Rijtest: Abarth 695 Tributo 131 Rally 180 pk (2023)In afwachting van de zuiver elektrische 500e komt Abarth – nogmaals – met een special edition, ditmaal is het de luidkeelse 695 Tributo 131 Rally met 180 pk geworden.

Intussen heeft Abarth (eindelijk) haar eigen variant op basis van de zuiver elektrische Fiat 500e. Toch hielden de stijlvolle en vooral luidkeelse Italianen zich de voorbije maanden/jaren bezig met hun 595 en 695 modellen. En vooral een hoop special editions. Na tientallen uitvoeringen vragen we ons stilaan af of dat liedje nog niet uitgezongen is. De riante verkoopcijfers tonen het tegenovergestelde aan. Groot gelijk dus dat ze hun hete Cinquecento’s blijven uitmelken!

Trip down memory lane

Zoals vaker baseert Abarth zich op historische feiten uit hun rijkelijke (sportieve) geschiedenis voor de speciale varianten. De exclusieve 695 Tributo 131 Rally variant is een eerbetoon aan … de Fiat Abarth 131 Rally. Dat was een rallywagen waarmee Markku Alén en Walter Röhrl behoorlijk succesvol waren in de jaren ’70. Altijd interessant om te vertellen aan pakweg de buurman of schoonmoeder.

Rijtest: Abarth 695 Tributo 131 Rally 180 pk (2023)

Abarth 695 Tributo 131 Rally is blauw (of grijs of zwart)

Net zoals zijn historische voorganger is de 695 Tributo 131 Rally voorzien van de frisse Blu Rally tint (bestaande uit drie lagen). Al kan je ook voor grijs of zwart opteren. De duotone kleurstelling wordt verkregen doordat het dak en de deurstijlen uitgevoerd zijn in Scorpione Black. Indien gewenst krijg je rondom de nodige stickers mee.

Blikvanger (of eerder windvanger) van dienst is de prominente Spoiler ad Assetto Variabile achterspoiler. Deze is manueel instelbaar (13 standen) waarmee je kan kiezen voor méér downforce of extra stabiliteit. Ook de 17” lichtmetalen velgen met diamantafwerking, prominente Brembo’s en de Record Monza Sovrapposto sportuitlaat dragen bij tot het exclusieve karakter.

Meer van dat binnenin

In het interieur wordt het sportieve karakter bevestigd door de Sabelt sportzetels met blauwe constaterende stiknaden en alcantara op het dashboard. Wie zin/tijd heeft kan zelfs enkele easter eggs ontdekken zoals het 131 Rally silhouet op de hoofdsteunen en in het onderste deel van de deur.

Rijtest: Abarth 695 Tributo 131 Rally 180 pk (2023)

De 695 Tributo 131 Rally voelt vertrouwd aan

Aangezien de basis van de Abarth 695 al meegaat sinds 2010 mag je geen hypermodern interieur verwachten. Je moet het doen met een digitale TFT tellerpartij en een 7″ UConnect infotainmentsysteem. Die laatste kan overweg met DAB radio, realtime navigatie en Apple CarPlay / Android Auto wat moet volstaan voor dagelijks gebruik.

Ook de iets te hoge zitpositie, een stuurwiel dat niet in de diepte kan versteld worden en de relatief onbruikbare achterbank zijn nog steeds van de partij. En met 185 liter (tot max 550 liter) laadvolume is zo’n Abarth nog steeds niet dé beste keuze om naar het containerpark of de Ikea te gaan.

180 pk sterk

De Abarth 695 Tributo 131 Rally is uitgerust met een 1.4-liter T-Jet viercilinder benzinemotor, 180 pk en 250 Nm sterk. De 0 tot 100 km/u acceleratie neemt 6,7 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 225 km/u. De handgeschakelde vijf-versnellingsbak is sowieso de aangewezen keuze, vergeet die gerobotiseerde automaat! Reken op een normverbruik van ongeveer 8 liter per 100 km, een volle benzinetank (35 liter) brengt je dus ongeveer 400 km ver.

Rijtest: Abarth 695 Tributo 131 Rally 180 pk (2023)

Rijgedrag 695 Tributo 131 Rally

De Tributo 131 Rally pronkt voornamelijk met esthetische opsmuk, dus blijft het gekende rijgedrag behouden. Ook hier is de demping behoorlijk stug (lees: knetterhard op slecht wegdek) en mist de handbak én het dikke stuur enige precisie. Wel hoeft er maar 1.065 kg in beweging gebracht te worden waardoor de prestatiecijfers sneller aanvoelen in de praktijk dan ze op papier doen uitschijnen. Dankzij het sperdifferentieel op de voorwielen ga je ook vlotter dan verwacht door de bocht en de vierdelige uitlaat genereert een brullende soundtrack. Brembo remschijven zorgen voor voldoende stopkracht.

In de Sport modus klinkt het vierdelige (verticaal gepositioneerde!) uitlaatsysteem bijna theatraal (zeker gezien de compacte afmetingen en de schattige looks) maar het is en blijft zeer verslavend. Bij liefhebbers zonder al te grote/zware verwachtingen scoort zo’n Abarth 695 nog steeds een grote glimlach. Heerlijk plezant en dit aan snelheden die je rijbewijs (weinig of) niet in gevaar brengen. Oldschool rijplezier zowaar!

Rijtest: Abarth 695 Tributo 131 Rally 180 pk (2023)

Prijzen en concurrenten

De Fiat 500 Hybrid (70 pk) heb je voor 15.470 euro. Voor een Abarth 595 (165 pk) of 695 (180 pk) moet je respectievelijk 25.551 euro of 28.251 euro neertellen. Van de 695 Tributo 131 Rally zijn er maar 695 exemplaren gebouwd, in België lag de vanafprijs op 32.290 euro.

Compacte speelvogels als deze worden steeds schaarser en schaarser. We kijken dan naar de Ford Fiesta ST, MINI Cooper S, Hyundai i20 N-Line en Suzuki Swift Sport. Of we de zuiver elektrische Abarth 500e hierbij mogen rekenen hebben we nog niet kunnen verifiëren.

Rijtest: Abarth 695 Tributo 131 Rally 180 pk (2023)

Conclusie

Het basisrecept van de hedendaagse Abarth blijft (nog héél even) die luidkeelse (!) soundtrack, aangedikte looks en levende aandrijflijn. Daarmee evolueert de schattige Fiat 500 in een heerlijk plezante pocket rocket. Dat is ook het geval bij de 695 Tributo 131 Rally special edition die voornamelijk – historisch correcte – blauwe accenten toevoegt.

Overzicht:
+ Karaktervolle looks
+ Bovengemiddeld prestatiepotentieel
+ Rijplezier
+ Soundtrack
+ Exclusiviteit

? Staat er (g)een limiet op special editions?

– Prijs
– Stilaan op pensioengerechtigde leeftijd
– Harde demping
– Te hoge zitpositie / stuurwiel niet in de diepte instelbaar

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie abarthbelgium.be!