Kort Getest: Maserati Ghibli Trofeo V8 580 pk (2021)De Trofeo topversie van de Maserati Ghibli krijgt een 3.8-liter V8 van Ferrari ingelepeld, goed voor 580 pk en een heerlijke soundtrack!

De Maserati Ghibli functioneert sinds 2013 als instapper van het Italiaanse merk uit Modena. Indruk maken doet hij nog steeds met zijn gracieus lijnenspel, potente motoren, vierdelige uitlaat, prachtige personalisatiemogelijkheden en vooral het fabelachtige merkimago. Intussen staat de teller op méér dan 100.000 verkochte exemplaren. Recentelijk werd het geheel nogmaals opgewaardeerd met een nieuwe grille, hightech infotainment, hedendaagse rijhulp en nieuwe LED achterlichten. Die laatste komen nu in boemerangvorm als eerbetoon aan de 3200GT van weleer.

Kort Getest: Maserati Ghibli Trofeo V8 580 pk (2021)

Op motorisch vlak ging Maserati nog een pak verder. De (onkuise?) 3.0-liter V6 Diesel werd geschrapt en de Ghibli Hybrid met 330 pk maakte zijn opwachting. Die doet het met een tweeliter viercilinder en (micro)hybride ondersteuning. Zo fiscaal aantrekkelijk als zijn (Duitse plug-in hybride) concurrenten is de Ghibli Hybrid niet … maar het helpt ongetwijfeld om de boekhouder te overtuigen van je eigenzinnige doch karaktervolle keuze. Zeker omdat er geen visuele verschillen met de rest van het Ghibli gamma te bespeuren zijn.

Kort Getest: Maserati Ghibli Trofeo V8 580 pk (2021)

Over het Ghibli gamma gesproken. Naast de Hybrid instapper is er ook nog een 3.0-liter V6 benzine met 350 pk (die vermoedelijk op termijn geschrapt wordt) of 430 pk. Maar met de nieuwe Ghibli Trofeo hebben ze ook een waardig topmodel in de aanbieding!

Kort Getest: Maserati Ghibli Trofeo V8 580 pk (2021)

Looks Maserati Ghibli Trofeo

Met een geoefend oog herken je die topper aan zijn rode accenten, extra koelsleuven, koolstofvezel voorspoiler en standaard 21” lichtmetalen velgen. En natuurlijk de Trofeo badges op de flanken! Opnieuw slagen de Italianen er perfect in om sportiviteit en stijl hand in hand te laten gaan zonder richting opzichtige spoilers te grijpen.

Kort Getest: Maserati Ghibli Trofeo V8 580 pk (2021)

Binnenin trekken ze die lijn verder met véél leder, véél contrasterende rode stiknaden en véél koolstofvezel. Voorin is er duidelijk meer ruimte dan op de achterbank, in de koffer past er ook nog eens 500 liter bagage.

Kort Getest: Maserati Ghibli Trofeo V8 580 pk (2021)

Motorisatie

In zijn schatkist (lees: onder de motorkap) heeft de Maserati Ghibli Trofeo een prachtige 3.8-liter V8 liggen, eentje afkomstig uit Maranello. Qua adelbrieven kan dat tellen in deze tijden waar autoconstructeurs voornamelijk willen uitpakken met hun future proof EV gamma.

Kort Getest: Maserati Ghibli Trofeo V8 580 pk (2021)

De achtcilinder is hier goed voor 580 pk / 730 Nm (285 g/km CO2 WLTP) die via een 8-traps ZF automaat met grote schakelflippers allemaal richting de achterwielen gaan. In optimale/droge omstandigheden goed voor een 0-100 chrono van 4,3 seconden en een topsnelheid van 326 km/u. Daar sta je dan met je dikke Duitser… Ook qua remkracht is de Ghibli Trofeo goed voorzien, desgewenst worden dat zelfs koolstofkeramische remschijven.

Kort Getest: Maserati Ghibli Trofeo V8 580 pk (2021)

Het opgegeven verbruik van 12,5 liter benzine per 100 km (WLTP) is minstens even indrukwekkend, zeker omdat het in de praktijk gemakkelijk (véél) hoger kan/zal uitvallen. Zelfs met een volle benzinetank (80 liter) geraak je in bepaalde gevallen ook slechts 400 km ver.

Kort Getest: Maserati Ghibli Trofeo V8 580 pk (2021)

Rijgedrag Maserati Ghibli Trofeo

Al hoeft het mes niet altijd tussen de (drie)tanden te zitten bij de Maserati Ghibli Trofeo. De ICE rijmodi tempert alle sportiviteit en is voornamelijk geschikt voor slechte weersomstandigheden. De demping is behoorlijk stug maar oncomfortabel wordt het nooit. Het leeggewicht van bijna 2.000 kg is merkbaar in de betere bochtencombinatie, maar met het onvermoeibare enthousiasme van de achtercilinder mag dat geen problemen geven.

Kort Getest: Maserati Ghibli Trofeo V8 580 pk (2021)

In Sport komt het echte karakter van de snelle Italiaan naar boven, zowel qua scherpe rijdynamiek als betrokken soundtrack. De relatief lichte besturing communiceert precies en perfect terwijl de grote wielbasis (een Ghibli is groter dan hij visueel doet uitschijnen) steeds voor de nodige stabiliteit zorgt. Het volledige potentieel pas aangesproken wordt in Corsa. Maar dan houden de rijhulpmiddelen zich behoorlijk afzijdig, enkel voor de échte helden dus.

Kort Getest: Maserati Ghibli Trofeo V8 580 pk (2021)

Prijzen en concurrentie

Zo’n Maserati Ghibli Hybrid is de jouwe vanaf 78.350 euro, voor de Ghibli Trofeo wordt dat minimaal 136.750 euro. Exclusief het obligatoire budget om een leuke configuratie te maken. De Blu Emozione lakkleur is nog steeds onze favoriet! Wie nood heeft aan meer ruimte kan ook terecht bij de technisch gerelateerde Quattroporte Trofeo (vanaf 172.300 euro) en Levante Trofeo (vanaf 159.150 euro). Die laatste komt met Q4 vierwielaandrijving.

Kort Getest: Maserati Ghibli Trofeo V8 580 pk (2021)

Dergelijke luxewagens met potente V8 krachtbron vinden we voornamelijk in Duitsland, steeds mét vierwielaandrijving. Zo is er de M5 Berline (625 pk, vanaf 132.700 euro), de Mercedes-AMG E63 Berline (571 pk, vanaf 117.249 euro) en Audi RS7 Sportback (600 pk, vanaf 131.990 euro). De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (510 pk, vanaf 86.300 euro) biedt met zijn 2.9-liter V6 een soortgelijk spektakel als deze snelle Ghibli.

Conclusie

Een rasechte sportieveling in een prachtig maatpak. Het klinkt als een holle marketingslogan maar het vat de Maserati Ghibli Trofeo perfect samen. Het ontwikkelingsbudget hadden ze anno 2021 misschien beter in een extra (zuiver elektrische?) koetswerkvariant gestoken maar opnieuw siert het de eigenzinnige Italianen om gewoon hun ding te doen. Wie nog éénmaal volmondig wil genieten van een functionele vierdeurs luxeberline met betrokken stuurgevoel, zuivere achterwielaandrijving en een luidkeelse V8 wacht best niet te lang…

Overzicht:
+ Prachtige looks
+ Krachtbron
+ Soundtrack
+ Rijdynamiek
+ Bruikbaarheid
+ Karaktervol interieur
+ Hedendaagse rijhulp, veiligheid en connectiviteit

? Een keuze met het hart en minder met het hoofd (restwaarde?)

– Prijs/optiebeleid
– Verbruik

Kort Getest: Maserati Ghibli Trofeo V8 580 pk (2021)

Voor meer informatie en actuele prijzen, zie maserati.com!