Rijtest: Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi (2016)De nieuwe Peugeot 3008 kroonde zich tot ‘Europese Auto van het jaar 2017’. Ook benieuwd wat dat geeft? 

Niettegenstaande de prijs al sinds 1964 jaarlijks wordt uitgereikt, zijn de laureaten voor de Europese Auto van het jaar niet altijd even baanbrekend als je denken zou. Auto’s zoals de Nissan Micra (winnaar 1993), Peugeot 307 (winnaar 2002), Opel Insignia (winnaar 2009), Volkswagen Polo (winnaar 2010) of Volkswagen Passat (winnaar 2015) mogen dan wel goed scoren op criteria zoals comfort, veiligheid, betaalbaarheid en functionaliteit, toch zullen ze nooit meer dan een voetnoot in de autogeschiedenis zijn.

Rijtest: Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi (2016)

Wat dat betreft doet de nieuwe 3008 alvast beter. De zelfverklaarde ‘SUV’ breekt met zijn bestofte voorganger en is volgens de Fransen de verpersoonlijking van het kantelpunt richting ‘premium’ (lees: hogere winstmarges per verkocht model). Of ze daar zullen in slagen is iets anders, maar aangezien het merendeel van de 3008s met de hogere uitrustingsniveaus worden samengesteld is er zeker vraag naar. En helemaal bovenaan de hiërarchie staat deze 3008 GT.

Rijtest: Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi (2016)Rijtest: Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi (2016)

Rijtest: Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi (2016)

De 3008 GT is er vanaf 37.942 euro, komt standaard met een 180 pk sterke 2.0 BlueHDi FAP (CO2 124 g/km) met een 6-traps automaat met koppelomvormer, en is meteen bijzonder rijkelijk uitgerust met zaken zoals een half leder/Alcantara interieur, full LED-lampen rondom, automatische airconditioning met bizone temperatuurregeling, elektrisch bediende, verwarmde en inklapbare buitenspiegels, handenvrij openen en starten, een centrale armsteun met verlichte en gekoelde opbergruimte, LED-sfeerverlichting, 3D-navigatiesysteem, inclusief Mirror Screen (Apple CarPlay en Android Auto) en spraakbediening, in de hoogte verstelbare voorzetels met regelbare lendensteun op de bestuurderszetel en passagierszetel en 19”-velgen met diamantafwerking.

Rijtest: Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi (2016)Rijtest: Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi (2016)

In het geval van onze tester kwamen daar nog enkele fijne zaken bij zoals een panoramisch schuifdak, camera’s met 360° zichtbaarheid, gemotoriseerde achterklep, 515 Watt Focal hifi-systeem met 10 speakers, voorzetels met massagefunctie en tenslotte de opvallende tweekleurige koetswerkkleur ‘Coupe Franche’. Geen sticker trouwens maar effectief in de lak gespoten. Totaalprijs? Net iets meer dan 42.000 euro of zoveel als een kale Alfa Romeo Stelvio, Audi Q5, BMW X3, Jaguar F-Pace of Mercedes GLC. Maar of deze 3008 GT ook echt in dat rijtje past?

Rijtest: Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi (2016)Rijtest: Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi (2016)

Rijtest: Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi (2016)

Op het vlak van exterieur en dan vooral het interieur hebben de Fransen een grote stap vooruit gezet. Over het exterieur mogen de meningen dan wel verschillen, het interieur is wel een regelrechte voltreffer. Niet alleen vanwege de gebruikte materialen en het design in het algemeen, maar ook dankzij de iCockpit-structuur die zo lijkt te zijn gekopieerd uit een concept car. Centraal daarbij staat een centraal aanraakscherm met boven het voor Peugeot typische kleine stuurtje, een helder digitaal display dat schippert tussen Audi’s Virtual Cockpit en een head-up display. Ziet er niet alleen goed uit, werkt ook zo.

Rijtest: Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi (2016)

Gelukkig zijn er ook een reeks handige en kwalitatief aanvoelende sneltoetsen in de vorm van tuimelschakelaars op de middenconsole. Wie bovendien voor de automaat kiest krijgt daar nog een ergonomisch gevormde pook bij die voor extra ruimte op de middentunnel zorgt. Voorts aan snufjes geen gebrek met zaken zoals een massagefunctie of tot vier verschillende interieurparfums.

Rijtest: Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi (2016)Rijtest: Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi (2016)

Tot zover scoort de 3008 GT dus voortreffelijk. Toch volgt er nog een ‘maar’. Die maar schuilt zich in het minder tastbare. En dan hebben we het niet zozeer over de combinatie 2.0 BlueHDi met de automaat, maar over de ophanging en het chassis. De nieuwe 3008 staat immers op PSA’s EMP2-platform dat in 2013 debuteerde op de tweede generatie 308 en ondertussen ook gebruikt wordt voor de 408, tweede generatie Citroën C4 Picasso en aanstaande DS7 Crossback. Hoewel het platform dus erg modulair en relatief licht is, zijn er ook duidelijke beperkingen.

Rijtest: Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi (2016)

En dan hebben we het niet over het feit dat het geen vorm van vierwielaandrijving toelaat, maar over de combinatie van het verhoogde koetswerk met vrij sportief afgestelde veren, dempers en antirolstangen waardoor er enerzijds bijzonder weinig deining en koetswerkrol is, maar anderzijds ook relatief weinig veercomfort gelieerd aan de grote velgenmaat. Mede dankzij een vrij snel en direct stuur geeft de 3008 daardoor de illusie van sportiviteit, zeker op lage snelheden, maar grijp je hem bij zijn nekvel dan geraak je niet verder dan 7 of 8/10 vooraleer de sportieve kant van de rij-ervaring lichtjes in duigen valt. Niet dat de gemiddelde 3008-rijder dat vaak zal doen, integendeel zelfs, maar ook zij/hij zou wat extra souplesse zeker kunnen appreciëren. Zeker omdat de algemene comfortfactor hoog ligt dankzij aangenaam meubilair en een uitstekende geluidsisolatie.

Conclusie
Hoewel er al een Peugeot 3008 is vanaf 24.192 euro ben je voor de GT topversie minstens 37.942 euro lichter. Maar daar waar de reguliere 3008 concurreert met SUV’s uit een lagere klasse, mikt de GT hoger. In zeker zin is hij daar ook in geslaagd met een fris ex- en vooral interieur, degelijke materialen en een volwassen geluidsisolatie. Op het vlak van rijgedrag zijn er limitaties maar de 3008 GT is niettemin een origineel en goed aangekleed alternatief voor de kale basismodellen van de collega’s met premium-badge.

Overzicht:
+ Interieur
+ Gadgets
+ Functionaliteit iCockpit
+ Comfort/raffinement
+ Uitgebreide standaarduitrusting

+/- Rijgedrag tot op 7/10

– Comfort op minder wegdek

Rijtest: Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDi (2016)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye