Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)

Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)De populaire Skoda Octavia timmert verder aan zijn succes met een beperkte facelift!

Na een bewonderenswaardig parcours kroonde de praktische Skoda Octavia Combi zich recentelijk tot favoriete break van België. Dat is eraan te zien wanneer je frequent op de E17, E40 of E411 vertoeft, zowel fleetrijders als privé gebruikers weten de Tsjechische people mover te appreciëren met z’n no-nonsens aanpak. Sinds 1996 werden er maar liefst 5.000.000 stuks van de Octavia verkocht, voornamelijk de Combi’s doen het bijzonder goed. Skoda wil haar bestseller graag up-to-date houden en kwam daarom – behoorlijk snel – met een beperkte facelift naar buiten. Ook de avontuurlijke Octavia Scout en sportieve Octavia RS kregen een soortgelijke update.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)

We hadden initieel verwacht dat Skoda de Octavia wat meer op de nieuwe Kodiaq en Karoq ging doen lijken maar niets is minder waar, ze schenken de praktische Tsjech nieuwe lichtblokken die uit twee delen bestaan. De overige aanpassingen zijn enkel herkenbaar voor de échte kenners, zo krijgt de vernieuwde Octavia andere bumpers, LED verlichting (voor- en achteraan) en nieuwe velgen. De Octavia groeit wat millimeters in de lengte en breedte zonder dat deze de binnenruimte positief beïnvloeden.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)

Maar aan binnenruimte heb je zeker geen gebrek in de Skoda Octavia Combi. Vijf volwassenen geraken er vlot in én dan nog heb je 610 liter bagageruimte ter beschikking in de koffer. Met de achterbank loopt dat zelfs op tot 1.740 liter, dé referentie in zijn segment. Nog steeds heb je de ruime keuze tussen een Swing, Bolero, Amundsen en Colombus versie van het infotainmentsysteem, allen maken ze gebruik van een touchscreen met glas gaande van 6,5″ tot 9,2″ diameter. Logischerwijs werken ze allemaal sneller, efficiënter en logischer, anno 2017 mag je daar gebarenherkenning, WiFi hotspots, realtime verkeersinformatie, weerberichten, POI informatie, Wireless Charging van je smartphone, … bijrekenen! Met de Care Connect app kan je zelfs routes voorbereiden op je computer/smartphone en doorsturen naar je Skoda of handige informatie raadplegen.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)
Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)

Ondanks verfijnde bedieningselementen en kleurrijke LED sfeerverlichting blijft er een sobere sfeer hangen in het interieur, het gebruik van harde kunststoffen helpt de situatie ook niet echt vooruit. Qua afwerkingsgraad zit Skoda wel op een hoog – Duits – niveau, dankzij diverse uitvoeringen en een uitgebreide personalisatiecatalogus kan je behoorlijk ver gaan.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)

Onder de motorkap van de vernieuwde Octavia vinden we geen nieuwigheden, vorig jaar mochten we daar wel nog de 1.0-liter TSI driecilinder verwelkomen. Daarnaast is er ook nog steeds een 1.2-liter (84 pk), 1.4-liter TSI (150 pk), 1.8-liter TSI (180 pk), 1.6-liter CRTDI (115 pk) en 2.0-liter CRTDI (150 pk / 183 pk). Standaard rekent de Skoda Octavia op een manuele zesbak en voorwielaandrijving, wie wil heeft de keuze tussen vierwielaandrijving en een DSG automaat met dubbele koppeling. Daarnaast is de Octavia te verkrijgen met een 1.4-liter G-TEC motorisatie (benzine + CNG) die tot 1.330 km ver kan rijden in optimale omstandigheden! Topversie blijft de Octavia RS met een 2.0-liter benzinemotor (230 pk of 245 pk) of een dieselmotor (180 pk) met hetzelfde slagvolume.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)

Wij gingen op stap met een Quartz Grey grijze – this must be Belgium… – Octavia Combi, voorzien van de 2.0-liter turbodiesel viercilinder met 150 pk / 340 Nm / 128 g/km CO2, vierwielaandrijving én de zeventraps DSG automaat. Daarmee zit je in 8,4 seconden aan 100 km/u en ben je in staat om 210 km/u aan te tikken. Interessanter is het praktijkverbruik van slechts 5,5 liter wat minder dan een liter meer is dan het opgegeven verbruik, wie de 4×4 aandrijving achterwege laat én wat z’n best doet kan ongetwijfeld onder de 5 liter grens duiken! Dankzij een brandstoftank van 55 liter ben je in staat om heel wat kilometers (> 900 km) te doen alvorens je terug langs het tankstation moet.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)

Onze 1.300 testkilometers waren niet de meest spannende of dynamische, wel genoten we van het comfort en het rijgemak van deze Skoda Octavia Combi. Daarvoor danken we de dieselmotor met zijn gezonde prestaties, de vlotte automaat en de comfortabele ophanging. Wie nog meer comfort zoekt kan opteren voor de Dynamic Chassis Control met adaptieve ophanging. Enkel onder koudstart of belasting hoor je de gekende dieselsoundtrack, in een verzuurde bui zouden we daarnaast enkel nog wat klagen over de onhandige bediening van de cruise control achter het multifunctionele stuurwiel.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)

Behalve de gesplitste koplampen en moderne infotainment voorziet Skoda deze Octavia van een resem nieuwe rijhulpmiddelen, de bestaande systemen (verkeersbordenherkenning, Park Assist, dynamische verlichting, adaptieve cruise control) werden tevens ook wat slimmer. Nieuwkomers zijn ondermeer de dodehoekverklikker, Rear Traffic Alert, Trailer Assist, en automatische bescherming voor voetgangers.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)

Skoda doet de Simply Clever baseline hier alle eer aan met een slimme sleutel waaraan voorkeurinstellingen worden gekoppeld, een verwarmbaar stuurwiel, ijskrabber in de tankdop, paraplu onder de voorstoelen, zaklamp achterin, elektrische kofferklep, slimme bekerhouders voor PET flesjes, keyless go, …

Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)

De nieuwe Octavia kan de jouwe zijn vanaf 19.820 euro, voor de praktische Combi uitvoering ben je minstens 20.645 euro kwijt. Daarnaast volgt de keuze voor het Active, Ambition, Style of Laurin & Klement (L&K) uitrustingsniveau en een behoorlijk aantrekkelijk geprijsde optielijst. Zo start onze testwagen (2.0 TDI DSG7 4×4) bij €34.340 waarna hij uiteindelijk aftikte op net iets meer dan 40.000 euro.

Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)

Ondanks de steeds groter wordende interesse voor crossovers en SUV’s blijft er behoorlijk wat keuze voor een praktische middenklasser zoals de Skoda Octavia Combi. Zoals de compacte(re) Peugeot 308 SW, Seat Leon ST, Hyundai i30 Wagon of Volkswagen Golf Variant als de grote(re) Peugeot 508 SW, Hyundai i40 Wagon, Opel Insignia Grand Tourer of Renault Talisman Grandtour. In het leasesegment neemt de Skoda het op tegen de Volkswagen Passat Variant, VW Golf, BMW 3-Reeks Touring, Audi A4 Avant en Mercedes C-Klasse Break.

Conclusie
Zelfs met een vernieuwde snuit – lees: tweedelige lichtblokken -, een hightech infotainmentsysteem en wat extra snufjes zal de Skoda Octavia Combi niet de meest sexy, spraakmakende of dynamische wagen worden. Wel blijft hij trouw aan zijn succesformule, een degelijk interieur met een kwalitatieve afwerking, diverse simply clever features én gigantisch veel binnenruimte.

De meerwaarde van de vierwielaandrijving gaat in het stedelijke Vlaanderen ietwat verloren, het perfecte huwelijk tussen de 2.0-liter CRTDI dieselmotor en de DSG automaat kan je gelukkig ook zonder 4×4 verkrijgen. Dan is deze praktische Tsjech waarschijnlijk nog zuiniger (!), wie wat extra budget ter beschikking heeft kan zich ook tegoed doen aan handige rijhulpmiddelen en gadgets. Zowaar nog een aantrekkelijk pluspunt naast het comfortabele en veilige weggedrag!

Overzicht:
+ Ruimtewonder
+ Nieuwe rijhulpmiddelen, veiligheidssystemen en gadgets
+ Perfecte samenwerking 2.0 CRTDI en DSG automaat (vlot, soepel, alert, …)
+ Zuinig
+ Bouwkwaliteit
+ Comfortabel
+ Value for money

– Beperkte (visuele) verschillen met voorganger
– Sobere en serene (saaie?) uitstraling
– Dieselsoundtrack onder belasting/koudstart
– Bepaalde interieurmaterialen

Rijtest: Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 150 pk facelift (2017)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...