers vormen daarnaast geen enkel probleem, ook hier weet deze Skoda te overtuigen met het nodige comfort en bijhorende hulpmiddelen zoals een adaptieve cruise control en rijbaanassistentie.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)
Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)

Echt bruuskeren moet je de Skoda Octavia Combi RS245 wel niet doen want dan verlies je snel de nodige grip, jammer dat de TSI benzineversies niet te verkrijgen zijn met vierwielaandrijving. De meerwaardezoeker blijft best ook trouw aan de Sport (of Individual) setup, in Comfort en Eco durft de automaat sporadisch te twijfelen.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)
Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)

De vernieuwde Skoda Octavia Combi heb je reeds vanaf 20.950 euro, bij de Octavia Combi RS begint de prijslijst pas bij 32.090 euro (230 pk TSI MT6). Vanaf 37.340 euro kan je gaan praten omtrent de RS245 terwijl ons testmodel 43.110 euro waard was zonder achteruitrijcamera wat toch handig had geweest gezien de stevige buitenafmetingen. Qua prijs/kwaliteit, prijs/plezier en prijs/prestaties/functionaliteit verhouding een prima zaak maar toch een stevig bedrag voor Skoda.

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)

In afwachting van een nieuwe Ford Focus Clipper ST en het links laten liggen van de duurdere Duitsers (Mercedes C250 Break, Audi A4 Avant 2.0 TFSI en BMW 330i Touring) ben in je zoektocht naar een ideale concurrent voor de RS245 momenteel aangewezen op de interne VAG collega bij Seat. Wegens het ontbreken van de Volkswagen Golf GTI Variant is de Seat Leon CUPRA (300 pk – vanaf 37.300 euro) de enige compacte performante break voorhanden … naast de reguliere 230 pk uitvoering van de Octavia Combi RS!

Conclusie
Hoera! De vernieuwde Skoda Octavia Combi RS blijft trouw aan het bejubelde totaalrecept van zijn voorgangers. Zonder te raken aan de praktische kwaliteiten en moderen gadgets voegt de RS badge een stevige scheut sportiviteit toe aan de Octavia Combi. Dit gelukkig zonder te overdrijven op vlak van vormgeving en rijdynamiek, een net iets karaktervollere soundtrack had wel gemogen. De nieuwe RS245 is als Keizer onder de Koningen dé perfecte keuze voor de veeleisende mama’s en/of papa’s al zal de 4.000 euro goedkopere Octavia Combi RS TSI 230 pk vermoedelijk ook wel voldoen.

Overzicht:
+ Subtiele looks
+ Prestatiepotentieel
+ Praktisch (ruim interieur + grote koffer!)
+ Afwerkingsgraad
+ Comfort
+ Moderne uitrusting (rijhulpmiddelen, veiligheidssystemen en gadgets)

+/- Stevige prijs voor een Skoda, toch véél value for money

– Niet als 4×4 te verkrijgen
– Mist karaktervolle soundtrack
– Sporadische twijfels automaat
– Onhandige bediening cruise control

Rijtest: Skoda Octavia Combi RS 245 pk (2018)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...