Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio (2019)

Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)Met de gloednieuwe 8-Reeks Cabrio komt BMW meespelen in het hoogste (dakloze) segment, we lieten de zon in ons hart met de fijne 840d motorisatie!

Om de (vermogende) luxeconsument nog meer te verleiden lanceerde BMW een groot charmeoffensief met niet enkel een groteske X7 SUV, tevens werd de 6 Reeks opgewaardeerd tot de 8 Reeks in zowel de Coupé, Cabrio en Gran Coupé koetswerkvorm. En uiteraard mochten de bijhorende M8 derivaten niet achterblijven, desgewenst tot 625 pk sterk.


Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)

Behalve een hogere type-aanduiding profiteert de 8 Reeks Cabrio (codenaam: G14) van een volledig nieuwe vormgeving, mooi in de lijn met de overige THE8’s uitvoeringen. De scherpe(re) lijnen ogen een pak agressiever dan bij de 6 Reeks Cabrio het geval was, tegelijk is het geheel eveneens behoorlijk sierlijk (zeker in dakloze toestand) met mooie designproporties.

Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)

Omstaanders waren tevens unaniem enthousiast omtrent de gekozen configuratie met de Bluestone koetswerkkleur, 20” Orbitgrau aluminum velgen en Merino Cognac lederen bekleding uit de exclusieve(re) BMW Individual catalogus. In die laatste kan je terecht mocht de reguliere personalisatiegids niet volstaan.

Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)

De zwarte sofftop bestaat uit meerdere lagen en is bijzonder goed geïsoleerd (zowel tegen zonlicht, temperatuur als geluiden), desgewenst kan je voor een Anthracite Silver exemplaar gaan. Gelijk welke kleur je kiest, in 15 seconden tovert de dakconstructie zich volautomatisch weg/terug en dit zelfs al rijdend (maximaal 50 km/u). Dankzij de nekverwarming kan je met een gerust hart (… en vooral nek) met het dak open rijden tot relatief lage temperaturen.

Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)

Naast stoel- en stuurverwarming geven ook de armsteunen warmte af, ideaal voor wanneer de typisch Belgische weersomstandigheden het 8 Reeks Cabrio potentieel fnuiken. Met alle ramen dicht en opengeklapt windscherm kan je zelfs op snelheid een normaal gesprek voeren met je medepassagier, keerzijde is dat je daarvoor de achterbank moet opofferen. Desondanks de 4,85 meter in de lengte die 8 Reeks Cabrio optekent is er achterin weinig-tot-geen ruimte voor (volgroeide) inzittenden, logischerwijs gebruik je deze eerder om het laadvolume van de koffer (350 liter bagage) te vergroten.

Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)

Geheel volgens de logica oogt de boordplank van de nieuwe 8 Reeks Cabrio net zoals de recente BMW modellen uit het hogere gamma, denk aan de X5, 3 Reeks en 7 Reeks. Daarbij krijg je een haarscherpe digitale tellerpartij (wel met beperkte weergavemogelijkheden) en een minstens even haarscherp infotainmentsysteem met allerhande moderne functionaliteit (Apple CarPlay, slimme navigatie, DAB radio, WiFi hotspot, achteruitrijcamera, …). Geen nood mocht je initieel wat verdwalen in de menu’s/structuur, na verloop van tijd oogt het allemaal logisch. Je kan uiteraard ook gebruik maken van de Hey BMW spraakcommando’s!

Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)

Zoals het hoort bij een Beiers topmodel komt ook de 8 Reeks Cabrio met een hoogstaande afwerkingskwaliteit en premium materiaalkeuzes in diverse vormen. Er zijn dus alternatieven voor het Fineline Kupfereffekt edelhout van de testwagen.

Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)

Het motorenaanbod van de 8 Reeks is grotendeels identiek voor de Coupé, Cabrio en Gran Coupé. Dieselrijders moeten voor de 840d (320 pk) gaan terwijl benzineliefhebbers kunnen/mogen kiezen tussen een 840i (340 pk) of M850i (530 pk). Daarboven vinden we de M8 (600 pk) en M8 Competition (625 pk) terug, van een milieuvriendelijke/efficiënte plug-in hybride is er hier geen spoor! Standaard komt de 8-Reeks Cabrio met de 8-traps Steptronic automaat en xDrive vierwielaandrijving, wie écht achterwielaandrijving wil kan terecht bij de 840i.

Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)

Onder de lange motorkap van onze #summerloving 840d testwagen lag de gekende 3.0-liter zes-in-lijn dieselmotor met 320 pk / 680 Nm (180 g/km CO2 WLTP). Instapper of niet, in 5,2 seconden zit hij aan 100 km/u en op 250 km/u ligt de topsnelheid. Het theoretisch verbruik ligt op 7 liter, in de praktijk bleef het bij ons relatief beperkt met net geen 8,5 liter per 100 km. De brandstoftank van 66 liter zorgt voor een rijbereik van 750+ km.

Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)

Afgezien van sportief ogende M Sport opsmuk en de diverse Sport en Sport+ rijmodi is deze 840d Cabrio toch voornamelijk gemaakt als zomerse cruiser van 2.015 kg. De zes-in-lijn levert een karaktervolle soundtrack zonder echt te inspireren, het is en blijft een dieselmotor. Comfortabel is de 8 Reeks Cabrio sowieso (dankjewel adaptieve ophanging!) en dankzij de meesturende achteras tevens bijzonder wendbaar, op hoge snelheid zorgt de knappe Integral Active Steering voor extra stabiliteit. Dankzij het riant aanwezige koppel is er ook altijd ruimte voor net wat meer schwung terwijl de 8-traps automaat zorgt voor een perfecte krachtontplooiing. De xDrive vierwielaandrijving levert op zijn beurt voor een feilloze wegligging.

Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)

Met het Driving Assistant Pack (adaptieve cruise control in combinatie met Lane Departure Warning, noodremfunctie en verkeersbordenherkenning) zijn lange ritten geen enkel probleem, het Duitse vlaggenschip parkeren gaat desgewenst ook volautomatisch. Via de lange/aantrekkelijke optielijst tover je daar ondermeer nog een stop&go filemodus, laserlichten (!), Steering & Lane Control Assistant, 3D View en Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System bij. Met de Reversing Assistant rij je volautomatisch tot 50 meter achterwaarts terug … al moeten we nog een situatie tegenkomen waar we een dergelijk (en vlotwerkend) ingenieus systeem écht van pas komt.

Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)

De BMW 8 Reeks Cabrio heeft een vanafprijs van 105.150 euro (840i Cabrio) wat 8.000 euro meer is dan de 8 Reeks Coupé, voor de topversie (M8 Cabrio Competition) begint het feest pas bij 183.100 euro. Zelfs hier moet je rekening houden met de dure optiepolitiek van BMW waardoor je nog gemakkelijk duizend(en) euro’s extra kan/moet investeren voor een configuratie van je dromen.

Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)

Geen idee wie in België jaarlijks 30.000+ km zal doen met een 840d xDrive Cabrio (vanaf 111.150 euro) of in het geval van de testwagen 117.740 euro. Bij Mercedes is de S-Klasse Cabrio enkel met een benzinemotor te verkrijgen al wordt deze stilaan uitgefaseerd … wegens te beperkte vraag. Andere premium high performance cabrio’s zijn ondermeer de Porsche 911 (992) Cabrio, Aston Martin DB11 Volante, Bentley Continental GTC … en de Lexus LC Cabrio!

Conclusie
BMW omschrijft de nieuwe 8 Reeks Cabrio zelf als “een statement van luxueuze sportiviteit”, veel beter hadden we het niet kunnen bedenken. Net zoals de coupé krijg je hier bijna vijf meter aan weelderigere luxe, comfort en gadgets maar in de dakloze vorm overstijgt het knappe geheel zowaar het volledige segment. Een krachtige zes-in-lijn of V8 benzinemotor is dé lifestyle keuze, veelrijders zullen de soepele (en zuinige!) prestaties van de 840d xDrive appreciëren. In het eerder rationele (regenachtige) België zal de vermogende consument sneller naar de functionele 8 Reeks Gran Coupé grijpen, in het mondaine Monaco of St Tropez heeft de BMW 8 Reeks Cabrio gelukkig meer potentieel.

Overzicht:
+ Knappe (lifestyle!) verschijning
+ Afwerkingskwaliteit / materiaalkeuze
+ Comfortabel weggedrag
+ Vlotte prestaties
+ Wendbaarheid (meesturende achteras!)
+ Aangename xDrive40d dieselmotor (soepel, alert, krachtig, zuinig)
+ Rijhulp, connectiviteit, veiligheid, gadgets, …

– Prijs/optiebeleid
– Stevig gewicht/formaat
– Complexiteit/ergonomie infotainmentsysteem
– Klassieke Belgische cabrionadelen (beperkte bruikbaarheid, beperkte koffer, moeilijke instap, …)

Rijtest: BMW 840d xDrive Cabrio G14 320 pk (2019)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...